۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83026097
T T
۰ نفر

اردوي دانش آموزي فضايي براي تمرين زندگي اجتماعي

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83026097
اردوي دانش آموزي فضايي براي تمرين زندگي اجتماعي

كرج-ايرنا- ورود به اجتماع توام با مهارت هاي زندگي براي نوجوانان و جوانان نيازمند اسلوب و شيوه هاي مناسب است كه اردوهاي دانش آموزي مي تواند يكي از راه هاي تمرين زندگي محسوب شود.

به گزارش ايرنا، امروزه زندگي بشري تحت تاثير فناوري و پيشرفت هاي شگرف، استمرار آن نيازمند تربيت نسل هاي فهيم ، توانمند و هوشمند است با اين هدف كه بتوان جامعه را با پيشرفت هاي جهاني همراه و همسو كرد ضمن آنكه ضريب آسيب هاي اجتماعي را به كمترين سطح رساند.
به طور قطع نسل آينده ساز زماني مي تواند مسير آينده را هوشمندانه ترسيم كند كه در فضاي گروهي تبادل افكار و انديشه داشته و مجالي براي خلق ايده ها پيدا كند.
زندگي آپاتمان نشيني و استفاده از سيستم هاي جديد فضاي مجازي در اين سال ها با مخاطرات براي نسل آينده ساز ايران و جهان همراه بوده و در اين برهه حساس وظايف جديدي پيش پاي برنامه ريزان فرهنگي و آموزشي ترسيم كرده است.
آشنايي كودكان ، نوجوانان و جوانان با واقعيت هاي اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي ، مهارتي و ...
تنها در مدرسه و كلاس يا محيط خانه و خانواده خلاصه نمي شود بلكه مي بايست در فضايي فراتر از اين مكان ها، كانون سازگازي سالم با محيط هاي اجتماعي را فراهم كرد.
اگر چه در گذشته ها، تمرين اجتماعي شدن به صورت طبيعي در بازي با همسالان در كوچه و خيابان يا محيط مدرسه خلاصه مي شد اما كودك و نوجوان در زمان ورود به واقعيت هاي اجتماعي با مشكلاتي روبرو بود و حتي دوران خدمت مقدس سربازي به رغم ايجاد يك محيط مسئوليت پذيرنمي توانست آينده بهتري بر روي نسل ها ترسيم كند.
اينك چند سالي است كه پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت در استان ها فعال شده ضمن آنكه برگزاري اردوهاي فرهنگي ، تفريحي ، آموزشي و مهارتي چاشني اين فعاليت ها شده است.
با اين اوصاف ، اردوها را مي توان سرآغازي مناسب براي تمرين دوري از خانه و خانواده تلقي كرد و كودكان و نوجوانان قبل از ورود به دانشگاه يا خدمت مقدس سربازي آموخته هاي مناسبي كسب مي كنند.
آنطور كه كارشناسان مي گويند: اردوي دانش آموزي فرصتي مناسب براي نشاندن مفاهيم مهم تربيتي،مهارتي، زندگي ،استحكام و تقويت آنچه كه در يك فرايند آموزشي به كودكان،نوجوانان و جوانان ارايه شده، به شمار مي رود كه در اين فضا شرايط به گونه اي فراهم مي شود تا آنان به سمت كمال و زندگي با كرامت هدايت شوند.
« اردو» كلمه اي است تركي به معناي لشكرگاه است اما در نظام فرهنگي ايران اين كلمه مفهوم تجمع افراد در مكاني براي كسب دانايي ، توانايي و سازگاري اجتماعي معنا شده است.
اردو فضايي به دور از ظاهر سازي و ديگر فريبي ، افراد به ديگران اجازه مي دهند تا هر كس با هر انديشه و تفكري به دورنشان راه يابد و سنگ بناي دوستي ها نهاده شود.
به گفته كارشناسان ، اردوي دانش آموزي يك فضاي تربيتي و تمريني است كه در آن اولين قدم براي تجربه استقلال، خودباوري ، اعتماد به نفس و زندگي گروهي برداشته مي شود و شركت كنندگان در آن زندگي جديدي را به دور از خانواده و در ميان گروه همسالان تجربه مي كنند.
