به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در نشست مجازی با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها با تاکید بر اینکه در این ایام هدف اصلی ما رصد لحظه ای و اعمال مدیریت صحیح است، اظهار داشت: به موازات فرصت هایی که صدا و سیما در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است، باید از ظرفیت فناوری اطلاعات و آموزش های مجازی نیز برای دانش آموزان با نیازهای ویژه استفاده کرد.
وی افزود: آموزش های منزل محور، استفاده از بستر موبایل و نرم افزارهای موبایلی و پایگاه آموزش مجازی از دیگر ظرفیت های آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
حسینی تصریح کرد: در شرایط حاضر معلمان، فراگیران و خانوادهها آمادگی بیشتری برای آموزش های مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.
وی با تاکید بر پایش و ارزیابی مدارس اظهار داشت: وضعیت سلامت، بهداشت، پیشگیری و وضعیت آموزشی مدارس و دانش آموزان باید مدام رصد و پایش شود و استان ها روزانه گزارشی از وضعیت مدارس به ستاد ارائه دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدیریت مدرسه مجازی باید با تمرکز بر مدرسه واقعی بنا شود، اظهار داشت: تولید محتوای مناسب، فعال سازی معلمان به خصوص معلمان رسانه ساز و ایجاد آمادگی و انگیزه در خانواده ها می تواند به گسترش آموزش مجازی کمک شایانی کند.
حسینی ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری را از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و اظهار داشت: در راستای ستاد سازی در سازمان، ستاد مدیریت کرونا و آموزش های مجازی تشکیل شده است، همچنین تشکیل ستاد به استان ها نیز ابلاغ شده است و در مدارس این ستاد با مسئولیت مدیرمدرسه تشکیل خواهد شد.
وی افزود: در مدیریت ستادی سلول اصلی مدرسه است و ستادسازی از سازمان شروع شده و با تسری به استان ها در سطح مدارس این ستاد نقش آفرینی خواهد کرد.
حسینی در ادامه با تشریح اهداف ستاد مدیریت بحران و آموزش مجازی اظهار داشت: ایجاد فرصت های برابر آموزشی، پرورشی و توانبخشی مبتنی بر عدالت محوری، جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توان بخشی و مشاوره به دانش آموزان با نیازهای ویژه، بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی در شرایط خاص، تقویت و تعمیق یادگیری دانش آموزان از طریق استمرار فرایند آموزش، جلب مشارکت بیشتر اولیای دانش آموزان از طریق بستر آموزش الکترونیکی و آموزش های منزل محور وخانواده بنیان از اهدف ستاد بحران و آموزش های مجازی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.
وی افزود : سه کارگروه بهداشت و سلامت، تولید محتوی الکترونیک و فناوری اطلاعات از ارکان اصلی ستاد مدیریت بحران و آموزش های مجازی در سازمان و استان ها است.
حسینی جلوگیری از گسترش کرونا و آموزش های جایگزین برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را دو هدف اصلی کار در این ایام دانست و اظهار داشت: ویروس کرونا با تمام سختی های که برای جامعه ایجاد کرده است، اما موجب گسترش بهداشت و سلامت، جلوگیری از تجمعات، ایجاد شبکه های شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما در امر آموزش شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شبکه سازی را یکی از ارکان اصلی مدیریت بحران و ارائه آموزش های مجازی دانست و گفت: پس از ستادینه سازی درس ازمان، شبکه سازی مویرگی عوامل انسانی برای اجرای دستورالعمل صورت گرفته است و با ایجاد ۵ قطب در کشور، با ۵ سرگروه نظارت شبکه ای بر اجرای دستورالعمل صورت می گیرد.
وی افزود: در استان ها نیز می بایست این شبکه سازی متناظر در مدارس ومجموعه های نیروی انسانی صورت گیرد که نظارت و پایش و رصد شبانه روزی امکان پذیر شود.
معاون وزیر سومین بخش مدیریت بحران و آموزش مجازی را مشارکت محوری دانست و افزود: طرح های مشارکت از مدرسه تا ستاد، پارلمان مجازی معلمان، مجمع مشورتی اولیا، طرح جام و مجلس مجازی دانش آموزان نیز می تواند به گسترش آموزش های مجازی کمک کند.
در این نشست مجازی استان های مختلف به ارائه گزارش در زمینه مدیریت بحران ویروس کرونا و ارائه آموزش های مجازی و منزل محور پرداختند.