به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر روز دوشنبه در نامه ای به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به شرایط خاص و شیوع بیماری کووید-۱۹ و تعطیلی کلاسهای حضوری مدارس و دانشگاهها، دانشگاه فرهنگیان از همان روزهای ابتدایی اسفند ماه ۱۳۹۸، برای افزایش بهرهوری اوقات استادان و دانشجویان در نیمسال تحصیلی جاری (دوم ۹۹-۱۳۹۸)، تمهیدات ویژهای را به صورت تمام وقت و در ساعات اداری و غیراداری برای استمرار برگزاری کلاسهای دانشگاه به شیوه الکترونیکی فراهم آورده است.
وی تصریح کرد: ارتقاء و توسعه زیرساخت فنی و ارتباطی سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان با افزایش تعداد سرورهای این سامانه از ۱ به ۲ سرور، افزایش پهنای باند اینترنت از ۵۰ به ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه و ارتقای میزان حافظه آنها در برنامه کوتاهمدت مرکز هوشمندسازی از جمله اقدامات این دانشگاه بوده است.
خنیفر خاطرنشان کرد: در برنامه بلندمدت بعد از اتمام تعطیلات نوروزی و فراهم آمدن شرایط مناسب نسبی، انتظار میرود تعداد سرورهای سامانه یادگیری الکترونیکی به ۲ برابر و پهنای باند اینترنت سامانه به میزان موردنیاز اساتید و دانشجویان سراسر کشور افزایش پیدا کند که این مهم، گام بلندی در راستای افزایش سرعت و بهبود کیفیت ارائه خدمات الکترونیکی محسوب میشود.
وی ادامه داد: بارگذاری بیش از یک ترابایت محتوای الکترونیکی مربوط به ۱۱ درس رسمی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۹۹، برقراری دسترسی برای ۳۴۶ نفر از مدرسان سراسر کشور در ۳۱ استان مربوط به این ۱۱ درس الکترونیکی و حدود ۴۴ هزار نفر از دانشجویانی که در نیمسال جاری این دروس را اخذ کردهاند انجام شده و باقی ۳۰ درس تولید محتوا شده نیز در آینده بارگذاری خواهد شد.
خنیفر اضافه کرد: ایجاد بستر برای حدود ۱۴۰۰ کلاس الکترونیکی تاکنون برای دروس حضوری دانشگاه و جبران تعطیلی و استمرار برگزاری کلاسهای حضوری از دیگر برنامه های آموزشی این دانشگاه بوده است که این روند همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: برای تسهیل کار با سامانه یادگیری الکترونیکی و بهرهمندی از این امکانات، راهنماهای ویدئویی و متنی، دربردارنده توضیحات کامل در خصوص نصب نرمافزارهای لازم، چگونگی ورود به سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS)، برگزاری و شرکت در کلاسهای آنلاین و نیز استفاده از تالارهای گفتگو ویدئوی ضبط شده کلاسها فراهم آمده و بر روی پورتال پردیسها و مراکز دانشگاه و همچنین سامانهها و شبکههای اجتماعی، اطلاعرسانی شده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: برای اشتراکگذاری محتوا و منابع درسی، بستر شبکه مجازی یادگیری معلمان (شمیم) به عنوان شبکه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، فراهم شده است و برای تسهیل کار با این شبکه، اقدام به تهیه «راهنمای کاربری شبکه اجتماعی (شمیم)» کرده است که دربردارنده توضیحات کاملی در زمینه نحوه ورود و دسترسی به شبکه، ایجاد گروه و تنظیمات آن، نحوه اشتراک فایل و محتوای آموزشی و فایلهای چندرسانهای، امکان نظرسنجی، نحوه پیوستن به گروهها، ارسال و دریافت پیام است.
وی تصریح کرد: در شرایط بحرانی کنونی در مرکز هوشمندسازی دانشگاه به صورت تماموقت و در ساعات کاری و غیر کاری، در قالب کارشناسان فنی برگزاری کلاسها (تعریف کلاسها و تالارهای گفتگو و آمادهسازی تمامی نیازمندیهای اولیه مورد نیاز، ارائه آموزشهای لازم به اساتید برای تدریس در سامانه یادگیری، پاسخگویی به مشکلات فنی اساتید و دانشجویان) و کارشناسان فنی و شبکه (عیبیابی، تعمیر و نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری و بهروزرسانی آنها، خرید تجهیزات جدید سختافزاری، نظارت و ارتقای کیفیت زیرساخت ارتباطی) پاسخگوی کاربران هستند و بر این موضوع اهتمام جدی داریم.
خنیفر همچنین اهداف آینده این دانشگاه را این گونه توضیح داد و گفت: تولید محتوای خوب یکی دیگر از مهمترین مراحل توسعه دورههای یادگیری الکترونیکی است که طبق مصوبه شورای برنامهریزی آموزش عالی مبنی بر ارائه حداکثر ۱۰ درصد از واحدهای درسی به صورت مجازی، در سال جدید در نظر است.
وی ادامه داد: با توجه به استانداردهای جهانی تولید محتوای الکترونیکی و زیرساختهای دانشگاه، بخشی از دروس موردنظر را با بهرهگیری از دانش، امکانات و تجربیات داخلی دانشگاه و همچنین برونسپاری به شرکتهای متخصص، طراحی، تدوین و تولید کند.
خنیفر اظهار داشت: یکی از دغدغههای مهم دانشگاه فرهنگیان که پیشنیاز ارائه خدمات با کیفیت است و توجه ویژهای به آن داریم، ارتقاء و تأمین مستمر زیرساخت ارتباطی و فیزیکی و امکانات سختافزاری و نرمافزاری است که امید است در سال جدید با افزایش نیروی انسانی متخصص، به این مهم دست پیدا کنیم.