به گزارش خبرنگار ایرنا از ستاد سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در استان قم، «خروج» بیستمین فیلم سینمایی حاتمیکیا کارگردان شناخته شده سینمای کشور است. فیلمی که هر چند مانند «به وقت شام» با حمایت سازمان هنری رسانهای اوج تولید شده است، اما برخلاف عمده آثار حاتمیکیا در ژانر جنگ و دفاع مقدس نیست و به گفته منتقدان میتوان آن را در دسته آثار اجتماعی حاتمیکیا مانند «دعوت» قرار داد.
«خروج»؛ فیلمی اجتماعی با موضوع جنجالی اعتراض است. اثری سینمایی که گفته میشود حاتمیکیا از حدود ۱۰ سال پیش به ساخت آن فکر کرده است و بالاخره آن را نوشت و مقابل دوربین برد. در این فیلم چند مرد برای اعتراض به مشکلی که به دلیل اشتباه یک مسئول در کسب و کار کشاورزیشان رخ داده است، عازم تهران میشوند و مسائل و مشکلاتی برایشان ایجاد میشود.
فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، جهانگیر الماسی، مهدی فقیه، محسن صادقینسب، محمد فیلی، آتش تقیپور، اکبر رحمتی، رامین پورایمان، حمید ابراهیمی، مسعود رحیمپور، علیرضا مهران، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، گیتی قاسمی و محمدرضا شریفینیا بازیگران فیلم مذکور هستند.
میان سال است و طبع شاعرانه ای هم دارد، درباره فیلم می گوید: «فیلم خوبی بود ولی می توانست بهتر باشد، کلیت فیلم خوب بود. فیلم انتقادی است و حرف مردم را می زند.
می توانست بهتر عمل کند، وسط های فیلم احساس خستگی کردم. نسبت به فیلم های قبل حاتمی کیا ضعیف تر بود.»
مصطفی نام دارد و ۳۵ سالی سن دارد، در مورد خروج می گوید که «انتظارم از حاتمی کیا بیشتر از این حرف ها بود». می گوید: « بد نبود ولی انتظار بیشتری می رفت. مفاهیم فیلم با واقعیت متضاد بود، به نظرم کارگردان در زدن ضربه آخر احتیاط کرده بود.»
اسماعیل که نایلون دستش پر از پوست چیپس و تنقلات بود، می گوید:« فیلم از اواسط آن به صورت مشهود افت کرد، فیلم خوبی بود، دغدغه خوبی داشت ولی در بیان هنرمندانه این دغدغه موفق نبود. فیلم حاتمی کیا از نظر فنی و فیلم سازی تنزل داشته و انتظار بیشتری داشتیم.»
طلبه جوان خوشرویی است، به همراه طلاب دیگر در سالن حضور داشت و می گوید: «فیلمی بود که حرف مردم را می زد، فیلم خوبی بود ولی فیلم های بهتری از آقای حاتمی کیا دیده ایم».
علی جوان قد بلندی است و در لابی سینما به همراه دوستانش مشغول نقد فیلم هستند. می گوید: «من «خروج» را پسندیدم و حتی بهتر از فیلم «به وقت شام» حاتمی کیا بود، به نظرم خیلی خوب توانسته نقد کند و حرف بسیاری از افرادی که انتقاد دارند را بگویید. مهمترین نقطه قوت این فیلم هم موسیقی آن بود.»
چادرش را مرتب می کند، میان سال است و به همراه همسر و فرزندانش خروج را به تماشا نشسته است، می گوید: « فیلم خیلی خوب بود. همه چیز خوب بود، فیلمبرداری از اول توجه مرا جلب کرد و عالی بود. نسبت به فیلم های گذشته حاتمی کیا متفاوت و مردمی تر بود».
امسال ۱۴ فیلمسینمایی از سری فیلمهایی که در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر کشور، هر کدام برای یک سانس در سینماهای تربیت و ونوس شهر قم به همراه ۳۰ استان دیگر کشور و همزمان با گرامیداشت چهلویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اکران میشوند. /
«مردن در آب مطهر»؛ تاکید قمیها بر بد بودن فیلمنامه
«مردن در آب مطهر» تازهترین اثر نوید محمودی در سومین روز اکران فیلمهای جشنواره فجر در قم اکران شد، فیلمی که به دغدغهها و دشواریهای زندگی افغانهای مهاجر پرداخته بود، نه تنها نتوانست انتظار مخاطبان قمی را برآورده کند، بلکه تماشاگران قمی بر «بد» بودن فیلمنامه تاکید کردند.
