تهران- ایرنا- دیده بان حقوق بشر در گزارش جدیدی هشدار داد که بیش از ۲۰۰ مهاجری که از آمریکا به السالوادور اخراج شده اند، ‌به‌محض بازگشت به کشور مبدا کشته یا زخمی شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه تارنمای خبری نشریه هیل به نقل از سازمان غیر دولتی بین المللی دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک افزود: هیچ دولت، نهاد سازمان ملل یا سازمان غیردولتی وقایع روی داده برای افراد برگشت داده شده به السالوادور را به طور هدفمند نظارت نکرده است.

در این گزارش آمده است: این وضعیت نشان می دهد در حالی که سیاست های مهاجرتی و پناهجویی در آمریکا سخت تر شده و مشکلات امنیتی در السالوادور ادامه دارد، آمریکا بارها تعهدات خود برای محافظت از شهروندان السالوادوری را در برابر بازگشت به شرایط خطرناک، ‌ زیر پا گذاشته است.

«خاویر ب. » یکی از مهاجرانی است که از طرف این دیده بان شناسایی شده است. وی در سال ۲۰۱۰ به آمریکا گریخت زمانی که ۱۷ سال داشت تا از گروه های تبهکار فرار کند. مادرش قبلا به آمریکا فرار کرده بود.

مادرش به دیده بان حقوق بشر گفت که با درخواست پناهندگی پسرش در آمریکا مخالفت شد و وی در سال ۲۰۱۷ از ایالات متحده اخراج شد. این پسر چهار ماه بعد در حالی که با مادربزرگش زندگی می کرد، کشته شد.

طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، ‌ ۱۳۸ نفر از شهروندان السالوادوری از سال ۲۰۱۳ پس از اخراج از آمریکا کشته شده اند.

این گروه همچنین بیش از ۷۰ مورد را تایید کرده که در آن، افراد اخراج شده در معرض خشونت های جنسی، شکنجه و دیگر رفتارهای ناشایست به ویژه به دست گروه های تبهکار قرار گرفته اند.  

آمریکا کشور سال گذشته اصلی ترین مقصد پناهجویان بود، ‌ به طوری که ۲۵۴ هزار درخواست پناهندگی به این کشور داده شد که البته ۲۳.۳ درصد نسبت به قبل کاهش داشت.

همچنین ده ها هزار مهاجر از آمریکای مرکزی سال گذشته میلادی برای رساندن خود به آمریکا از مرز مکزیک عبور کردند. این افراد از بیم فقر و خشونت گروه های تبهکار و همچنین برای دستیابی به شرایط ایمن تر زندگی، خطرات این سفر را به جان خریدند.9109

این مساله، ‌ ترامپ را بر آن داشت تا در مورد حمله به مهاجران هشدار دهد و همچنین حدود ۶ هزار نیروی آمریکایی را در مرز مکزیک – آمریکا مستقر کند.