به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی روز شنبه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار داشت: در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) موضوع سخنرانی رهبر معظم انقلاب برجسته کردن تحول خواهی بود و نمود مختلف این تحول را در عرصههای مختلف صحبت کردند و این که در برخی از موضوعات تحول پیدا کردیم و در برخی تحول نداشتیم یکی از موضوعاتی که ذکر کردند بحث تحول در نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: سوال بنده این است که به عنوان اصلیترین مخاطبان فرمایشات رهبری، ارزیابی ما برای تحول درآموزش چیست؟
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که ارزشیابی ما از نظام آموزشی چیست، گفت: باید بدانیم که ارزیابی ما از معلمان، محتوا، سال تحصیلی و...چیست، چرا که نظام ارزشیابی گلوگاه اصلی است که به تمام کارهای ما جهت میدهد.
حاجی میرزایی تاکید کرد: از نظر شرعی به دلیل خواسته مقام معظم رهبری و از نظر قانون به دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت داریم که تحول را در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا کنیم.
معلم و محتوی آموزشی و نظام ارزشیابی سه محور اصلی تحول هستند
عضو دولت تدبیر و امید با بیان این که سه شاخص را برای تحول، محور میدانم و آن سه معلم و محتوا و نظام ارزشیابی است، تصریح کرد : باید توانمندی معلمان امروز با معلمان دیروز تفاوت داشته باشد و نقطه عزیمت تحولات از محتوا شروع میشود و محتوایی که آموزش میدهیم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: زمان طلایی را برای تحول در محتوا از دست دادهایم و باید حرف برای گفتن داشته باشیم لذا مهر٩٩ با مهرهای گذشته باید تفاوت داشته باشد.
وی تاکید کرد: سومین اتفاق مهمی که باید در تحول رخ دهد، تحول در نظام ارزشیابی است باید شایستگی و توانمندی معلمان را در یک نظام ارزشیابی بررسی کنیم و اینکه محتوا ساحتهای مختلف را منعکس میکند را ارزشیابی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: باید بررسی کنیم که تحول برای مخاطبان ما؛ دانش آموز، معلم، خانواده، جامعه، دولت و مدیران چه فهمی داشته است؟
حاجی میرزایی افزود: در حوزه معلم باید معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع درباره ساماندهی و کیفیت نیروی انسانی ارزیابی دقیقی داشته باشد و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باید تحول در محتوا را بررسی کند.
وی به بستههای تحولی اشاره کرد و اظهار داشت: نمیتوانیم در برابر مطالبات زمان را از دست دهیم و باید تمرین کنیم تا تحول را ایجاد کنیم و باید با جامعه مخاطب حرف روشنی داشته باشیم و تحول را تمرین کنیم.
وی با یادآوری این که دیدگاهی وجود دارد که چگونگی تحول را در جهان بررسی میکند، گفت: تحول محصول تحول در نهادها است و منظور قواعد مناسبات است یعنی مجموعه قواعدی که سازمان را اداره میکند و تحول مستلزم تحول در اینها و تحول در یادگیری است چرا که نقطه عزیمت هر تحولی یادگیری است.
پاسخ مناسبی به شیوع ویروس کرونا داشتیم
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود از تلاشهای مدیران کل و همکاران در این چند ماهه اخیر قدردانی میکنم چرا که تلاشهای دلسوزانه و خلاقانهای بوده است و ارزیابی کلی بنده از مدیران ستادی و استانی مثبت است.
حاجی میرزایی با یادآوری این که در شرایط شیوع کرونا به همت معاونان و مدیران این وزارتخانه واکنش سنجیده و مناسبی به پدیده نوظهور و غیر منتظره کرونا داشتیم، اظهار داشت: مدعی هستیم که از نظر سرعت، کمیت، کیفیت، تنوع وگستره واکنش، پاسخ مناسبی نشان دادیم و پاسخ هایی که داده شده در زمان فشردهای که داشتیم ارزنده بود.
وی تصریح کرد: این توفیقات مرهون فضل الهی خدا است که قلبها را همراه با ارادهها را بر میانگیزد و خوشبختانه در دوران شیوع کرونا وقت گذاشته شده است و جدیت به خرج داده شده و کار پیش رفته است.
