تهران- ایرنا- مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد برای مشاوران پرورشی مدارس نیز مانند یک معلم تعریف می‌شود و همه فعالیت‌های پرورشی مدارس از آن طریق ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی در جلسه هماهنگی شبکه شاد (شبکه اجتماعی دانش آموزان) که با حضور نمایندگان بخش های مختلف معاونت پرورشی و فرهنگی  و مرکز فناوری اطلاعات برگزار شد،‌ اظهار داشت: وظیفه تاریخی و ذاتی معاونت پرورشی و فرهنگی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است که ایجاب می کند هم دوش بخش آموزش در شبکه شاد حضور فعال داشته باشد.

وی ادامه داد: جلسه ای در مرکز فناوری اطلاعات با حضور مسئولان و مدیران شبکه شاد برگزار و مقرر شد همه موارد مورد درخواست معاونت پرورشی و فرهنگی خواهان در بستر این شبکه،‌ ایجاد شود.

شکوهی افزود: شاید تا قبل این رخداد کمتر کسی فکر می کرد آموزش و پرورش بتواند از بستر فضای مجازی برای آموزش هایی از این دست استفاده کند و ویروس کرونا با توجه به تمام بدی ها و مشکلاتی که داشته است این دست اقدامات را می توان از همان مواردی برشمرد که تبدیل تهدید به فرصت است و آموزش و پرورش این تهدید را به یک فرصت جدید تبدیل کرد.

مدیر کل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد: برای بهتر شدن این شبکه باید فعالانه در آن حضور داشته باشیم  و سایر افراد ذینفع را ترغیب کنیم، حضوری فعال داشته باشند.

شکوهی حضور دانش آموزان در محیط مدرسه را نشاط آور دانست و ادامه داد: تعامل دانش آموزان با یکدیگر و از طرف دیگر تعامل دانش آموزان با معلمان و کادر مدرسه علاوه بر آموزنده بودن نشاط آور و شادی بخش است و حضور در محیط مدرسه دانش آموزان را شاد و با نشاط می کند.

وی ادامه داد: حال که از طریق تلویزیون و شبکه های مجازی تدریس انجام می شود و انعطاف لازم را ندارد، آن روحیه شاد و پرنشاط در بین دانش آموزان کمتر دیده می شود و حضور طولانی مدت در منزل (قرنطینه) نیز خود مزید بر علت است پس باید آن روحیه شاد و پرنشاط را به دانش آموزان بازگردانیم.

شکوهی گفت: شبکه شاد برای مشاوران و معاونان پرورشی مدارس نیز مانند یک معلم که تعریف شده است تعریف می شود و همه  فعالیت های پرورشی مدارس از آن طریق ادامه پیدا کند.

شبکه شاد معماری کلانی دارد

در ادامه احمد فراهانی، رییس گروه تجزیه، تحلیل، طراحی و توسعه سیستم های منابع انسانی و پشتیبانی فرایندهای سازمانی گفت: شبکه شاد معماری کلانی دارد ولی در شرایط فعلی بیشترین هدف ایجاد زیرساخت تعامل بین اجزای آموزشی مدرسه یعنی مدیر، معلم و دانش آموز است.
وی ادامه داد: فعلا شرایط حضوری برای انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی فراهم نیست و باید از شرایط غیر حضوری استفاده شود، دانش آموزان قبلا در مدرسه و با حضور در کلاس درس با معلم و عوامل مدرسه تعامل داشتند و آموزش می دیدند .
فراهانی افزود: مهمترین نگرانی خانواده ها در مورد درز اطلاعات دانش آموزان و مدارس بود و چون شبکه شاد مختص خود آموزش و پرورش است این نگرانی برطرف شده است و اطلاعات دانش آموزان و مدارس به جایی ارائه نمی شود  و همه آنها در امنیت کامل خواهند بود. در شبکه شاد کلاس در حکم گروه تعاملی  تعریف می شود و مشابه آن را در سایر پیام رسان ها نیز می بینیم.
وی خاطر نشان کرد : به دلیل فعالیت های متفاوت معاونت پرورشی و فرهنگی، این شبکه قابلیت تسری برای همه فعالیت های این معاونت یعنی قابلیت افزودن دارالقرآن ها، کانون های فرهنگی تربیتی و سایر موارد را دارد و همان فضا را به صورت مجازی برای آنها فراهم می کند و می توانند ارتباطات خود را با کمترین محدودیت دنبال کنند.
فراهانی گفت: در حال حاضر نسخه اندروید و آی او اس این  شبکه فراهم شده و نسخه تحت وب نیز در حال طراحی است که به زودی ارائه خواهد شد.