ساخت خودروهای جدید رونق قطعه‌سازی را به دنبال دارد

تهران- ایرنا- عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ گفت: ساخت خودروهای جدید داخلی، رونق قطعه‌سازی و امیدواری فعالان این صنعت را به دنبال دارد.

به گفته کارشناسان، با جدی شدن حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولیدی سایپا و ایران‌خودرو، پلتفرم‌های آنها قابل استفاده در خودروهای دیگر است و تامین قطعات این پلتفرم‌ها ادامه می‌یابد.

مطابق اعلام این دو خودروساز، رُهام در سایپا و پژو ۳۰۱ در ایران خودرو جایگزین خودروهای حذف شده می‌شوند و علاوه بر آن، به احتمال زیاد ایران‌خودرو با دو خودروی جدید و سایپا با عرضه هشت خودرو جدید در سه‌سال آینده ادامه کار خواهند داد.

«رضا رضایی»، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ امروز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این زمینه اظهارداشت: اکنون قطعه‌سازان امیدوار به وصول پنج هزار میلیارد تومان نقدینگی وعده داده شده هستند.

به گزارش ایرنا، در هفته‌های گذشته شورای پول و اعتبار با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان موافقت کرد و آن را به تصویب رسانید تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان استفاده کنند.

رضایی افزود: با امیدواری ایجاد شده، قطعه‌سازان نیز همه تلاش خود را برای پیشبرد برنامه های خودروسازان به انجام رسانده‌اند و اکنون تولیدات روزانه ایران خودرو و سایپا به بیش از چهار هزار دستگاه رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد این نقدینگی تا پیش از پایان هفته نخست اسنفدماه به دست قطعه سازان برسد.

این مقام صنفی، مجموع مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان را بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که بین هشت تا ۹ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است.

وی تاکید کرد:‌ با وجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی علیه کشورمان، همچنین رشد متوسط ۱۰۰ درصدی نهاده‌های تولید، اما قطعه‌سازان همچنان امیدوار به عبور از شرایط سخت و حفظ تیراژ تولید هستند.

به گزارش ایرنا، شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha