تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲

تهران – ایرنا – با ادامه درگیری ها در استان ادلب در شمال غرب سوریه و آزادسازی بیش از ۵۰ درصد از این منطقه توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی، تحرکات آمریکا برای حمایت از تروریست ها و ارتش ترکیه نیز افزایش یافته است و واشنگتن به جای دعوت طرفین به پایان درگیری، بر آتش منازعه می دمد.

آخرین خبرهای رسیده از سوریه حکایت از آزادسازی شهر مهم و استراتژیک سراقب در استان ادلب دارد و در روزهای اخیر چند شهرک و روستا نیز در دو استان ادلب و حلب نیز آزاد شده اند.

افزایش تحرکات ارتش ترکیه و آمریکایی ها در منطقه به دلیل جلوگیری از شکست ترورریست های تکفیری در آخرین پایگاه و ایستگاه خود در سوریه می باشد.   

شکست تروریست ها در شمال غرب سوریه آنقدر برای واشنگتن و آنکارا اهمیت دارد که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد برای حمایت از ترکیه در مقابله با دولت سوریه در استان ادلب، به صورت فوری کمک اطلاعاتی و تجهیزات در اختیار آنکار بگذارد.

خبرگزاری رویترز بدون اشاره به نام این مقام آمریکایی به نقل از وی افزود، که "ما به عنوان یک متحد ناتو و یک شریک عمده فروش تسلیحات خارجی، اشتراک اطلاعاتی و روابط تجهیزاتی متعددی با ترک‌ها داریم. ما در حال بررسی هستیم که اکنون چه اقدام فوری را برای کمک به آن‌ها می‌توانیم انجام دهیم. "

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها و اقدامات ارتش ترکیه در این منطقه به دلیل درگیری آنها با نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی و نیز گلوله‌باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه‌های تروریستی و ارتش ترکیه بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

پهپاد های آمریکایی و ترکیه ای نیز به عنوان پشتیبان هوایی تروریست ها وارد عمل شده و در روزهای اخیر با بمباران مواضع جبهه مقاومت اسلامی موجب شهادت شماری از نیروهای حزب الله، زینبیون، فاطمیون و ارتش سوریه شده اند.

شرایط ویژه تروریست ها در استان ادلب موجب شد تا دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان رییسان جمهوری آمریکا و ترکیه شنبه شب در خصوص استقرار سامانه پاتریوت ایالات متحده در ترکیه تلفنی بحث و تبادل نظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تماس تلفنی ساعاتی پس از آن صورت گرفت که "مولود چاووش اوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه نیز در دیدارش با "مایک پمپئو" همتای آمریکایی‌اش از واشنگتن خواسته بود تا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را برای حمایت از آنکارا در برابر حملات در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه مستقر کند.

درخواست ترکیه برای استقرار یا خرید سامانه پاتریوت در حالی است که کاروان نیروهای نظامی ترکیه پنجشنبه شب در منطقه جبل الزوایه واقع در حومه ادلب سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفت و در جریان آن ۳۷ نظامی ترکیه کشته شدند.

بازی جدیدی که ترکیه وارد آن شده ، به باور تحلیلگران بازی در زمین آمریکایی ها و صهیونیست هاست. این برداشت در ترکیه هم در سطحی گسترده باورپذیر شده است، بطوری که همزمان با افزایش هماهنگی محور واشنگتن – آنکارا – تروریست ها، در استان ادلب، صدها شخصیت اجتماعی ترکیه با امضای طوماری، از رئیس جمهور این کشور خواستند دست از دخالت‌های تحریک آمیز در امور سوریه بردارد و نیروهایش را فوراً از این کشور خارج کند.

شمار این شخصیت های برجسته اجتماعی ترکیه که ۲۳۶ نفر اعلام شده، مخالفت خود را با سیاست‌های اردوغان در سوریه و به خصوص ادلب، اعلام و تاکید کردند که دخالت‌های او در ادلب، آنکارا را به ابزاری در دست کشورهای امپریالیسم و حامی تروریست قرار داده است.

سازمان‌دهندگان این اقدام انتظار دارند طی روزهای آتی و با ادامه سیاست‌های تحریک آمیز اردوغان، تعداد امضاکنندگان آن صدها نفر دیگر افزایش پیدا کند.

از جمله دیگر تحولات جاری در بحران شمال سوریه ، درگیری لفظی مسکو - آنکارا در دو روز گذشته بود ، بطوری که «دمیتری نوویکوف» رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه در خصوص اقدامات ترکیه در استان ادلب گفت که ترکیه صلاحیت تعیین سرنوشت سوریه را ندارد.

 این سخن مقام روس در پاسخ به خواسته اردوغان از روسیه مبنی بر "دور شدن از دولت سوریه"، بیان شد. نوویکوف گفت که حاکمان سوریه به ترکیه اجازه تعیین سرنوشت کشورشان را نمی‌دهند و همچنین هیچ کدام از قطعنامه‌های بین‌المللی نیز چنین اجازه‌ای به ترکیه نداده است.

اکنون شرایط در شمال غرب سوریه با توجه به اقدام حمایتی ترکیه و آمریکایی ها از تروریست ها روزبه روز پیچیده تر می شود و ترک ها برای حفظ موقعیت و منافع خود در خاک سوریه دست به هر اقدامی می زنند که اجازه عبور هزاران آواره سوری و غیر سوری از این کشور در سه روز گذشته به یونان (اتحادیه اروپا) نیز ابزاری برای کشاندن پای ناتو به درگیری های ادلب است.

نکته قابل توجه در خصوص نبرد ادلب این است که آمریکایی ها در قضیه کردهای سوریه همواره مخالف سیاست های آنکارا می باشند (موضوعی که نگرانی عمیق در جامعه ترکیه ایجاد کرده است) و در این مسیر حتی حدود دو هزار نیروی خود را در استان الحسکه در شمال و شمال شرق سوریه مستقر کرده اند ولی در استان ادلب، دوشا دوش نظامیان ترکیه در حال تقویت جبهه تروریست های تکفیری هستند و در این راه تجهیزات و تسلیحات خود را نیز به میدان آورده اند.