گویا شعارهای معمول گذشته بازارش را هم در بین نامزدها و هم در میان مردم از دست دادهاست اما از کنار نقش انگیزشی پوسترهای حرفهای به عنوان یک رسانه ماندگار هم نمیتوان به سادگی گذشت.
«محمدمهدی رادمند» در کتاب «چگونه در رقابت انتخاباتی پیروز شویم؟» در ارتباط با اهمیت انگیزش در ستادهای انتخاباتی تاکید میکند که هدف آنی هر نامزدی انگیزش و جذب آرای مردمی است و در این خصوص باید به دانش رفتار سازمانی و روانشناسی مدیریت توجه شود.
در بخش دیگری از این کتاب نیز تاکید شده است که «موضوعات و شعارهای تبلیغاتی باید مرتبط با منافع مردم حوزه انتخابیه باشد و شناخت موضوعات مورد علاقه مردم و دخیل در منافع آنان از هنرهای خاص ستادهای تبلیغاتی به شمار میرود».
بر این اساس، یکی از فرضیههای پرهیز از شعارنویسی در پوستر نامزدهای ارومیه میتواند نبود شناخت کافی و کار کارشناسی نامزدها در خصوص خواست و توقعات مردم باشد.
برخی دیگر معتقدند که بالا رفتن سواد رسانهای مردم از طریق گسترش فضای مجازی از دلایل مهم برای نبود شعار تبلیغاتی در پوسترهای انتخاباتی حوزه ارومیه است؛ در مقابل عدهای نیز تاکید دارند که همچنان هنر طراحی پوستر و خلق شعار انگیزشی در افکار عمومی کاربرد دارد اما بسیاری از نامزدها از آن غافل هستند و به تصویر چهره خود اکتفا میکنند.
«صلاح عزیزیان» فعال رسانه در این باره میگوید: فضای تبلیغاتی به مانند سالهای گذشته نیست و روشهای تبلیغات سنتی جای خود را به تبلیغ در شبکههای مجازی دادهاست.
نبود شعار در پوسترهای تبلیغاتی به صورت گسترده را همچنین میتوان در نخنما شدن شعارهای خارج از حدود اختیارات نمایندگان مجلس و نیز در محقق نشدن برخی شعارهای معقول به جهت ناکارآمدی نمایندگان پیشین جستجو کرد.
مثال بارز این قضیه اذعان یکی از نمایندگان فعلی مجلس به رای ندادن مردم به شعار است و میگوید: مردم در زمان حاضر فرق بین شعار و عمل را درک میکنند.
«شهریار ادیب» کارشناس رسانه نیز با اشاره به شعارهای خارج از وظایف نمایندگی توسط برخی از کاندیداها میگوید: تحقق نیافتن بسیاری از شعارهای انتخاباتی در طول دوران گذشته موجب بدبینی مردم نسبت به شعارهای انتخاباتی شدهاست.
آنچه مسلم است، بیشتر نامزدهای مجلس یازدهم در ارومیه از شعارهای معمول گذشته فاصله گرفتهاند تا هم از گزند شعارستیزی رایدهندگان آگاه در امان باشند و هم خود را در ظاهر هم که شده عملگرا نشان دهند اما در حقیقت از کنار یک ظرفیت تبلیغاتی موثر به سادگی عبور کردهاند.
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
ارومیه- ایرنا- بر خلاف ادوار گذشته، شعار تبلیغاتی در پوستر نامزدهای ارومیهای کمتر به چشم میخورد و شعارهای معدود هم بیشتر جنبه بازارگرمی و تهییجی دارد تا محتوای انگیزشی.