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر در استان قم، فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» تازهترین اثر سینمایی نوید محمودی است که همچون بعضی از آثار قبلیاش در آن به دغدغهها و دشواریهای زندگی افغانهای مهاجر پرداخته است.
این فیلم روایتی از تصمیم و داستان چند جوان مهاجر افغان است که قصد دارند به اروپا مهاجرت کنند و در این مسیر برای آنها مشکلاتی پیش میآید.
محمودی پیش از این هم با آثاری دیگر به مسایل مربوط به کشور زادگاه خود اشاره کرده بود و موفقیتهایی نیز به خاطر نوع نگاهش به این موضوع و تولید فیلمهایی باکیفیت کسب کرد. او تاکنون با آثارش دو بار به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به آکادمی اسکار معرفی شد.
عمده مخاطبان سینمای ایران محمودی را با فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» که سال ۱۳۹۲ تولید کرد میشناسند. فیلمی که در سیودومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو را کسب کرد و جوایز دیگری را نیز از جشنوارههای خارجی مانند ریلورد کانادا، رباط مراکش، جیپور هند، داکا بنگلادش و دیدار تاجیکستان به دست آورد.
این کارگردان ۴۰ ساله حالا در جدیدترین اثرش که نویسندگی آن را نیز برعهده داشت، قصد دارد چالشهای مهاجرت افغانها را به تصویر بکشد و تهیهکننده فیلم مذکور نیز جشمید محمودی است.
علی شادمان، ندا جبرییلی، متین حیدرینیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا، خیام وقار کاشانی، امیررضا رنجبران، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علیرضا مهران بازیگران این فیلم هستند.
علی دانشجوی رشته مهندسی رایانه (کامپیوتر) و 20 ساله است که درباره این فیلم می گوید:«برای ساخت فیلم زحمت کشده اند و به نظرم توانستند برخی از مشکلات زندگی افغان های مهاجر را نشان دهند. فیلمنامه مشکل داشت و پایان بندی فیلم را نپسندیدم. ای کاش خود قهرمان داستان در آخر فیلم ابهامات را کشف می کرد.»
یک روحانی میانسال که به همراه چند تن در لابی سینما به سختی مشغول بحث پیرامون این فیلم هستند، با ما که هم صحبت می شود، می گوید: «فیلم به لحاظ فنی به طور نسبی خوشساخت بود، ولی از نظر محتوایی جای بحث زیادی دارد. فیلم توانسته بود شرایط مهاجران افغان را که نشان دهد، اما فیلم جهتگیری داشت.»
وی می گوید:«به نظرم سازندگان این فیلم نه دغدغه مهاجران را داشتند و نه دغدغه مسایل اجتماعی جامعه مهاجران را، بلکه می خواستند فیلمی بسازند تا در جشنواره های خارجی کسب مقام کنند.»
وی افزود: «با نوع پایانبندی که فیلم داشت باید بگویم که اصلا رضایت مرا کسب نکرد، اگر نوع پایانبندی فیلم به گونه دیگری بود، نظرم متفاوت می بود.»
خانم فاطمی 32 ساله است، سری تکان می دهد و می گوید:«این سومین فیلمی است که در این جشنواره می بینم، تا حالا هیچ کدام زیاد به دلم نچسبیده اند و این فیلم هم یکی از آنهاست.»
وی اضافه کرد: «بخش هایی از فیلمنامه گنگ بود و این ابهام در طول فیلم ادامه داشت و تا آخر هم به آن جواب نداد.»
«گل محمد» یکی از جوانان افغانی مقیم ایران است که به تماشای این فیلم نشسته است و می گوید: دو سالی است که از افغانستان به ایران مهاجرت کرده ام و در قم ساکن هستم.
وی درباره فیلم مذکور می گوید:«فیلم خوبی بود. من توانستم با آن ارتباط برقرار کنم و با آن همزادپنداری کنم.»
امسال 14 فیلمسینمایی از سری فیلمهایی که در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر کشور، هر کدام برای یک سانس در سینماهای تربیت و ونوس شهر قم به همراه 30 استان دیگر کشور و همزمان با گرامیداشت چهلویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اکران میشوند./