۲ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۷
کد خبر: 82541555
T T
۰ نفر
وجودمثلث طلايي گردشگري ايران  ضريب ماندگاري گردشگران را افزايش مي دهد

اصفهان- ايرنا- شهرداراصفهان گفت: وجود مثلث طلايي گردشگري ايران و بهره بردن از اين فرصت ايجاد شده، امكاني را در هر سه شهر اصفهان، شيراز و يزد فراهم مي آورد كه ضريب ماندگاري گردشگران را افزايش مي دهد.

به گزارش ايرنا مهدي جمالي نژاد عصر دوشنبه در سومين نشست احياي مثلث طلايي گردشگري ايران افزود: ضريب ماندگاري و مدت اقامت گردشگران در اصفهان و ديگر شهرها پايين است و تا 6 روزمتوسط جهاني فاصله دارد.
وي اضافه كرد: نبايد فقط بر تقويت حوزه گردشگري و زيرساخت هاي آن در شهرهاي اصفهان، شيراز و يزد تمركز داشته باشيم بلكه تقويت و تمركز بر گردشگري روستايي و ديگر شهرهاي هرسه استان ديگر راهكار افزايش ضريب ماندگاري است.
جمالي نژاد اضافه كرد: استان اصفهان داراي يكهزار و 833 روستا و 107 شهر است كه فرصت و ظرفيت بسيار خوبي را براي تقويت و پي ريزي زيرساخت هاي گردشگري در سطح استان فراهم مي آورد.
وي گفت: از ميراث تاريخي و فرهنگي ناملموس نبايد غافل شويم همچنانكه با تعريف يك اطلس مي توان حداكثر استفاده را از اين ميراث داشت.
شهردار اصفهان افزود: سه ضلع مثلث طلايي نيز با كنار هم قرار دادن ميراث معنوي خود مانند قطعه هاي يك پازل مي توانند نقشه راهي براي رسيدن به هدف غايي ترسيم كنند.
وي تاكيد كرد: اقدامات نوآورانه در گردشگري بسيار موثر است و استفاده از ادبيات گردشگري خلاق تاثير بسزايي در تقويت حوزه گردشگري دارد.
جمالي نژاد گفت: گردشگري درآمد مستقيمي براي شهرداري ها ايجاد نمي كند و اين موضوع انگيزه بسياري از شهرداري ها را براي گام برداشتن در اين حوزه از بين مي برد درحاليكه اين حوزه به طور غيرمستقيم در اقتصاد و درآمدزايي شهري نقش ويژه اي و موثري دارد.
وي بيان كرد: وجود اديان و اقوام مختلف در اصفهان خود جاذبه ويژه اي براي گردشگران ايجاد مي كند كه در رفع ايران هراسي نيز تاثير چشمگيري دارد به همين دليل شهرداري اصفهان با ايجاد دبيرخانه اديان و اقوام گام موثري در تقويت اين بخش برداشته است.
شهردار يزد در اين نشست گفت: صنعت گردشگري، صنعتي پاك و بدون آلايندگي و بدون نياز به آب است كه مي تواند بيشترين ميزان اشتغال و درآمدزايي را نيز براي كشور به ارمغان بياورد.
محمدرضا عظيمي ‌زاده افزود: در شرايط بحران خشكسالي و كم آبي و آلودگي هاي زيست محيطي، صنعتي مانند گردشگري مي تواند راهكاري كارآمد و موثر براي رفع بسياري از مشكلات بويژه اشتغال جوانان باشد.
وي گفت: مثلث طلايي گردشگري ايران با به اشتراك گذاشتن تجارب، امكانات، سرمايه ها و دانش طرفين در افزايش منافع هر سه استان از گردشگري، همسو كردن توسعه گردشگري و ايجاد زيرساخت ها نقش ويژه اي دارد و هر سه مي توانند با هم و براي هم تبليغات و بازاريابي داشته باشند.
عظيمي نژاد توسعه و تقويت سامانه حمل و نقل براي گردشگري در سه شهر و كاهش هزينه هاي اقامتي را از جمله مهمترين راهكارهاي جذب گردشگر دانست.
شهردار يزد افزود: آماده ايم تا تمام ظرفيت و امكانات شهرداري ها را براي تقويت گردشگري و رفع موانع و مشكلات آن بكار بنديم.
مثلث طلايي گردشگري ايران متشكل از شهرهاي اصفهان، يزد و شيراز است و به دليل اينكه در مصوبات كشوري از استان‌هاي يزد، فارس و اصفهان به عنوان قلب ايران و مركز گردشگري كشور نام برده مي‌شود، نشست هايي به منظور تبادل تجربيات، مشتركات، سرمايه ها و ايجاد هم افزايي و همكاري بين سه شهر و استان تشكيل مي شود.
اولين نشست به ميزباني شيراز، دومين نشست در يزد در سال گذشته به ترتيب ابتدا و انتهاي سال و سومين آن عصر دوشنبه سالجاري در اصفهان برگزار شد كه در قالب سه جلسه تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
همچنين مثلث گردشگري ايران در واقع محور يا مسير گردشگري سه شهر شيراز، يزد و اصفهان است كه گردشگران ورودي به ايران در قالب يك تور خاص از جاذبه هاي تاريخي، مذهبي، تفريحي، طبيعي و گردشگري اين سه شهر ديدن مي كنند.
از جمله محورهاي اساسي بيان شده براي تقويت حوزه گردشگري و افزايش همكاري هر سه شهر و استان در اين نشست به شرح زير است:
** افزايش چهار برابري تعداد گردشگران خارجي در يك دوره هشت ساله
** ايجاد كنسول گري براي كشورهايي مانند چين (چين به عنوان يكي از بازارهاي مهم گردشگري دنيا، ظرفيت خوبي براي تبادل گردشگر بويژه در فصل هاي خالي از ظرفيت يا لو سيزن ( Low season) ايجاد مي كند)
** ورود بخش خصوصي به همه بازارهاي گردشگري، بازاريابي و بازارسازي مناسب و شناخت كشورهاي هدف توسط اين بخش
** استفاده از ظرفيت 350 ميليون گردشگر فرهنگي و تاريخي خارجي كه همه جاي دنيا به غير از آثار فرهنگي و تاريخي شهرهاي كشور را ديده اند.
** مثلث طلايي مي تواند ظرفيت هاي خالي و دوران لو سيزن را ساماندهي كند.
** جذب سرمايه گذار خارجي براي توسعه زيرساخت هاي گردشگري و برنامه ريزي براي برندينگ
** انعقاد قرار داد با شركت هواپيمايي ايربرلين
** تقويت سيستم حمل و نقل بويژه حمل و نقل هوايي بين سه استان
** نياز سنجي علمي و اقتصاد سنجي حوزه گردشگري
** صنعت دانستن گردشگري
** چاره انديشي براي يكنواخت بودن تجربه گردشگري از شهرها كه فرصت تجربه مجدد گردشگران را از بين مي برد
** پياده سازي استراتژي بازاريابي شهري و ارائه ادبيات بازاريابي شهري
در ادامه اين نشست از سه مجلد كتاب پيرامون حوزه گردشگري و برندشهري توسط مسئولان حاضر در نشست رونمايي و گزارشي از عملكرد اصفهان در حوزه برندسازي شهري ارائه شد.
گ/ 7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استكي - انتشار دهنده : عمادي