تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

تهران – ایرنا – حزب کنگره مردمی سودان « محمد دحلان » یکی از رهبران جدا شده از جنبش فتح فلسطین را متهم کرد که با هماهنگی رژیم صهیونیستی در صدد تجزیه کشور سودان است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ی القدس العربی چاپ لندن ، « بشیر آدم رحمة » قائم مقام حزب کنگره مردمی سودان در یک گفت وگوی مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب افزود: محمد دحلان می خواهد منطقه دارفور و شرق سودان را از کشور جدا کند و به نفع امارات بر دریای سرخ مستولی شود.

قائم مقام حزب کنگره مردمی سودان گفت: تلاش برای بهبود روابط با اسراییل به خواسته صهیونیست ها و در جهت تجزیه کشور سودان انجام می شود.
بر اساس این گزارش ، امارات و دحلان تا کنون هیچ یک به این اتهامات نسبت داده شده از سوی این سیاست مدار سودانی پاسخی نداده اند.
بشیر در ادامه از « عبدالفتاح البرهان » رئیس شورای حاکمیت سودان خواست تا به برقراری روابط با اسراییل پایان دهد.

وی گفت : ما اگر اداره امور داخلی خود را بهبود ببخشیم نیازی به کسی نخواهیم داشت تا تحریم های آمریکا علیه سودان را لغو کند زیرا تنها با تکیه بر معادن طلا می توانیم بحران اقتصادی خود را حل و فصل کنیم. اگر منابع یاد شده به نحو أحسن اداره شوند ، سودان سالانه می تواند ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. ابوظبی از قاچاق طلای سودان به امارات در بازارهای دوبی سود می برد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سوم فوریه جاری در اوگاندا با البرهان دیدار و گفت وگو کرد . البرهان در توجیه این اقدام خود آن را به نفع امنیت ملی سودان دانست و خاطرنشان کرد که این امر می تواند به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا کمک کند.

مردم سودان علیه اقدام یاد شده در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.

سودان هم اکنون با بحران های اقتصادی و مجازات های بین المللی مواجه است به گونه ای که کشور را به سمت اعتراضات عمومی سوق داد و در نتیجه آن عمر البشیر رئیس جمهور سابق در آوریل ۲۰۱۹ سرنگون شد و دوران انتقال قدرت در این کشور آغاز شد.