به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در جلسه تدوین سیاستهای تربیتی وزارت آموزش و پرورش از طریق تولید بستههای تحولی با ابزار اردوهای دانش آموزان که در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد، ضمن تقدیر از اقدامات و پیگیریها و انجام برنامههای متنوعی که در ادارات کل زیر مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی در ایام شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است، گفت: باید برای برنامههای حال و آینده خود بیندیشیم و همچنین لازم است جلسهای برگزار شود تا برنامههای تابستان حوزه معاونت پرورشی را تعیین تکلیف کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به فرصتی که در این ایام کرونایی به وجود آمده میتوانیم بسیاری از کارهای عقب افتاده را پیگیری کنیم علاوه بر این حوزه پرورشی میتواند از شبکه شاد که توسط وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است به عنوان یک بستر و ظرفیت ارزشمند به خوبی استفاده کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان در شرایط شیوع ویروس کرونا اوقات فراغت بیشتری دارند میتوانیم از بستر ارزشمند شبکه شاد استفاده کنیم و برنامههای ارزشمندی در حوزههای مختلف نظیر خدمات مشاورهای، ارتقاء مهارتها، تواناییها در زمینه فعالیتهای فرهنگی و هنری قصه گویی، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و فعالیتهای قرآن و عترت ارائه دهیم.
وی یادآورشد: نباید در این ایام کرونا منفعل باشیم البته اقدامات خوبی در همین ایام در سطح کشور و استانها و ادارات کل صورت گرفته است و باید یک گزارش جامع از اقدامات مختلف در سطح کشور جمع آوری شود.
کاظمی تصریح کرد: از اقدامات خوبی که در این حوزه صورت گرفته است چاپ مجله تربیت سیاسی ویژهنامه حجاب و عفاف و همچنین اعلام خبر برگزاری جشنواره حجاب و عفاف به میزبانی استان تهران بود که باید زمینههای ارسال مقالات و آثار استانها از طریق فضای مجازی فراهم شود.
وی گفت: یکی از کارهایی که میتوانیم اکنون دنبال کنیم سیاستگذاری حوزه اردویی دانش آموزان است که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش نیز هست و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در ابتدا باید ضرورت تبیین راهبردها و سیاستهای اردویی دانش آموزان با توجه به اسناد بالادستی و آیین نامه اجرایی مدارس مشخص شود و در این جلسات باید به یک درک مشترک در این خصوص دست پیدا کنیم اهداف دورههای تحصیلی و مواد کتب درسی و پایهها در سیاستگذاری مد نظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: لازم است که پرونده اردویی دانش آموزان تشکیل شود و با توجه به خلق موقعیتهای تربیتی درطول دوران تحصیل هر دانش آموز در پایان دوره تحصیلی خود حداقل باید۲۰ اردو رفته باشد که دراین خصوص میتوانیم برای هر پایه تحصیلی اردوهای تجویزی، اختیاری و انتخابی داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش مخاطب اصلی سیاستگذاری اردویی دانش آموزان مدیر مدرسه، مربی پرورشی و معلمان هستند و دانش آموزان به عنوان بهرهبردار آن هستند.
وی یاد آورشد: همچنین اردوها برای هرکدام از پایههای تحصیلی باید با توجه به موضوعات مختلف کتب درسی و اهداف پایههای تحصیلی و اهداف متنوعی نظیر اردوهای دینی، تربیتی، ورزشی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، دانش افزایی، تاریخی و غیره باشد و همچنین تمام اردوها باید با محوریت ایجاد شادی و نشاط برای دانش آموزان باشد.