تهران- ایرنا- رمان «آرتیست» اثری متفاوت از «سعید تشکری» با نگاهی انتقادی به زندگی امروزی در جامعه ایرانی اما همچنان متاثر از نگاه دینی و معنوی وارد بازار کتاب شده است.

سعید تشکری (زاده ۱۳۴۲) نویسنده، کارگردان رمان‌نویس ایرانی، کارگردان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر ITCA مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی است که چاپ مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر، چاپ آثار در حوزه رمان  و ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی را در کارنامه خود دارد.

مخاطبان تشکری بیش از هر چیز او را با داستان‌های شورانگیز تاریخی‌ و دینی او مثل سیمیا می‌شناسند که ترکیبی از شور و عشق است، اما رمان جدید او، آرتیست برای مخاطبان این نویسنده خراسانی بدون شک شروعی تازه به شمار می‌رود.

آرتیست یکی از متفاوت‌ترین آثار داستانی تشکری است؛ نویسنده خطه خراسان که قلمش از یک سو ریشه در تاریخ بلندقامت خراسان بزرگ و زبان فارسی دارد و از سوی دیگر در سودای تاریخ است و کلام رایج و جاری در آن. قلم تشکری از سنت تصویری نگارش متاثر از هنر نمایشنامه‌نویسی است اما گاه لحنش شاعرانه می‌شود.

آرتیست اما در میان آثار او داستانی بلند و به غایت متفاوت است. داستانی برخاسته از دغدغه‌های امروزین نویسنده که ریشه در نگاه انتقادی به چهارچوب‌های زیست و زندگی در جامعه ای دارد که هر کس به خود اجازه بهره‌کشی از هم‌نوع را می‌دهد.

در این داستان نویسنده تلاش کرده است شمه‌ای از هنر و تکنیک خود در روایت را به رخ مخاطب خود بکشد و این امر از ابتدایی‌ترین جملات داستان پیداشت:

وسط خیابون، باب اسفنجی و میمون و جوجه از پشت یه وانت پایین پریدن و دوره‌ام کردن.

خب آره، اولش من هم خندیدم؛ حتی دست به جیب شدم تا هزینه این غافلگیری ناخواسته مثلا بامزه رو بپردازم و از دایره‌ای که دورم درست کرده بودن، بیرون برم؛ اما مشت و لگدها شروع شد و منِ نینجوتسوکار، حریف اونها نشدم. بعد یه ضربه محکم به پشت سرم و بیهوشی ...

توی یه اتاق، زیر یه خروار عروسک، با دهن و دست و پای بسته، توی یه لباس اردک داشتم خفه می‌شدم.

تشکری مخاطب را به قلب داستان می‌برد، در دل چالش‌هایی که به شکل گرفتن شخصیت‌های یک داستان سوق می‌دهد. او یک نویسنده است که با مخاطبش درباره چگونگی و چرایی ساخت شخصیت‌های داستانی در چالش است. 

نویسنده در آرتیست زبانی تازه برای مواجهه با مخاطب خود خلق کرده است؛ زبانی که خودمانی و صمیمی و همانقدر هم روان است. مخاطب در این اثر با زبانی مواجه است که نه محاوره است و نه رسمی بلکه نویسنده با در هم تنیدن هر دو زبان نویسنده به لحنی منحصر به فرد دست می‌یابد.

آرتیست از منظر ساخت داستانی نیز روایت خلق شدن یک داستان است. روایتی که در آن نویسنده، مخاطب را به قلب چالش‌های پیش رویش برای شکل دادن به داستان می‌برد و از این منظر تلاش نویسنده برای خلق اثری متفاوت که تنه به تنه برخی از روایت‌های مهم سینمایی و داستانی جهان می‌زند ستودنی است.

کتاب نیستان، آرتیست را در ۱۱۴ صفحه و شمارگان ۸۰۰ نسخه روانه بازار کتاب کرده است. این رمان برای علاقه‌مندان به آثار این نویسنده اثری متفاوت و تجربه‌ای تازه و برای علاقه‌مندان به داستان ایرانی محسوب می‌شود.