تهران- ایرنا- داستان‌نویسی، داستان‌خوانی و داستان‌گویی که از دو سال گذشته جایگزین پیک‌های نوروزی شده است، امسال هم به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در کنار حذف تکالیف نوروزی، لحظات شاد و مفیدتری را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

حذف پیک‌ها و تکالیف نوروزی معمولا با نزدیک شدن به ایام نوروز در رسانه‌های مختلف خبرساز می‌شود. سالیان طولانی انجام تکالیف نوروزی با موضوعات مختلف دغدغه اصلی دانش‌آموزان در ایام تعطیل سال بود. پیک‌های نوروزی که سال‌های طولانی یکی از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش برای تعطیلات نوروزی شناخته می شد، همواره دارای بار روانی سنگینی برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی بوده است.

اما آموزش و پرورش تقریبا از دو سال گذشته رویکرد خود را برای تکالیف نوروزی تغییر داد، بر اساس این رویکرد برنامه عید و داستان جایگزینی مناسب برای پیک‌های نوروزی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ۲۵ بهمن ۹۶ در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: برای نوروز آینده، تکلیف نوروزی به معنای آنچه پیش از آن وجود داشته است، نخواهد بود و داستان گویی و خاطره نویسی جایگزین می‌شود و دانش‌آموزان آنچه را که در طبیعت می‌بینند، می‌نویسند.

دانش‌آموزان با اجرای برنامه عید و داستان بدون دلهره و اضطراب حل تمرینات نوروزی، استعداد و توان خود را در داستان نویسی، داستان خوانی و داستان گویی محک می‌زنند.

بر اساس این تصمیم مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به مدارس توصیه شد دانش آموزان بر اساس علاقه خود داستانی خوانده و آن را خلاصه نویسی کنند یا داستان هایی را که از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می شنوند، به نگارش درآورند یا داستانی را خوانده و صدای خود را ضبط کنند.

مسئولان وزارتخانه علت این تصمیم را اینگونه عنوان کردند که با توجه به شرایط کودکان و طولانی بودن ایام نوروز و فاصله نگرفتن دانش آموزان از فعالیت های یادگیری پیش از این پیک های نوروزی برای دانش آموزان تهیه می شد اما بررسی ها نشان می دهد که پیک های نوروزی در تعمیق و تثبیت یادگیری دانش آموزان نقش چندانی نداشته است بلکه تبدیل به فرایند چالشی و فرسایشی شده بود و خانواده ها و دانش آموزان تمام ایام نوروز درگیر حل کردن پیک نوروزی بودند.

دانش آموزان با شنیدن داستان و روایت‌های بزرگترها از این قصه‌ها لذت برده و پند می‌گیرند و در نهایت می آموزند که چگونه مشاهدات و احساسات خود را در قالب داستان یا حتی کلیپ ویدئو برای دوستان خود بیان کنند.

همچنین کودکان با برنامه عید و داستان به سادگی با کتاب، رفع فرآیند فرسایشی گریبان گیر دانش آموزان و والدین و ایجاد زمینه یادگیری بیشتر با تکیه بر نشاط تعطیلات شیرین نوروزی آشنا می‌شوند.

از اهداف دیگر این طرح، پرورش خلاقیت دانش آموزان با توجه به نقش داستان در انتقال ارزش ها و تقویت قوه تخیل است. همچنین با توجه به اینکه داستان شنیدن و داستان گفتن با توجه به سبک زندگی امروزی کاهش یافته یا یک طرفه و مجازی شده است، این طرح می تواند موجب تقویت توان گفتاری، شنیداری و ابتکار دانش‌آموزان نیز بشود.

رضوان حکیم زاده معاون آموزشی ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره برنامه امسال دانش آموزان در تعطیلات نوروزی اظهار داشت: آموزش و پرورش در نوروز امسال برای دانش‌آموزان برنامه عید و داستان را در نظر گرفته که شامل کتابخوانی، داستان نویسی و داستان خوانی است.

وی افزود: هیچ برنامه تحمیلی و بسته‌های آموزشی نباید به دانش آموزان در ایام تعطیلات تحمیل شود.

به گفته معاون آموزش ابتدایی، معلمان اگر لازم بود در ارتقای مهارت‌ها و تکلیف مهارت محوری دانش‌آموزان می‌توانند خلاقانه و در راستای برنامه عید و داستان برنامه ریزی کنند.

حکیم زاده توضیح داد: برنامه اصلی ما عید و داستان است، در دوره ابتدایی سه مهارت اصلی خواندن، نوشتن و حساب کردن برای آموزش و پرورش اهمیت دارد چرا که مبنای یادگیری‌های بعدی هستند.

وی یادآورشد: مهارت‌های زندگی به ویژه بحث اعتماد به نفس، ابراز وجود و مسوولیت زندگی و مهارت‌های ایجاد ارتباط برای کودکان یک سرمایه بزرگ است که مدارس و خانواده‌ها نباید از آن غفلت کنند.

معاون آموزش ابتدایی معتقد است که این مهارت‌ها کمک می کند که کودکان ما در آینده در هر شغلی بتوانند انسان‌های موفقی باشند، اما اگر افراد این مهارت‌ها را نداشته باشند، نمی توانند با داشتن مدارج علمی بالا احساس خوشبختی کنند.

حکیم زاده افزود: برای بسته تحولی مدارس تاکید شده است که نباید تکالیفی داشته باشند و برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مهارت‌های مهم آنها مانند اعتماد به نفس و احساس مسوولیت را پرورش دهد.

برنامه عید و داستان از یک سو خوشحالی دانش آموزان و از سوی دیگر آسودگی خاطر خانواده ها را به همراه دارد.

کارشناسان معتقدند که اثرات مثبت این طرح بر اثرات منفی اش بسیار بیشتر است چراکه سبب نوعی مهارت پروری در دانش آموزان می شود. همچنین این امر به رشد خلاقیت دانش آموز کمک می کند و باعث می شود که با دیدی دقیق تر و پویایی بیشتر تعطیلات نوروزی خود را بگذراند.