تهران- ایرنا- محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس واقع در آمریکا با همکاری یک گروه بین‌المللی از محققان، با تجزیه و تحلیل توالی ژنتیکی مربوط به SARS-CoV-۲ و ویروس‌های مرتبط با آن هیچ مدرکی دال بر دست‌ورزی این ویروس توسط انسان نیافتند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری نیچر، به گفته محققان از طریق مقایسه توالی ژنتیکی گونه جدید ویروس کرونا با گونه‌های شناخته شده، می‌توان به درستی تشخیص داد که آیا این گونه جدید در فرایندهای طبیعی ایجاد شده یا حاصل دست‌ورزی انسان بوده و مبنایی برای درستی تئوری توطئه است.

در این تحقیقات پروتئین‌های سنبله‌مانند که در قسمت بیرونی ویروس قرار دارند و برای اتصال و نابودی دیواره خارجی سلول‌های انسان و حیوانات مورد استفاده ویروس قرار می‌گیرند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طور خاص محققان دو ویژگی اصلی این پروتئین‌ها شامل دامنه اتصال‌گیرنده (RBD) و بخش شکافنده آن را مورد بررسی قرار دادند. اولی قلابی است که به سلول‌های میزبان چنگ می‌زند و دومی یک ابزار برش مولکولی است که امکان شکافتن و وارد شدن به سلول‌ها را برای ویروس فراهم می‌کند.

در بررسی‌ها مشخص شد بخش RBD از ویروس جدید کرونا به‌گونه‌ای تکامل یافته‌ است که گیرنده‌های مولکولی دیواره خارجی سلول‌های انسان موسوم به ACE۲ را به طور موثری هدف‌گیری می‌کنند.

در واقع عملکرد ویروس SARS-CoV-۲ به اندازه‌ای موثر است که محققان متقاعد شدند که این ویژگی نتیجه یک انتخاب طبیعی بوده و حاصل مهندسی ژنتیکی نیست. این نتیجه‌گیری با بررسی ساختار کلی مولکولی ویروس جدید کرونا نیز مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.