فصل کوچ عشایر آمل به ییلاقات اواخر فروردین ماه هر سال است ولی علاوه بر عشایر ، تعداد زیادی از جمعیتی که در شهرها و روستاهای شهرستان اسکان دارند ، بخشی از کار کشاورزی و باغداریشان در مناطق ییلاقی که عمدتا در فصل بهار و تابستان به مناطق بالادست کوچ می کنند. خوش نشینان نیز کوچ تابستانی به مناطق بالادست دارند.
مهدی رازجویان شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آمل افزود : پروژه های نوستالوژیک و بزرگ زیادی در استان رسوب پیدا کرده است که باید هرچه سریع تر به پایان برسند و یکی از آنها همین جاده انحرافی هراز است.
وی با بیان اینکه مردم نباید برای عمل نکردن مدیران به تعهد خود منتظر بمانند ، گفت : یکی از طرح های بزرگ سد هراز و چهار خطه شدن این جاده بسیار استراتژیک است که به اندازه کافی طولانی شده است.
معاون عمرانی استاندار مازندران تاکید کرد : یکی از وعده های مسئولان طرح ، بهره برداری از جاده جایگزین سد هراز با اعمال استانداردها تا پایان پاییز امسال بود که این تعهد محقق نشده است.
رازجویان گفت : در گذشته مسائلی مانند کمبود اعتبار بهانه تاخیر در پیشرفت پروژه سد هراز بود ، اما در سال های اخیر اعتبارات خوبی به پروژه تزریق شد که راه هر بهانهای را بسته است.
تزریق ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید
وی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه سد هراز اعتبار تزریق خواهد شد ، افزود : متولیان و مسئولان شهرستان آمل موظف هستند تا پیش از فرا رسیدن فصل کوچ به ییلاقات جاده جایگزین را افتتاح کنند.
معاون استاندار اظهار داشت : گزارشات بسیاری از انتقاد مردم آمل برای ترافیک سنگین پایان هفته و یکطرفه شدن جاده هراز در فصل کوچ داریم که این مساله برای مدیریت استان مازندران پذیرفته نیست.
رازجویان گفت : توسعه شهرستان آمل به دلیل عقب افتادگی در بهره برداری طرح های زیرساختی و عمرانی هنوز ممکن نشده است و ظرفیت های بالقوه این شهرستان نیز هنوز به اندازه مناسب مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
وی تاکید کرد : وظیفه همه ما خدمت به مردم است و برای استان گردشگر پذیر مازندران با اهدافی که برای آن ترسیم شده جای وقفه در اجرای طرح های زیرساختی وجود ندارد.
ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحیهای اولیه شناخته می شود در سالهای ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.
سد مخزنی هراز بر روی رودخانهای با همین نام در آمل در حال ساخت است و با آبگیری آن بخشی از جاده بینالمللی و یکصد ساله هراز نیز به عنوان اصلیترین راه اتصال پایتخت به مازندران به زیر آب خواهد رفت.
برای تداوم بهرهبرداری از جاده هراز که سالانه میزبان دهها میلیون تردد است، جاده موقت جایگزین به طول چهارکیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل احداث سد عبور خواهدکرد که به صورت تک مسیر و از سمت شمال به جنوب است.
بر اساس برنامه ریزی قرار است جاده انحرافی برای ادامه ساخت سد هراز حدود یک سال به صورت موقت جهت کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول ۱۱ کیلومتر احداث شود که چهاربانده و با شیب ۶ درصد و کاملا استاندارد خواهد بود.
کار ساخت این محور قرار بود پاییز امسال به پایان رسیده و اواخر این فصل زیر بار ترافیک برود ، وعده ای که معاون عمرانی استاندار مازندران مهر ماه امسال پس از بازدید از طرح به مردم منطقه داده بود و اکنون نیز ضرب الاجل تعیین کرده است.
یکی از مشکلات در اتمام بموقع و بهره برداری از این محور اعمال استانداردهای جهانی برای آن بوده است و راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد این محور بدون رعایت استاندارد تعریف شده زیر بار ترافیک برود. شرط راهداری تجاوز نکردن شیب محور از ۶ درجه ، داشتن شانه خاکی در تمامی طول محور و تعریض جهت ایمنی بوده است.
راهداری مازندران همچنین شرط گذاشت که برای رعایت امنیت محور حتی ۲۰۰ متر از تونل احداث شده باید لاینینگ شود.