نزدیک به دو ماه از قرنطینه خانگی به علت شیوع کرونا میگذرد. یکی از مواردی که برای سرگرمی مردم در نظر گرفته شد، مهیا کردن بستری برای دسترسی راحت و ارزان به پلتفرمهای انتشار ویدیو بود. در همین راستا دو هفته اینترنت رایگان از سوی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شد و پلتفرمهایی ویدیویی اشتراک خود را برای کاربران رایگان کردند.
پلتفرم فیلیمو یکی از تامین کنندگان محتوای ویدیویی در فضای آنلاین ایران و از بازیگران اصلی این حوزه، از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با اقدامهای تشویقی و محتوایی، در راستای کمک به حفظ سلامت جامعه فعالیتهای زیادی را انجام داده است.
این اقدامها با تامین بیش از هزار و صد اپیزود محتوا برای رفع نیاز سلیقههای مختلف آغاز شد و با رایگان کردن دسترسی به بخش انیمیشنها از ۷ تا ۲۹ اسفند ۹۸ ادامه پیدا کرد.
این پلتفرم نمایش آنلاین ویدیو با بررسی رفتار کاربران در بازه زمانی ۷ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ و مقایسه این رفتار با بازه زمانی مشابه مختوم به ۷ اسفند، به اطلاعات جالبی از تاثیر قرنطینه خانگی در رفتار تماشای آنلاین کاربرها رسیده است. این گزارش در ادامه بخشی از این اطلاعات را بازگو میکند.
پادشاه ایام قرنطینگی: فیلم
کاربران فیلیمو در روزهای ۲۳ و ۲۸ اسفند بالاترین دقیقه تماشا را در این پلتفرم رقم زدند. شاید در این روزها بیشترین حجم کلافگی به سراغ کاربرها آمده و تمام راهحلها به تماشای آنلاین فیلم ختم شده است. البته انتشار فیلمهای جدید نیز در ثبت چنین رکوردی بیتاثیر نیست.
با این حال در بازه زمانی ۷ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، میانگین دقیقه تماشای روزانه در پلتفرم ویدیو درخواستی نسبت به بازه زمانی مشابه ماه گذشته رشدی حدود ۶۵ درصد داشته است. این رشد نشان میدهد که نه تنها امروز استفاده از پلتفرمهای آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری در زندگیمان گسترش پیدا کرده، بلکه تکنولوژی فرصت پیدا کرده تا ارزشمندترین وجه خود یعنی حفظ سلامت را به نمایش بگذارد.
رشد ۶۵ درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه در حالی در یک ماه گذشته به ثبت رسیده است که دسته بندیهای مختلف محتوایی رشد بیشتری هم داشتهاند. در این ایام پنج دستهبندی با بیشترین دقیقه تماشا به ترتیب انیمیشن، اکشن، خانوادگی، کمدی و عاشقانه بودند.
همچنین افزایش ۶۵ درصدی دقیقه تماشا در فیلیمو، به طور حدودی با افزایش ۳۵ درصدی تماشا از طریق تلویزیونهای هوشمند نیز همراه بوده است که این رشد، تغییر رفتار بزرگ دیگری را هم بیان میکند. شاید بتوان گفت افراد به جای تماشای انفرادی ویدیوها در گوشی تلفن همراه و تبلت به سمت استفاده از تلویزیون هوشمند و تماشای فیلم همراه با خانواده قدم برداشتهاند.
همچنین با توجه به افزایش تعداد محتواهای بارگذاری شده در فیلیمو و افزایش تعداد کاربران نسبت به سال منتهی به اسفند ۹۷، میزان دقیقه تماشای فیلم و سریال ایرانی به طور کلی ۵۸۲ درصد و میزان تماشای فیلم و سریال خارجی ۸۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
من میخندم پس هستم
یکی از اطلاعات جالبی که میتواند سلیقه کاربران در روزهای قرنطینه را به خوبی نشان دهد، بررسی فیلمها و سریالهایی است که بیشترین دقیقه تماشا را به خود اختصاص دادهاند. این اطلاعات نشان میدهد فیلمهای خانوادگی و اجتماعی با اولویت کمدی بیشترین طرفدار را در روزهای قرنطینه دارند و البته: ما در قرنطینه میخندیم پس هستیم!
در گروه فیلمها و سریالهای خارجی هم رفتار جالبی از سوی کاربران رقم خورده است. رایگان شدن بخش انیمیشن این پلتفرم نمایش آنلاین ویدیو در بازه زمانی ۷ تا ۲۹ اسفند اقدامی بود که بار دیگر انیمیشنهای پرمخاطب را در صدر جدول پربازدیدها قرار داد. بررسی جدید فیلیمو نشان میدهد که پنج محتوای پربازدید خارجی در بازه زمانی ۷ اسفند تا ۱۵ فروردین به ترتیب انیمیشن «یخ زده»، انیمیشن «سگهای نگهبان»، فیلم سینمایی «جومانجی مرحله بعدی»، فیلم سینمایی «سونیک خارپشت» و فیلم سینمایی «شیوع» بودهاند. «شیوع» فیلمی واقعگرا درباره همهگیری ویروسی مشابه ویروس کرونا است که نه تنها در ایران بلکه در جهان به دلیل مضمون مشابهاش با احوال این روزها به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.