تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: از این پس در صورت تعطیلی مدارس کشور، معلمان ضمن حضور در مدارس آموزش‌های لازم را از طریق فضای مجازی به دانش آموزان ارائه خواهند داد.

«محسن حاجی میرزایی» ظهر پنج شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد؛ با تقدیر از زحمات مدیران کل در یک سال اخیر اظهار کرد: حوادث طبیعی هرچند تلخ است و سلب آسایش را در پی دارد و عده‌ای را به زحمت می‌اندازد و رنج مردم را نیز به دنبال دارد، اما در عین حال فرصتی برای قوی‌تر شدن و ظهور و بروز خلاقیت‌ها است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، افزود: شرایط ایجاد شده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است، بنابراین از وضع پیش آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ رعایت مسایل بهداشتی استفاده کرد.

 حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.

وی افزود: شرایط حاکم شده بر مدارس، فرصتی است تا مدارس در حوزه اطلاع رسانی، برخط شوند و به صورت مستمر این موضوع ادامه یابد.

اخبار تعطیلی مدارس منحصرا در اختیار ستاد ملی کرونا است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تامین استان‌ها سلب شده و  شورای امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است، این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است. لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصرا در اختیار ستاد پیشگیری است.

حاجی میرزایی ادامه داد: براساس تصمیم های ستاد مذکور، مدارس هر منطقه‌ای در کشور که آلوده باشد، تعطیل اعلام می‌شود.

معلمان در صورت تعطیلی مدارس ملزم به آموزش در فضای مجازی می شوند

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: تحرک زیاد جمعیت و انجام سفرها یکی از مشکلات جدی در مسیر پیشگیری از بیماری کرونا است، بنابر این اطلاع رسانی در خصوص تعطیلات تنها از طریق استان‌ها انجام می‌شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملا تعطیل نمی‌شود، بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

 تحقق عدالت آموزشی از طریق توسعه آموزش‌های مجازی

حاجی میرزایی تصریح کرد: اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند می‌توانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزش‌های مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابی‌ها، نحوه مواجهه استان‌ها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزش‌های مجازی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه گشایش‌های خوبی در حوزه مالی صورت گرفته است؛ از جمله؛ اجرای طرح رتبه بندی، فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق نوار مرزی ...، لذا از این موضوع برای ایجاد انگیزه در همکاران باید استفاده کرد، و نباید فرهنگ بهانه گیری‌های بی‌دلیل ادامه یابد.

 وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در پی هرگشایش باید شاکر باشیم چنانکه در آموزه‌های دینی ما شکرگزاری مایه فزونی نعمت‌ها  است.

حاجی میرزایی ادامه داد: نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش هستیم لذا معلمان باید در این زمینه همکاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای ستد تحول بنیادین، هم وظیفه ماست، هم علاقمندیم و هم ضروری است. لذا برنامه درسی باید متناسب با برنامه سند تحول باشد و این اولین استراتژی ما است.

حاجی میرزایی گفت؛ استراتژی دوم ما تهیه بسته‌های تحولی است. اینکه از درون سند اهدافی دست یافتنی در زمان کوتاه و قابل اجرا هستند و تحقق آن شوق انگیز است، باید نسبت به انجام آن اقدام شود.

برای ایجاد گفتمان در سند نیازمند فهم مشترک هستیم

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ایجاد گفتمان در خصوص سند تحول باید فهم روشنی را به وجود آوریم؛ به طوری که الهام بخش باشد. بنابراین مواردی را از سند تحول اجرا کنیم که برای خانواده و جامعه معنادار و مشارکت‌پذیر باشد و شیرینی آن برای جامعه مشهود باشد.

حاجی میرزایی گفت: اهدافی را در سند تحول دنبال کنیم که بتواند با همین امکانات قابل دست یافتن باشد، لذا اجرای قسمتی از سند نیازمند ارائه بسته است و بسته مذکور باید نقش عوامل خانواده، محتوا و... را در خود مشخص کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به رغم گذشت چند سال از اجرای سند نتوانستیم شیرینی سند را به مخاطبان نشان دهیم، بنابراین هر هفته بخشی از وقت خود را برای برنامه‌های سند می‌گذاریم و دنبال خلاقیت و خلق نتیجه قابل مشاهده برای جامعه هستیم.

وی افزود: مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند؛ چنانکه در دنیا می‌بینیم به خلق نتیجه اهمیت می‌دهند. بنابراین در ارزیابی‌های استانی روی خلق نتیجه حساس هستیم.

تهیه و ارائه چهار بسته اجرایی در قالب سند تحول به مدارس

عضوکابینه تدبیر و امید از تهیه چهار بسته اجرایی در راستای تحقق ستد تحول خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاکنون چهار بسته تهیه و ارایه کرده ایم، اما در عین حال استان‌ها می‌توانند خلاقیت‌های استانی را به بسته‌ها اضافه کنند.

حاجی میرزایی گفت: در این بسته‌ها دنبال کار ملی نیستیم، بلکه بیش از اهمیت به گستره کار به کاملیت و نتیجه کار اهمیت می‌دهیم. لذا اگر در یک مدرسه یک مورد از سند قابل اجراست، همان کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به ارائه بسته‌های چهارگانه سند تحول، اظهار کرد: بسته اول، بسته مهارت آموزی است. باید به این هدف برسیم و ضروری است با تقویت کارآفرینی در دوره اول متوسطه محقق خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بسته دوم در مورد مبارزه چاقی و سایر موضوعات بهداشتی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت تهیه و ارائه شده است. بسته سوم، با موضوع دستیابی به مهارت‌های پایه در معاونت آموزش ابتدایی تهیه و ارائه شده است.

وی با اشاره به جایگاه تربیت در سند تحول عنوان کرد: بسته چهارم بحث تربیت که فوق‌العاده مورد توجه است را ارایه می‌کند و در معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه شده است و در خصوص اینکه چه چارچوبی برای مهارت‌های تربیتی وجود دارد بحث می‌کند.

حاجی میرزایی اظهارکرد: در راستای اجرای کامل سند تحول سایر معاونت‌ها نیز باید بسته‌های مناسب را تهیه و برای اجرا به مدارس ارسال کنند.