اسلام آباد - ایرنا - دیوان عالی پاکستان به عنوان بالاترین نهاد قضایی (قوه قضاییه) این کشور با انتقاد نسبت به آنچه که کم کاری دولت در مدیریت شیوع کرونا خواند، از دولت خواست در دو هفته آینده مراکز جدید قرنطینه برای معاینه و نگهداری افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در مرزهای پاکستان ایجاد کند.

رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه گزارش دادند: بی‌رغم اقدامات بی‌وقفه دولت مرکزی (اسلام آباد) و دولت‌های ایالتی برای مهار کرونا و اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد مردم در سطح شهرها و معابر، قضات دیوان عالی از عملکرد دولتمردان پاکستانی ابراز ناخرسندی کرده و آن را ناکافی دانستند. 
قاضی «گلزار احمد» رئیس قوه قضاییه پاکستان که همزمان به درخواست تجدیدنظر علیه تصمیم دولت ایالتی برای آزادی زندانیان به دلیل شیوع کرونا رسیدگی می‌کرد، گفت: کار دولت تنها محدود به برگزاری نشست و جلسه است .

وی به نمایندگان دولت فدرال اسلام‌آباد و دولت‌های ایالتی دستور داد تا ظرف ۲۴ ساعت آینده برنامه خود را برای مهار کرونا در پاکستان ارائه دهند و علاوه بر آن اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌ها و منابع در مبارزه با کرونا به کار بگیرند. 
رئیس قوه قضاییه پاکستان خواستار تضمین سلامت تمامی افراد موجود در نقاهتگاه‌ها شد و دولت اسلام آباد را ملزم به تاسیس مراکز قرنطینه‌ها در مرزهای تفتان (در ایالت بلوچستان گذرگاه مشترک مرزی با ایران) و گذرهای مرزی چمن و طورخم منطقه مرزی مشترک با افغانستان، ظرف ۱۴ روز آینده کرد. 
وی از دولت پاکستان خواست که مراکز جدید قرنطینه در مرزهای مشترک با ایران و  افغانستان با ظرفیت یک هزار نفر با تجهیزات کامل حفاظتی را ایجاد کند.

دیوان عالی پاکستان از دولت خواست حداکثر در دوهفته آینده نتیجه اقدامات خود را به قوه قضائیه اعلام کند.

ستاد مدیریت بحران و مقابله با کرونا در پاکستان شمار مبتلایان به کرونا را ۴ هزار و ۷۲ نفر اعلام کرد و افزود: ۲۵ بیمار در شرایط بحرانی بسر می‌برند و ۵۸ نفر نیز تاکنون بر اثر این ویروس جان باختند.

افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در پاکستان همچنان سرعت جهشی دارد و مسئولان هشدار دادند که اگر سطح تمهیدات بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تشدید نشود، مهار کرونا از کنترل خارج خواهد شد.

 
جدال دولت و اپوزیسیون بر سر کرونا
همزمان با عبور تعداد بیماران مبتلا به کرونا از ۴ هزار نفر در پاکستان، مخالفان و موافقان دولت نظرات مختلفی در خصوص عملکرد دولت در خصوص مهار این بیماری در پیش گرفته‌اند به گونه‌ای که مخالفان، عمران خان را به عملکرد نامناسب متهم کرده‌اند ولی دولت و موافقان از عملکرد دولت در مهار این ویروس دفاع می‌کنند. 
اپوزیسیون پاکستان نیز این روزها اقدامات دولت در جلوگیری از شیوع کرونا را ناکافی دانسته و مدعی هستند که بی‌کفایتی مسئولان سبب ایجاد بحرانی بزرگتر از ایتالیا خواهد شد. 
 «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و رهبر اپوزیسیون پاکستان، اقدامات دولت عمران خان را به باد انتقاد گرفت. وی معتقد است که دولت باید به سمت تعطیلی کل پاکستان حرکت کند اما حزب حاکم ماجرای کرونا را سیاسی کرده و همچنان مُصر بر سرکوب مخالفان سیاسی است. 
از نظر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان تعطیلی کل کشور و یا اعمال حکومت نظامی برای جلوگیری از تردد مردم و مجبور به خانه نشین کردن آنان، به ضرر قشر ضعیف جامعه تمام شده و پاکستان را درگیر رسیدگی به بحران کمبود غذا و مرگ و میر ناشی آن می‌کند. 
عمران خان نهم فروردین ماه اعلام کرد که برای پیشبرد جنگ علیه کرونا نیروی ویژه‌ای با حضور قشر جوان موسوم به "تایگر فورس" تشکیل می‌شود. تاکنون تعداد داوطلبان برای حضور در نیروی مقابله با کرونا که بیشتر آنان از قشر جوان پاکستان هستند، به حدود ۷۵۰ هزار نفر رسیده است.