وی با بیان این که در این مدت جلسات ویدیو کنفرانس متعددی با حوزههای مختلف داشتیم، خاطرنشان کرد: جلسات مجازی ظرفیت خوبی است که باید ادامه داشته باشد و هرچه در زمان کوتاهتر ارتباط بگیریم و دیدگاهها را منتقل کنیم انسجام و همدلی بیشتری به وجود خواهد آمد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: معمولا سطوح تصمیمگیری از طریق بخشنامهها به هم وصل میشوند و میخواهیم این ارتباط را تغییر دهیم و رویکرد را اصلاح کنیم و درباره منطق کار گفتوگو کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: همه دانش در چرایی و چگونگی است و بخشنامهها ارتباط بی روح است و تنها از لحاظ حقوقی تکالیف و ماموریتها را روشن میکند.
وی تصریح کرد: یکی از معیارهای ارزیابی از هر مدیری در هر سطحی ظرفیت گفتوگو با سطوح پس از خودش است و هرچه این ظرفیت کاملتر و خلاقانهتر باشد قطعا ارزیابی آن فرد بالاتر است.
عضو دولت تدبیر و امید افزود: باید به تدریج ظرفیت و بلوغ سیستم را ارتقا دهید لذا این کار انجام گرفته و ادامه خواهد داشت و از شما میخواهم که در تمام سطوح آن را اجرا کنید. به طور مثال مدیر مدرسه با معلمان و مدیر منطقه با مدیران مدارس و البته ظرفیت فضای مجازی این امکان را میدهد که کار را راحتتر انجام دهیم.
حاجی میرزایی با بیان این که کرونا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: ویروس کرونا؛ فرهنگ، اقتصاد، آموزش، سیاست، روابط بین المللی و ... را تحت تاثیر قرار داده و همچنان این تاثیر ادامه دارد و پیامدهایی را بر همکاری بین المللی، افزایش تنشهای بین المللی و ...داشته است و ارزیابیها نشان میدهد که اعتماد مردم به دولت و حاکمیت افزایش پیدا کرده است.
وی یادآور شد: حکمرانی در سلامت و بهداشت محک خورد و ارزیابی شد، همه کشورها در مسابقهای شرکت کردند که موضوع آن یکسان بود، هرچند سرمایهها یکسان نبود و این که یک حکمرانی چگونه توانایی گذر از این پدیده را دارد بسیار مهم است چرا که شرایط روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
وزیرآموزش و پرورش با بیان این که باورها و اعتقادات در چالشهای جدی قرار گرفتند، گفت: بعضی از ارزیابیها نشان داد که ظرفیت دینداری در کل جوامع افزایش پیدا کرده است.
حاجی میرزایی همچنین گفت: عادتها شکسته شد و روابط تغییر پیدا کرد، هنجارها دچار تغییر شدند و فرسودگی و ناتوانی در بخشهایی از جامعه شکل گرفت و در سطوح مختلف تأثیرات متنوعی گذاشت. در این شرایط کارهای مختلفی از سوی اندیشمندان جهانی صورت گرفته است و ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت باید با این دیدگاهها آشنایی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در این دوران آموزشهای الکترونیکی موضوعیت پیدا کرد.
وی به تأثیرات آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: این آموزشها بر عدالت، کیفیت، دسترسی، ترک تحصیل، سیاست گذاری آموزش و حکمرانی آن، مقوله اجتماعی شدن و تربیت و اقتصاد آموزش و پرورش تاثیرگذاشت و تاثیرات جانبی گستردهای همچون در بررسی مخاطرات و فرصتهای استفاده از اینترنت گذاشت.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: ساختارهای مستحکمی در نظام تعلیم و تربیت داریم که سالیان سال با آن کار میکنیم و روشها سلبی، عادتهای عمیق و تابوهای جدی وجود دارد و کرونا این ساختارهای غیرقابل تغییر را تغییر داد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه جابجاییهایی در حال رخ دادن است، تصریح کرد: اشکالی به هم میخورد و اشکال جدیدی شکل میگیرد و تمام ساختارهای که تصور نمیشد تغییر پیدا کند امروز با آغوش باز از تغییر استقبال میکند.
وی ادامه داد: برخی معتقدند این طوفان تغییر که شروع شده است روزی به پایان میرسد و در حال حاضر کاری انجام ندهیم که این خطای استراتژیکی است چون به مناسبات غیرارادی که بر ما تحمیل شده، محکوم می شویم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما متولیان امر تعلیم و تربیت هستیم و باید در این زمینه اقدامات بهنگام داشته باشیم و بیش از هرکس دیگر باید به این پدیده فکر کرد و اندیشید چرا که همواره تغییرات با مقاومت مواجه بوده و زمان بر است و البته قدرت انسان برای شکل دهی به جامعه افزایش پیدا کرده است.