اثر تربيتي يك اردوي فرهنگي تفريحي چنان عميق است كه آثار آن تا ايام كهنسالي بر صفحه ذهن افراد باقي مي ماند و به همين دليل اردو از هر كار تربيتي مهم تر ، عميق تر و ماندني تر است.
كارشناسان فعال در حوزه آموزشي - تربيتي معتقدند كه افراد در اردو شيوه زندگي فردي و گروهي ، پيروي از قوانين و مقررات ، احترام به بزرگان ، نقش هاي اجتماعي ، كمك به همنوعان با شيوه هاي علمي را مي آموزند.
به گفته آنان اردو در بروز ويژگي هاي شخصيتي افراد ، اختلافات فردي ، رفتارهاي هنجار و نابهنجار، بروز مهرباني ها، عواطف ، هيجانات و مهار آنها نقش بسزايي دارد.
** اردو سفري بانشاط و آموزنده
مدير كل آموزش و پرورش البرز، اردوي دانش آموزي را فعاليتي آموزشي - پرورشي و با نشاط تبيين مي كند و مي گويد: دانش آموزان تحت نظارت و هدايت معلمان و مربيان زندگي جديدي تجربه مي كنند.
خسرو ساكي بيان كرد: اردو با اهداف، برنامه ، سازماندهي، زمان و جمعيت سني مشخص همراه است و دانش آموزان از يك سفر علمي ، گردشي و فرهنگي بهره مند مي شوند.
وي اظهار داشت: همچنين اردو فعاليتي سازمان يافته ، نظام مند و هدفمند است كه در آن دانش آموزان با شاخص هاي مهم رفتاري و تفكري در زندگي فردي و اجتماعي و همچنين پاسداشت ارزش ها ،اعتقادات ديني و ملي و جهت دهي به اهداف و برنامه هاي تحصيلي - تربيتي در كنار برنامه ريزي در خانه و مدرسه آشنا شوند.
ساكي ، اردوها را به 2 دسته كمي و كيفي تقسيم بندي كرد و خاطرنشان شد: از نظر كميت اردوها يك يا چند روزه هستند كه در هركدام برنامه هاي مناسب گروه سني دانش آموزان تدارك ديده شده تا آنان در اين مسافرت دسته جمعي كه حداكثر مي تواند هفت روز باشد به كسب دانايي، توانايي و سازگاري اجتماعي بپردازند.
وي ادامه داد: اردوها به لحاظ كيفي به 7 دسته شامل اردوي بسيج، هنري ، آموزشي ، متحرك ، كوه پيمايي و ورزشي، تلاش و سازندگي و زيارتي تقسيم بندي مي شوند كه در هر كدام افراد با اهداف تعيين شده و هدفداري شركت مي كنند.
وي از مقدمات اردو به عنوان مهم ترين مرحله در برگزاري يك اردو ياد كرد كه بيش از 80 درصد برنامه اردو را در بر مي گيرد كه شامل 12 بخش يعني تعيين هدف، مشخص ساختن تعداد شركت كنندگان ، انتخاب مكان ، دانش آموزان و مربيان، ثبت نام دانش آموزان ، آموزش ، تداركات تشكيلات ، سرپرست، امور اجرايي، آموزشي و فرهنگي ، مالي و تداركاتي، فرهنگي و تبليغاتي، توجيهي و تعيين اصول حاكم بر برنامه هاست.
ساكي از اجراي اردو به عنوان دومين مرحله برگزاري اردو هاي درون استاني و برون استاني ياد كرد كه شامل انتخاب ساعت حركت ، بررسي وسايل نقليه ، فراهم آوردن تداركات لازم براي بين راه ، تهيه غذاي بين راهي ، سرگرم كردن بچه ها در بين راه ، به همراه داشتن كمك هاي اوليه ، فهرست برداري از بچه ها و تقسيم آنها و توجيه دانش آموزان در مورد محل اردو قبل از حركت مي شود.
