سنندج - ایرنا - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۸۵ نفر در این استان که با سه بیمار مبتلای قطعی ویروس کرونا در ارتباط بودند، هم اکنون قرنطینه خانگی هستند.

ابراهیم قادری روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده زمانی می‌توان بیماری اپیدمی شده را کنترل کرد که حداقل ۵۰ درصد تماس‌های مستقیم مردم در جامعه کاهش پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه تماس‌های افراد با یکدیگر از طریق اشیا، دست دادن، بغل کردن و بوسیدن انجام می شود، اضافه کرد: براساس ارزیابی انجام شده در استان ۲۵ تا ۳۰ درصد تماس های مردم کاهش پیدا کرده ولی هنوز درون خانواده ها تماس هایی که به دلیل برقرار بودن مهمانی ها اتفاق می افتد، ادامه دارد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه وضعیت استان از لحاظ ویروس کرونا زرد است و هنوز وارد مرحله قرمز نشدیم، افزود: موج دوم این بیماری از اطرافیان بیماران مبتلا قطعی به کرونا شروع می‌شود.

قادری تاکید کرد: هم اکنون ۸۵ نفر که با سه بیمار مبتلای قطعی به کرونا ارتباط داشتند در قرنطینه خانگی بسر می‌برند و در حال شناسایی افراد در ارتباط با هفت بیمار دیگر که ابتلای آنها قطعی شده است، هستیم.

وی یادآور شد: تعداد افراد در قرنطینه خانگی استان با شناسایی های انجام شده به بیش از یکصد نفر طی روزهای آینده خواهد رسید.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام اینکه موج سوم این بیماری در بین پرسنل بهداشت و درمان ظاهر می‌شود، گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیریم که در موج دوم این بیماری را کنترل کنیم.

قادری با بیان اینکه شناسایی مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در موج سوم راحت تر است، افزود: شناسایی اطرافیان و افرادی که با بیماران مبتلای قطعی در ارتباط بودند کار سختی است و انتظار می رود مردم در این مواقع همراه و همکار ما باشند.

آزمایشگاه تشخیص کرونا در کردستان از امروز کار خود را آغاز کرد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: تجهیزات مرکز تحقیقات بیماری های مشترک انسان و دام در کردستان به مرکز درمانی شهید بروجردی سنندج واقع در بیمارستان توحید منتقل شد و با سرعت زیادی آزمایشگاه تشخیص کرونا در این مرکز راه اندازی شد.

قادری با اشاره به اینکه در این آزمایشگاه فقط نمونه افراد بستری شده مشکوک به کرونا گرفته می شود، گفت: چند آزمایش در استان گرفته شد و به همراه نمونه های آنها به انستیتوپاستور ایران ارسال شد.

وی اضافه کرد: جواب این نمونه ها که در استان گرفته شده بود مورد تایید این انستیتو قرار گرفت و از امروز کار خود را برای آزمایش از دیگر بیماران مشکوک به کرونا آغاز می کنیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تا چند مدت علاوه بر آزمایش هایی که در استان گرفته می شود نمونه این بیماران همچنان به انستیتوپاستور به منظور اطمینان بیشتر ارسال می شود.

۱۰ نفر مشکوک به کرونا در کردستان فوت شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: ۲ ماه از شناسایی ویروس کووید ۱۹ می گذرد و هم چون دیگر ویروس های شناخته شده نیست.

هومن قصری با اشاره به اینکه بسیج عمومی برای مقابله با این بیماری در کشور شکل گرفته است، اضافه کرد: تاکنون ۴۸ دستورالعمل ویژه در ارتباط با این ویروس برای ما ارسال شده است.

وی افزود: سودجویی هایی در این ایام در خصوص داروی گیاهی و یا هر نوع داروی دیگر در خصوص بیماری کرونا می شود که مردم باید آگاه باشند این موارد به هیچ وجه مورد تایید نیست و واقعیت ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ایمنی بدن انسان ظرف یکی، دو روز و با مصرف ویتامین ها افزایش پیدا نمی کند و تنها مردم  با رعایت موارد بهداشتی می توانند از ابتلای به این بیماری در امان باشند.

قصری  یادآور شد: تاکنون در استان مورد مثبتی که منجر به مرگ شده باشد نداشتیم ولی ۱۰ مورد مشکوک به ابتلای کرونا در استان فوت شدند که از این تعداد جواب آزمایش ۶ نفر منفی بوده و جواب چهار نفر هم هنوز اعلام نشده است.

وی به پروتکل دفن بهداشتی مبتلایان قطعی به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت:این بیماران فوت شده بدون شست وشو و انجام مراحل غسل دفن می‌شوند و قبر و اطراف آن ضدعفونی و گندزدایی می شود که در صورت بارش باران و یا به وسیله حیوانات دیگر امکان انتقال ویروس وجود نداشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: مجوز  دفن افرادی که آزمایش آنها مثبت شده و هم چنین بیمارانی که مشکوک به کرونا بوده و فوت کردند را از شورای افتای استان دریافت کردیم.

برخی از محلول های ضدعفونی کننده در بازار تقلبی هستند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هم در این نشست اظهار داشت: آزمایش هایی از مواد شوینده و ضدعفونی کننده  عرضه شده در سطح بازار انجام دادیم که میزان الکل موجود در آنها کمتر از ۷۰ درصد و حتی نمونه هایی بوده که حدود ۶ درصد بوده است.

عطاءالله حیدری اضافه کرد: مردم به غیر از شرکت های مجاز و داروخانه ها از جای دیگری اقدام به خرید محلول های ضدعفونی کننده نکنند چراکه امکان تقلبی بودن آنها زیاد است.

وی یادآور شد: الکل متانول خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد و مصرف آن منجر به مسمومیت و ضربات جبران ناپذیری به سلامت مردم هم چون کوری می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: قبل از شیوع کرونا، ۳۰۰ هزار ماسک معمولی و ۱۰ هزار ماسک N۹۵  را خریداری کردیم و همین اقدام باعث شد پرسنل بهداشت و درمان استان در روزهای نخست از این لحاظ دچار مشکل نشوند.

حیدری یادآور شد: پنج هزار نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان مشغول به خدمت هستند که این افراد حداقل روزی به استفاده از یک ماسک نیاز دارند.