به گزارش روز یکشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نهضت ساخت داخل به عنوان مهمترین رویکرد محوری برنامه های وزارت صنعت، با هدف دستیابی به استقلال و خوداتکایی صنعتی، تقویت و توسعه اقتصاد دانش بنیان، عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری، بسترسازی برای تقویت و توسعه درون زایی و برونگرایی در بخش های تولیدی، مدیریت واردات و هدایت به سمت نیازهای اساسی کشور، فعالسازی و بهکارگیری ظرفیتهای کشور در بخش های پژوهشی، طراحی، مدیریت پروژه و تولیدی پیگیری میشود.
از مجموع کاهش ارزبری یاد شده، ۲۷۵ میلیون یورو سهم خودرو و موتورسیکلت، ۱۱۸ میلیون یورو سهم مخابرات، برق و الکترونیک، ۶۸۰ میلیون یورو سهم صنعت فولاد و مس و ۹۲ میلیون یورو سهم تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی بوده است.
در این ۹ میز بیش از ۲۰۰ قطعه و تجهیزات تولید خواهد شد که سهم خودرو و موتورسیکلت ۹۹ قطعه، پتروشیمی ۱۶، برق و الکترونیک ۵۴، مس ۱۸ و صنعت فولاد پنج محصول و یک خط تولید خواهد بود.
همچنین ممنوعیت ثبت سفارش هزار و ۵۲۲ قلم کالای غیرضروری از اواسط سال ۹۷ به منظور مدیریت واردات اعمال شد.
افزایش ۷۵ درصدی عمق ساخت داخل نیروگاهها و ۶۰ درصدی فولاد
از سوی دیگر ارتقای عمق ساخت داخل طرح های تکرارپذیر مانند پتروشیمی، فولاد و نیروگاه در دو سال گذشته، منجر به افزایش دستکم ۱۵ درصد عمق ساخته داخل در برخی حوزهها شد.
بر این اساس عمق ساخت داخل در حوزه نیروگاه به ۷۵ درصد، پتروشیمی ۶۵ درصد و فولاد ۶۰ درصد رسیده است.
آماده سازی زیرساختهای لازم برای اجرای طرح توسعه پوشاک در مناطق روستایی با ۱۸ زیر پروژه در پنج استان گیلان، همدان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه نیز به انجام رسید.
در همین راستا، فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل برای حمایت از تولید داخلی تدوین و ابلاغ شد.
همچنین فهرست کالایی توانمندیهای ساخت داخل برای نخریدن کالاهای وارداتی مشابه ساخت داخل توسط ارگانهای دولتی بهروزرسانی و تکمیل و اولویتهای سرمایهگذاری مشخص شد.
راه اندازی سامانه ثبت توانمندی و اعلام نیاز بنگاههای اقتصادی موسوم به «توانیران» نیز از دیگر اقدامهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه حمایت از داخلی سازی و خودکفایی در راستای قطع وابستگی ها بود.
در همین راستا، نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید با هدف داخلیسازی نیازهای صنایع کشور از جمله صنایع خودرو و قطعات، صنایع معدنی، مخابرات، نفت و گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی و صنایع دریایی برگزار شد که در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل ۲۰۲ تفاهمنامه همکاری بین تامین کنندگان و شرکتهای دانشبنیان منعقد شد.
همزمان با برگزاری میزهای ساخت داخل، در جهت بههمرسانی نیازمندی ها و توانمندی ها، نمایشگاه های ساخت داخل نیز برگزار شده است که از آن جمله می توان به نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید در تهران، گیلان، فارس و همچنین نمایشگاه تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت ریلی و نمایشگاه نوآوری و فناوری «ربع رشیدی» در آذربایجان شرقی اشاره کرد.