وي گفت: هر اردويي داراي مراسمي است كه با اهدافي از جمله ايجاد زمينه پايبندي به مقدسات ، مقيد شدن افراد به انجام امور روزانه ، هدايت رفتار گروه با شيوه هاي مختلف ، ايجاد انگيزه اجتماعي بودن در دانش آموزان و تجلي گردهمايي گروه برگزار مي شود.
وي ، مراسم افتتاحيه ، صبحگاهي ، شبانگاهي ، عبادي ، دعا و اختتاميه را از برنامه هاي يك اردو برشمرد و تصريح كرد: برگزاري مراسم در اردوهاي زمستاني ، تابستاني و سيار با توجه به وضعيت شرايط جوي و مناسبت هاي مذهبي و انقلابي متفاوت است .
وي اضافه كرد: خوشبختانه تعداد صدور مجوز اردوهاي دانش آموزي در استان البرز بيانگر رشد برگزاري اردوهاي دانش آموزي در قالب اردو هاي درون استاني و برون استاني است.
** اردو سفري گروهي براي كسب مهارت هاست
معاون پرورشي و فرهنگي اداره كل آموزش و پرورش البرز مي گويد: اردو يك سفر دسته جمعي براي
با اهداف علمي ، آموزشي ، فرهنگي ، زيارتي ، ورزشي و سياحتي همراه با برنامه ريزي است.
مسعود مهران نيا، تجربه كردن يك زندگي دسته جمعي ، تقويت و تحكيم بنيه اعتقادي و اخلاقي جوانان و نوجوانان ، كسب تجربه در زمينه هاي اخلاقي ، فرهنگي و اجتماعي ، رشد مهارت هاي اجتماعي ، رشد و شكوفا سازي استعدادهاي فردي ، افزايش دانش عمومي و تخصصي افراد را از حمله اهداف اردوي دانش آموزي بيان كرد.
وي اظهار كرد: در برگزاري يك اردو تدارك برنامه ها بايد به نحوي باشد كه منجر به تقويت و گسترش معيارها و ارزش هاي اسلامي شود.
معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش البرز جذابيت ، تنوع ، نشاط ، شادابي و مشاركت شركت كنندگان را لازمه يك برنامه ريزي صحيح در اجراي يك اردو هدف دار عنوان كرد و افزود: تدوين برنامه ها ي مناسب بر اساس نياز عاطفي ، جسمي و اجتماعي شركت كنندگان و همچنين تامين كامل امنيت فردي و جمعي از شاخص هاي مهم يك اردوي دانش آموزي محسوب مي شود.
مهران نيا گفت: به منظور سهولت در برنامه ريزي و اجرا ، اردوها و بازديدها بر اساس مدت و موقعيت جغرافيايي و سطح برگزاري به ترتيب به اردوي يك يا چند روزه ، درون و برون استاني و برون مرزي ، مدرسه اي ، منطقه اي ، استاني ، قطبي و كشوري تقسيم مي شود.
وي گفت: شوراي مدرسه بر اساس بررسي و تائيد برنامه هاي پيشنهادي اردو و بازديد مدرسه، تائيد محتوا، مكان ، زمان ، و مدت برگزاري اردو و بازديد، تامين منابع مالي، امنيت و ... نظارت مي كند.

وي با اشاره به اينكه عوامل اجرايي در تشكيلات يك سازمان موظف به اجراي برنامه ها و امور طبق بخشنامه ها ، اساسنامه ها ، شيوه نامه ها و ابلاغ هاي صادره مي باشند، اظهارداشت: مسئول اجراي يك برنامه اردويي بايد طبق ضوابط اردو عمل كند و به موارد ممنوع اردويي نيز دقت ويژه اي داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد كه در استان البرز به رعايت قوانين و ضوابط اردويي ويژه دانش آموزان در پايه هاي مختلف تحصيلي دقت و نظارت كامل وجود دارد و نيروي انساني تشكيلات فعال در برگزاري انواع اردوهاي دانش آموزي از توان اجرايي لازم برخوردار هستند.
