بندرعباس- ایرنا- مرحله ۳ طرح توسعه بندر شهیدرجایی ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

در ۳ سال گذشته، عملیات اجرایی ۲ طرح بزرگ توسعه بندر شهید رجایی شروع شده است که مرحله۳ طرح توسعه این بندر( اسکله کانتینری) تا پایان امسال ۸۰۰متر آن آماده بهره‌برداری است.

طرح توسعه پایانه‌های کانتینری بندرشهید رجایی شامل ۳ مرحله اجرایی و ۲ مرحله مطالعاتی است که مرحله دوم آن در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

این ترمینال قابلیت پهلودهی بزرگ‌ترین کشتی‌های نسل هفتم دنیا با آبخور ۱۷ متر و ظرفیتی افزون بر ۱۴۰هزارتن DWT را دارد.

بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود و سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت ملی و منطقه‌ای دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ۱۴۰۰ متر از اسکله کانتینری فاز ۳ از طرح توسعه بندر شهیدرجایی، ۸۰۰ متر آن برای بهره‌برداری در سال ۹۸ درنظرگرفته شده است. 

الله‌مراد عفیفی‌پور روز دوشنبه در گردهمایی مدیران روابط عمومی ادارات هرمزگان که به میزبانی روابط عمومی بندرشهید رجایی برگزار شد، اظهارداشت: مرحله۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است.

وی ادامه داد: این طرح مهم بندری و دریایی در استان هرمزگان با سرمایه گذاری‌هزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با تکمیل پازل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، ۲.۲ میلیون TEU  به ظرفیت کانتینری آن اضافه می شود.

به گفته عفیفی‌پور، با ساخت ترمینال جدید، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۵,۸ میلیون به ۸ میلیون TEU افزایش پیدا می‌کند که به عنوان یک ظرفیت بزرگ و مزیت رقابتی توسعه اقتصادی در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.

این مسوول ابرازداشت: اگرچه امروز با شدیدترین تحریم‌ها و بیش‌ترین مشکلات در حوزه حمل و نقل دریایی روبرو هستیم، اما یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد؛ اینکه دشمن تمام تلاش خود را برای ایجاد مشکل‌آفرینی حوزه حمل و نقل ایران به خصوص در حوزه دریایی به کار گرفته است.

عفیفی‌پور درعین حال اظهارداشت: امروز با همه این مشکلات‌آفرینی‌ها با افتخار می‌گویم که بندرشهید رجایی از نظر حجم عملیات حدود ۲درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های توسعه در ۳ ساله اخیر نشان می‌دهد دشمنان ما هرچه بیشتر فشار بیاورند ما مقاوم‌تر و جسورانه‌تر در حوزه حمل و نقل دریایی تلاش می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم دشمنان ما نیات پلید خود در حوزه حمل و نقل دریایی محقق کنند. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآور شد: در همین ۳ ساله که بیش‌ترین فشارهای دشمن برما تحمیل شده، عملیات بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه و اجرایی در بندرشهید رجایی شروع شده که درحال نهایی شدن است.

عفیفی‌پور ادامه داد: امروز در حوزه صادرات مواد معدنی و نیاز به واردات صنایع فولادی در کشور، برای پاسخ‌دهی به نیازهای وارداتی محصولات اولیه فولاد، بندر(ترمینال) مکانیزه مواد معدنی در بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی طراحی شده است.

این مسوول اضافه کرد: ارزش ریالی سال ۹۷ قرارداد این بندر(ترمینال) مکانیزه، پنج هزار میلیارد تومان است.

وی هم‌چنین از ایجاد انواع ترمینال‌های اختصاصی( فولاد، نفتی، ریلی) در بندرشهید رجایی به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار و نقاط قوت در این بندر عنوان کرد.

عفیفی‌پور هم‌چنین وجود ۱۶۷ کیلومتر جاده در داخل بندرشهید رجایی و روزانه چندین هزار رفت‌و آمد تردد وسیله نقلیه در این مجتمع بندری به عنوان یکی از بخش‌های سخت درعین حال اثرگذار در حوزه اقتصادی برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه اطلاع رسانی دقیق از حوزه اقتصادی به ویژه در بخش بنادر و دریانوردی اظهارداشت: در اهمیت این موضوعات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامیمسیر روشنی را برای همگان تبیین کرده‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: توجه به اثرگذاری حوزه اطلاع رسانی باعث ایجاد انگیزه، افتخار به توانمندی‌های داخلی و امید به آینده را در کشور به دنبال دارد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و هم‌چنین در ۱۵ کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر ۸۰بندر معروف بین‌المللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می‌کند.

این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد و یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی در دنیا محسوب می‌شود.

بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک مهم ترین بنادر هرمزگان هستند.

برچسب‌ها