همدان- ایرنا - کتاب "انقلاب اسلامی در همدان" سندی اصیل و گویا بر سهیم بودن مردم دیار هگمتانه در پیروزی انقلاب اسلامی است که از دوران مشروطه تا اوج‌گیری نهضت اسلامی و به ثمر نشستن آن را شیرین و شیوا روایت می‌کند.

عده زیادی از جوانان غیرتمند همدانی که تحت تاثیر سخنرانی های سران نهضت ملی همدان همچون: محمد ستاری، غلامرضا زیوری، علی پوینده و در راس آنها سیدکاظم حسینی‌داور قرار گرفته بودند، کفن پوشیده و آماده جان بازی شدند.

در حالیکه در خیابان شِورین، حسینی‌داور برای مردم سخنرانی می کرد و آنان شعار" با خون خود نوشتیم یا مرگ یا مصدق" می دادند؛ کفن پوشان کرمانشاه که عازم تهران بودند وارد شهر همدان شدند و در میدان پهلوی(امام فعلی) مورد استقبال گرم اهالی قرار گرفته و با ذبح گوسفند مقدمشان را گرامی داشتند.

کفن پوشان کرمانشاه پس از اندکی توقف در همدان به همراه کفن پوشان این شهر که پیشاپیش آنان دویست فدایی کفن پوش حرکت می کردند، عازم تهران شدند.

در حالیکه کفن پوشان همدان عازم تهران بودند از وزارت کشور به احمد جانسوز فرماندار همدان و ژاندارمری دستور اکید داده شد که از حرکت این عده به تهران جلوگیری شود و حتی ژاندارمری در راه تهران عده ای(۳۵) نفر از آنان را دستگیر و به همدان مراجعت داده و تحویل شهربانی این شهر شدند.

با وجود دستورات مقامات بالا، فرماندار همدان با مسوولیت خود به ژاندارمری و سایر اداره های همدان دستور داد که خواسته مرکز اجرا نشود و کسی مزاحم رفتن کفن پوشان نگردد.

او سپس عده‌ای را که دستگیر شده بودند نیز با مسوولیت خود آزاد کرد بدین ترتیب این فرماندار جسور در این حرکت رهایی بخش با مردم شهر و دیار همدان همصدا و همراه شد.

با تمام مصائب و مشکلات موجود کفن پوشان عازم تهران شدند. همگام ورود به قزوین دیدن افرادی که کفن پوشیده و جان  برکف نهاده بودند، موجب هیجان شدید مردم این شهر شد و آنان را یکپارچه به آتش تبدیل نمود.

کفن پوشان در قزوین با منزل آیت الله کاشانی تماس گرفته و او را در جریان امر گذاشتند.

ایشان نیز در جواب آنان اظهار کرد: "خیلی با احتیاط حرکت کنید" در حالیکه کاروان مذکور از قزوین عازم تهران بود، قوام السلطنه نخست وزیر وقت تلگرافهای شدیداللحنی خطاب به استانداران و فرمانداران ارسال کرد و دستور داد که آنها را به شدت سرکوب کنند.

برهمین اساس او به سرلشگر وثوق رییس ژاندارمری دستور داد که مانع ورود کفن پوشان به تهران شوند.

با ورود کفن پوشان به کاروانسرای سنگی یک گروهان ژاندارم مانع از حرکت آنان شدند؛ آنها را در قهوه خانه آنجا محاصره کردند و به ضرب و شتم آنان پرداختند حتی به قهوه‌چی دستور داده شد به آنها چای و غذا داده نشود.

در همین زمان آیت الله کاشانی، ضمن مصاحبه‌ای درباره حرکت کفن پوشان به سوی تهران و برخورد شدید دولت و مامورین با آنها اظهار کرد "از دولت جنایتگار و دزدهایی که اطراف قوام هستند اگر بیش از این بکنند باعث تعجب نیست ولی این  جنایت فردا یا پس فردا بیشتر دوام نخواهد داشت".

ادامه حماسه مردم دیار هگمتانه را در کتاب "انقلاب اسلامی در همدان" بخوانید که در ۲ جلد توسط ابوالفتح مومن به رشته تحریر درآمد.

جلد اول این کتاب در ۸۶۷ صفحه و سه بخش به نقش همدان در وقایع تاریخی کشور در دوران انقلاب مشروطیت، جنگ جهانی اول، کودتای ۲۸ مرداد، نهضت ملی، نهضت اسلامی، قیام ۱۵ خرداد، کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) می پردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است: انقلاب اسلامی به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم بر خلاف سایر انقلابها با مشارکت همه اقشار جامعه و در یک فرایند ارتباط بین پیرامون و مرکز به پیروزی رسید و تمام حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را تحت تاثیر خود قرار داد.

این واقعه عظیم مختص یک شهر یا منطقه خاص جغرافیایی نبود و در به ثمر رسیدن آن تمام مناطق و شهرهای ایران سهیم بودند و مشارکت داشتند.

شکل گیری انقلاب و حوادث منتهی به پیروزی آن نیز از این روند خارج نبود.

مردم همدان با بهره گیری از نفوذ سیاسی - اجتماعی مراجع و با کمک و حضور روحانیون فعال و مدافع اسلام در مراحل مختلف نهضت اعم از ملی شدن صنعت نفت، انقلاب سفید،لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و حوادث شتاب دهنده به انقلاب در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در صحنه بودند و در پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشتند.