شیراز- ایرنا- سه شهر شیراز، اصفهان و یزد طرحی را برای ایجاد مثلث گردشگری با عنوان "طلایه‌داران گردشگری ایران" به‌صورت مشترک در سطح سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اجرا خواهند کرد که به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این سه شهر کمک خواهد کرد.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفت‌ و گو با ایرنا به امضای تفاهم‌نامه مثلث گردشگری مابین شیراز، اصفهان و یزد با عنوان "طلایه‌داران گردشگری ایران" اشاره و اعلام کرد : شهر یزد در تاریخ‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه میزبان نشستی با هدف انعقاد این تفاهم‌نامه است.

علی نیری یکی از اهداف اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری را توسعه روابط در این صنعت عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد ارتباط موثر با مقاصد مختلف گردشگری با هدف معرفی ظرفیت‌های شهر شیراز هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در حوزه تبادلات بین شهری تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه اداره گردشگری سازمان فرهنگی با تمرکز بر اهداف یادشده در پی توسعه روابط اجرایی با دو شهر یزد و اصفهان است، گفت: مثلث گردشگری شیراز، یزد و اصفهان می‌تواند باعث گسترش توانمندی هر سه شهر در زمینه گردشگری شود.

نیری ابراز کرد: با توجه به وضعیت کنونی تحریم‌ها و فشار بر صنعت گردشگری تقویت گردشگری داخلی با عنوان یکی از اهداف مهم پیگیری می‌شود و ایجاد این مثلث طلایی نیز در قالب رسیدن به این موضوع است.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچه‌ها و بروشورهایی با زبان‌های مختلف از جمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و تولید آلبوم‌های عکس مشترک و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر از جمله مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.

نیری با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی و گردشگری به مثابه تعهدات این تفاهم‌نامه، بیان کرد: هر یک از شهرها، به‌صورت سالانه میزبانی این هفته‌های فرهنگی را بر عهده خواهد گرفت و این موضوع سبب می‌شود، مردم سه شهر یادشده با فرهنگ دیگر شهرها آشنا شوند و آمادگی برای فاز دوم تبلیغات گردشگری مثلث طلایی که عبارت است از تبلیغات بصری ایجاد می‌شود.

این مقام فرهنگی شهرداری شیراز با تاکید بر ضرورت شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی، عنوان کرد: شرکت در این جشنواره‌ها به صورت گروهی و اشتراکی به بودجه کمتری نیاز دارد و زمینه را برای حضور گسترده‌تر در عرصه‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

وی بیان داشت: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز تاکنون دو برنامه مشترک با شهر اصفهان برگزار کرده است که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه عکس در آلمان بود و دیگری پخش فیلم‌هایی به منظور معرفی اماکن گردشگری شیراز و اصفهان در یکی از شبکه‌های کره جنوبی بوده است.

نیری افزود: افزون بر این، تولید محصولات رسانه‌ای مشترک فرصت خوبی است که بتوان از طریق شبکه‌های مجازی مرجع به جذب گردشگر پرداخت.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به ضرورت پایش آسیب‌های صنعت گردشگری نیز گفت: با تشکیل مثلث گردشگری تعهدی برای هر یک طرفین به منظور رفع مشکلات زیرساختی ایجاد می‌شود؛ برای نمونه کمبود هتل در اصفهان گاه باعث لغو سفر گردشگران خارجی شده است یا ایجاد مسیر هوایی از یزد به شیراز می تواند راه سفر را برای گردشگران هموارتر کند که در این حوزه‌ها تاکنون اقداماتی نیز صورت گرفته است یا در زمینه تسریع در احداث بزرگراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از مبادی‌های مهم ورودی به هر دو شهر، می‌توان فعالیت هایی ترتیب داد.

نیری یکی دیگر از مزایای ایجاد مثلث طلایی گردشگری را برگزاری سمپوزیوم طلایه‌داران گردشگری ایران عنوان کرد و بیان داشت: این سمپوزیوم به این صورت که سالانه در شهری جز، شهرهای شیراز، اصفهان و یزد برگزار می‌شود و ظرفیت‌های مثلث طلایی را معرفی می‌کند و از لحاظ علمی و محتوایی آن را برای ذی‌نفعان تشریح می‌نماید.

وی مقصد اول این سمپوزیوم را شهر تهران عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد در دیگر شهرها و کشورها نیز اجرا شود.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افق نهایی در دست گرفتن  نبض گردشگری ایران و قدرتمند کردن این سه شهر در حوزه‌های یاد شده است.

نیری ابراز داشت: این طرح به‌صورت آزمایشی در سطح سازمان های فرهنگی اجرا می‌شود و درصورت کسب خروجی مطلوب با اختیارات بیشتر به امضای شهرداران خواهد رسید.