مهران نيا يادآورشد: صدور مجوز هاي اردويي در البرز نسبت به سال هاي گذشته رشد چشمگيري يافته است.
** اردو فرصتي براي بروز خلاقيت و تقويت اعتماد به نفس
مدير سازمان دانش آموزي آموزش و پرورش البرز گفت: اردوهاي دانش آموزي به ويژه اردوهاي ملي سازمان دانش آموزي فرصتي براي بروز خلاقيت ها و تقويت اعتماد به نفس در بين آنان است.
محسن صادقيان با اشاره به اينكه دانش آموزان البرزي امسال در اردوي ملي سازمان دانش آموزي خوش درخشيدند، اظهارداشت: اين اردوي ملي در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد.
وي بيان داشت: در اين اردو دانش آموزان پيشتاز سراسر كشور در قالب فعاليت هاي تيمي و گروهي مهارت ها و توانمندي هاي تشكيلاتي خود را عرضه مي كنند.
وي با بيان اينكه هرساله اين جشنواره ملي با نشاط و شكوه خاصي برگزار مي شود، تصريح كرد: دانش آموزان منتخب تشكل پيشتازان البرزي توانستند 2 رتبه برتر در اين جشنواره ملي را كسب كنند.
وي يادآورشد: دانش آموزان البرزي در زمينه خلاقيت و نوآوري ، نظم و انضباط، ، رژه و صف جمع مقام دوم اردوي ملي تشكل پيشتازان دانش آموزي را به دست آوردند.
وي خاطرنشان شد: امسال البرز درمسابقات بازي هاي ورزشي نيز مقام اول قطبي را ازآن خود كرد.
صادقيان اضافه كرد: ارزيابان و مربيان از دانش آموزان البرزي شركت كننده در اين اردوي ملي به عنوان دانش آموزان با اخلاق ، رفتار مناسب، مسؤليت پذيري و با نظم و انضباط ياد كردند.
مدير سازمان دانش آموزي آموزش و پرورش البرز، ساخت پروژه سنگين پل ميمون، ساخت خلاقانه ماكت و نمادهاي سازمان دانش آموزي، برپايي ايستگاه هاي صلواتي ، ساخت سيستم فرياد هاي شاد بومي، حضور خاص و منظم دانش آموزان در نماز اول وقت را از جمله فعاليت هاي دانش آموزان در اين اردوي ملي برشمرد.
صادقيان در ادامه به برگزاري اردوي ملي پيشتازان دختر وپسر در تابستان هر سال اشاره كرد و افزود: در اردوي ملي امسال موفقيت هاي خوبي براي استان حاصل شد.
*** اردو فرآيندي تجربه آموز و هدفمند
روانشناس و مشاور تحصيلي مدارس البرز گفت: اردوي دانش آموزي در واقع يك گام عملي براي آشنايي دانش آموزان در تجربه كردن يك زندگي با حداقل امكانات و همچنين كسب مهارت هاي لازم در روابط بين فردي است.
مريم اسدي اظهارداشت: اجراي اردو هاي دانش آموزي در مدارس موجب مي شود تا لحظه هاي طلايي در ذهن افراد نقش ببندد و خاطرات آن سال هاي طولاني به يادگار بماند.
وي از اردو به عنوان يك فرآيند براي اجتماعي شدن و كسب مهارت هاي اجتماعي ياد كرد و خاطر نشان شد: اردويي كه هر دقيقه آن براي دانش آموزان خاطره ساز و ارزشمند است بايد با اهداف تربيتي - آموزشي در مدارس برگزار شود.
اسدي تصريح كرد: دانش آموزان در اين سفرهاي يك يا چند روزه به صورت مستقيم و غير مستقيم با درس هاي زندگي اشنا مي شوند و يك حس اعتماد به نفس و مستقل شدن را با گروه هم سن و سالان خود تجربه مي كنند.
** اردو يعني نشاط و كسب تجربه
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش دراين زمينه به خبرنگار ايرنا در كرج گفت: اردو هاي دانش آموزي همانند كلاس درس براي آينده سازان جنبه آموزشي ، تمريني و تربيتي دارد.
