به گزارش روز یکشنبه دانشگاه آزاد، بابک نگاهداری اظهار داشت: دانشگاه آزاد بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و با داشتن سهم ۳۸ درصدی از آموزش عالی کشور، در راستای رونق تولید اقدامات خوبی در سال گذشته انجام داده و در سال جاری مصمم است با ارائه راهکارهای «جهش تولید»، بخشی از منویات مقام معظم رهبری را عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه «جهش تولید» نیاز اساسی و عامل اصلی رشد اقتصادی و عبور از تنگناها در شرایط حساس کنونی کشور است، اظهار داشت: «جهش تولید» نه تنها بر بهبود وضعیت اقتصادی جامعه و ارتقای سطح رفاه خانوارها تاثیرگذار است، بلکه با توجه به شرایط کنونی کشور، می تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات اشتغال جوانان، بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته باشد.
نگاهداری با تأکید بر اینکه همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید، ضروری است، گفت: با توجه به اینکه یکی از پارامترهای موثر بر جهش تولید، ارتقای بهره وری با تکیه بر نیروی دانش و فناوری است، رونق فعالیت های دانش بنیان، تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و هدایت تحقیقات دانشگاهی به سوی پژوهشهای کاربردی و حل مسئله از جمله ملزومات «جهش تولید» است.
رییس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از مهمترین و مطمئنترین روشهای بهرهوری در فعالیت های تولیدی، استفاده از نیروی انسانی دانش آموخته و متخصص است که مستلزم برخورداری از آموزش صحیح و علمی است و لازمه تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص، برنامه ریزی برای آموزش های تخصصی با هدف مهارت افزایی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ظرفیتهای فراوان در شبکه آزمایشگاهی و تحقیقاتی از جمله بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۳۰ واحد پژوهشی در حوزه پزشکی و ۱۶۰ واحد پژوهشی در حوزه غیرپزشکی، یکی از ارکان قدرتمند علمی کشور است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قادر است با تکیه بر توان و ظرفیت علمی نیروی انسانی و امکانات و توان تجهیزاتی خود، در حل مسائل و مشکلات کشور گام های اساسی برداشته و در جهت توسعه و پیشرفت کشور به ویژه در مقاطع حساس و سرنوشت ساز، فعالانه به ایفای نقش بپردازد.
نگاهداری با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد نسبت به مقوله پژوهش، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و انجام پژوهش های هدفمند و کاربردی، گفت: تقویت واحدهای پژوهشی و برگزاری دورههای آموزشی تخصصی کوتاهمدت آزمایشگاهی و کارگاهی، از اولویتهای موکد برنامههای حوزه پژوهش دانشگاه است. از جمله اقدامات انجامشده در این زمینه میتوان به مواردی ازجمله برنامهریزی برای برگزاری بیش از ۶۹۰ عنوان دورههای آموزشی آزاد ویژه عموم اقشار جامعه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تا شهریور سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه به عنوان متولی حوزه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی همه توان خود را در راستای تحقق و عملیاتی شدن «جهش تولید» بسیج کرده، اظهار داشت: در این زمینه برنامه های منسجمی به منظور ایفای نقش در «جهش تولید» کشور تدوین شده که شامل «جهش در تحقیقات هدفمند و مسئلهمحور» و «جهش در مهارتافزایی» است.
رییس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد افزود: شناسایی پتانسیل های علمی و تجهیزاتی برای برگزاری دورههای آموزشی تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور، تدوین برنامههای جدید و دورههای آموزش تخصصی و مهارتافزایی ویژه منطبق با نیازهای آزمایشگاهها و کارگاهها و همچنین واحدهای تولیدی و صنایع کشور، پیگیری موکد جهت برگزاری دوره های تدوین و ابلاغ شده در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و نظارت مستمر بر کیفیت برگزاری دورههای آموزشی، از جمله موارد قابل اشاره در این برنامه است.
نگاهداری با اشاره به معضل جهانی پاندمی ویروس کرونا که دنیا در حال حاضر درگیر آن است، تصریح کرد: ویروس کرونا زنگ خطری است که به طبیعی در آینده خیلی از مسائل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بدیهی است که در برنامه ریزی های تحقیقاتی به این مسئله مهم و مسائل مشابه آن باید توجه داشت. جهش تولید مگر در صورتی که به این مسئله مهم فائق آییم یا زندگی با چنین پدیده هایی را بیاموزیم، میسر نیست.
معاون دانشگاه و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در قالب شیوهنامه تولید دانش مواجهه با چالش های حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج روش های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا و در بستری که برای گفتگو و همفکری راه اندازی شده است، در تالارهای گفتگو دانشگاه آزاد (http://cri.iau.ac.ir و http://forum.iau.c.ir) به دنبال بررسی این موضوع خواهیم بود. همچنین محققان وظیفه دارند در کنار تلاش برای کشف مسیرهای جدید درمانی، سبک زندگی با چنین پدیدههایی را ابداع و ترویج کنند تا با رعایت پروتکلهای ابداع شده در کنار اقدامات پژوهشی و ترویجی، به توسعه همهجانبه و جهش تولید دست یابیم.