حاجی میرزایی با بیان این که با طراحی آموزش مجازی در نقطه عطفی قرار گرفتیم، گفت: میتوانیم برای ساخت آینده وارد کار و فعالیت شویم و بایداز این فرصت تاریخی برای ارائه مطلوبتر خدمات آموزشی با رعایت همه ملاحظات و دغدغهها استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: وارد زیست بوم جدیدی میشویم که فرصتهاو تهدیدهای جدیدی دارد و اینکه این زیست بوم چه مخاطراتی دارد موضوعی است که باید به آن فکر کنیم.
وی با بیان این که بهترین فرصت در زیست بوم جدید برای سیاست گذاری است، گفت: هیچ زمانی نسبت به گذشته چنین ظرفیتی نداشتیم چرا که امکان سیاست گذاری آموزش در زیست بوم جدید وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که مهمترین کارکرد سیاستگذاری، تنظیم مناسبات است، اظهار داشت: باید روابط را بر اساس قواعد جدید شکل داد و این مجال الان شکل گرفته است چرا که تنظیم مناسبات برای حل مسئله این است که هدفی را محقق کنیم که در هر دو به اطلاعات نیاز داریم و در زیست بوم جدید دسترسی به اطلاعات راحت تر شده است.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: هرکس تعمق فکری بیشتری داشته باشد، تاثیرگذاری بیشتری دارد، ادامه داد: عرصه خطیر و سنگینی است و درخواست دارم که به این فرصت طلایی بیاندیشید و باید راه حلها را پیدا کنیم و در سلسله مراتب اداری هرجایی که هستیم باید فکر و اندیشه داشته باشیم.
وی با یادآوری این که همه ما میخواهیم که موفق باشیم، اظهارداشت: رضایت خداوند و خلق خدا را پیگیر هستیم و برای این موفقیت سه شاخص را معرفی میکنیم.
وی تاکید کرد: سرمایههای متعددی داریم، سرمایههای فیزیکی، مادی، انسانی و اجتماعی داریم که تجربه بشر نشان داده است، سلسله مراتب سرمایهها به همین شکل بوده است بطور مثال روزی فکر میکردند سرمایه فیزیکی مهم است پس از مدتی به این رسیدند که کیفیت انسان مهم است تا اینکه به سرمایه اجتماعی رسیدند و اینکه چه ارزشهایی وجود دارد که مناسبات را شکل میدهند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر بهترین نیروی انسانی را داشته باشیم اما در جامعهای که اعتماد ندارد کار کنیم هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.
حاجی میرزایی با بیان این که یکی از مهمترین ماموریتهای ما این است که از این سرمایه محافظت کنیم، گفت: در هنگام تحویل مسئولیت باید اعتماد جامعه به ما بیشتر شده باشد و موقعیت آموزش و پرورش در جامعه برجستهتر شده باشد و اگر نتوانیم این کار را بکنیم امانتدارهای خوبی نبودیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: اگر نتوانیم سرمایه اجتماعی را بالا ببریم مسوولیت خود را به خوبی به سرانجام نرساندهایم چرا که یکی از مهمترین ماموریتهای ما حفاظت از امانتها است.
داشتن دستاورد و حل مشکلات باید حاصل تلاش ما باشد
وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این که دستاورد داشتن شاخص بعدی است، اذعان کرد: ما باید مشکلی را حل کنیم که اثر وجودی داشته باشیم بطور مثال اگر جایی کارمیکنیم که قاعده مندی وجود ندارد تلاش کنیم آنجا را قاعده مند کنیم و باید انگیزه را در آنجا ارتقا دهیم، معلمان را توانمند کنیم، سازماندهی مطلوبی برای نیروی انسانی داشته باشیم لذا مهمترین کار تحقق افزایش رضایت مندی عمومی است.
حاجی میرزایی تاکید در پاسخ به این پرسش که دستاورد ما چیست؟ با اشاره به اینکه شاخص سوم توانایی انگیزه دادن است، گفت: به این باور رسیدهام که مدیری بهتر است که در ایجاد انگیزه در افراد موثر باشد چرا که باید شوق را در دل افراد برای انجام کار ایجاد کنیم و انگیزه آنان را برانگیزانیم. این شایستگی بزرگی برای یک مدیر است که دیگران را برای کار کردن بسیج میکند.
وی افزود: یکی از کلیدیترین تفاوت میان مدیران، در همین انگیزه بخشی به افراد است و کسی که نمیتواند این کار را انجام بدهد مدیر نیست چرا که نمیتواند دیگران را همراه کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ابزار این شاخص گفتوگو، احترام، دیدن دیگران و شنیدن خوب دیگران است و مدیری موفق است که خوب شنیدن و هنر شنیدن را دارد که این هنر مستلزم وقت گذاشتن و حوصله داشتن است.
نظر شما