عليرضا كاظمي افزود: ايجاد نشاط مهم ترين اردوهاي فرهنگي تفريحي است از فشارهاي روحي، رواني، اجتماعي و خانوادگي مي كاهد.
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش ياد آورشد: مهمترين بخش اردوها به ويژه اردوهاي ملي دانش آموزي مربوط به مهارت هاي زندگي است .
كاظمي اظهارداشت : دانش آموز دراردوهاي ملي در يك فضاي سخت و متفاوت زندگي را با دوستانش تمرين مي كند و در ارتباطات از خود گذشتگي، ايثار ، مهرباني و صميميت را مي آموزد.
** اردو و اردوگاه هاي دانش آموزي
مديركل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش گفت: 302 اردگاه فرهنگي تربيتي در استان ها براي بازديد دانش آموزان وجود دارد.
علي رمضاني افزود: اين اردوگاه ها با هدف توجه به نقش مهم اردوهاي تربيتي در رشد شخصيتي ، اجتماعي و مهارت آموزي دانش آموزان آماده شد.
وي با اشاره به اينكه اردوهاي دانش آموزي امسال به صورت منطقه‌اي در حال برگزاري است، اظهار كرد: در اين اقدام فرهنگي - تربيتي، سلامت و ايمني دانش‌آموزان از اهميت بالايي برخوردار است.
رمضاني درادامه به نقش مهم مشاركت خانواده ها و خيرين در برگزاري اردوهاي دانش آموزي در كشور پرداخت و يادآور شد: در اجراي برنامه هاي اردويي آموزش و پرورش با كمبود بودجه و امكانات مواجه است.
مديركل فرهنگي و هنري وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: براي شركت هر يك از دانش آموزان در اردوهاي فرهنگي - تفريحي بايد بين 10 تا 15 هزار تومان بودجه در نظر گرفته شود.
رمضاني ، شعار وزارت آموزش و پرورش در برگزاري اردوها را امنيت دانش‌آموزان ذكر كرد و ادامه داد: در تدوين دستورالعمل جديد اردوهاي دانش‌آموزي از نظرات كارشناسان و صاحبنظران تعليم و تربيت استفاده شده است.
وي از اردوهاي دانش آموزي به عنوان يك مجموعه تربيتي - مهارتي ياد كرد و گفت : دانش‌آموزان در اردوها يك فضاي صميمي و جامعه‌ محور پرورشي را تجربه مي كنند و در واقع درس زندگي و ارتباطات اجتماعي را فرا مي گيرند.
رمضاني تصريح كرد: هر ساله برنامه‌هاي متعددي براي فراگيري مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي توسط دانش آموزان اجرا مي شود.
وي بيان داشت: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش در اين بخش، برگزاري اردوهاي تربيتي، آموزشي و سياحتي است كه نمونه عالي آن را مي‌توان در اعزام دانش‌آموزان به سرزمين‌هاي نور مشاهده كرد.
وي ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهايي قادر نيست دربخش برگزاري اردوهاي دانش‌آموزي اقدام كند لذا در اين بخش نياز به مشاركت همه جانبه خانواده ها و خيرين نيك انديش داريم.
وي از سفر معنوي دانش آموزان به مناطق عملياتي 8 سال دفاع مقدس به عنوان يكي از اردوهاي تاثيرگذار در دانش آموزان نام برد و افزود: امسال حدود 400 هزار دانش آموز در اردوي راهيان نور شركت كردند.
وي گفت: 10 هزاردانش آموز با همكاري بنياد علوي از مناطق محروم كشور در اردوي زيارت اولي ها به مشهد مقدس سفر كردند و به هر استان سهميه حضور يك هفته اي دانش آموزان نيازمند به حمايت در اردوي علوي تهران فراهم آمد.
از جمعيت 14 ميليون نفري دانش آموزي كشور، 460 هزار نفر در البرز تحصيل مي كنند.
2819/ 6155