تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با اشاره به لزوم اجرای طرح پیاده راه در خیابان فرودسی سنندج گفت: شهرداری و دستگاه‌های مرتبط، عملیات ساخت این پیاده‌راه را از هفته آینده آغاز کنند چرا که کار ارزشمندی در راستای ساماندهی ترافیک در هسته مرکزی این شهر است.

بهمن مرادنیا شامگاه سه‌شنبه در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر سنندج اظهار داشت: بحث جمع‌آوری دستفروشان نیز همزمان با آغاز اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان فردوسی باید انجام شود که این فرصت خوبی برای ساماندهی وضعیت هسته مرکزی این شهر است.

وی با بیان اینکه در کنار جمع آوری دستفروشان، موضوع ساماندهی آنان نیز باید در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: نیاز است شهرداری مکانی را برای ادامه فعالیت دستفروشان در نظر بگیرد که بتوان به صورت تحکمی آنان را به آن محل منتقل و مدیریت کرد.

استاندار کردستان به خواسته مردم مبتنی بر آزادسازی پیاده‌روهای خیابان شهدا در محدوده بازار تاناکورا نیز اشاره کرد و افزود: این کار نیز هر چه سریعتر باید صورت گیرد تا تردد در این منطقه روان شود ضمن اینکه این موضوع مصوبه شورای تامین استان را هم دارد.

مرادنیا با بیان اینکه وظیفه ما خدمت به مردم و جلب رضایت آنان است، یادآور شد: چهره فعلی سنندج به عنوان مرکز کردستان زیبنده نیست و باید امسال تلاش بیشتری شود تا ضمن کسب رضایت عمومی، شاهد توسعه شهر و زیباسازی آن نیز باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرار است ظرف سه هفته آینده عملیات اجرای هفت باغ به مساحت ۲۸ هکتار در مرکز سنندج و منطقه تاریخی این شهر آغاز شود، گفت: این کار باعث می‌شود بخشی از مرکز شهر تبدیل به مکانی فرهنگی، تفریحی و هنری برای مردم شود ضمن اینکه موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در این نقاط نیز خواهد شد.

استاندار کردستان به ساخت تله‌کابین کوه آبیدر نیز اشاره و تاکید کرد: اگر امسال این پروژه با سرعت هر چه بیشتر شروع شود در کنار طرح‌های قبلی که به آن اشاره شد، کارهای ماندگاری در سنندج اجرا و باعث زیبا شدن چهره شهر خواهد شد همچنانکه برای ساخت پارک فرامنطقه ای سنندج هم ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مرادنیا خواستار همکاری شورای شهر با دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری برای ساماندهی فضای شهر شد و اظهار داشت: بخشی از نارصایتی مردم از مسوولان بخاطر این است که دستگاه‌ها بجای تلاش برای خدمت به آنان دائم همدیگر را محکوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال ۱۸۷ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری سنندج تخصیص یافته است، افزود: بهتر است با استفاده بهینه از حداقل‌ها کارهای خوبی انجام دهیم البته دولت در شرایط سخت اقتصادی فعلی اقدامات ارزنده‌ای از جمله کمک های مالی به شهرداری‌ها انجام داده است.

در حال ساخت بودن سریال سنجرخان با تخصیص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار، لزوم مقابله با ساخت‌سازهای غیرمجاز، توزیع ۲۵۰ میلیارد ریال بسته مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده بین ۶۹ هزار خانوار کردستانی و جمع‌آوری ۱۴۵ میلیارد ریال کمک معیشتی برای ۴۰ هزار خانوار کم درآمد از دیگر مواردی بود که استاندار کردستان به آنها اشاره کرد.

حمایت از توسعه شهر و اقدامات زیربنایی
دادستان عمومی و انقلاب اسلانی مرکز کردستان نیز در این جلسه گفت: سیاست ما حمایت از توسعه شهرها، سیاست گذاری شهری و اقدامات زیربنایی است چرا که هر چقدر به این موارد توجه شود شاهد کاهش وقوع جرم و بزه در سطح جامعه خواهیم بود.

محمد جباری به فعالیت دستفروشان به عنوان یکی از مشکلات شهر سنندج اشاره کرد و یادآور شد: تعداد زیادی از مغازه‌داران نیز در هسته مرکزی شهر به حریم پیاده‌روها تجاوز کرده‌اند که این امر غیرقانونی است و باید سیاستی ایجابی و سلبی و برنامه‌ریزی هدفمند برای رفع این مشکل در نظر گرفت.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود را بحث ساخت‌ وسازهای غیرمجاز و بورکراسی زیاد اداری در این حوزه اعلام کرد و اظهار داشت: در این رابطه نقص قانون نداریم اما باید سعی کنیم عدالت را به پشتوانه قانون اجرا کنیم.

دادستان مرکز کردستان اضافه کرد: یکی از مشکلات در بحث ساخت و ساز، بحث تصرفات اراضی ملی است که داریم آن را دنبال می‌کنیم و شناسایی عوامل اصلی ساخت و سازها را در دستور کار دستگاه قضایی و نیروی انتظامی قرار داده‌ایم.
جباری با اشاره به اینکه برای دلالان ساخت‌ و سازهای غیرمجاز پرونده تشکیل شده است، افزود: ادارات و دستگاه‌های مختلف در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز پای کار بیایند و دستگاه قضایی نیز با آنان همکاری خواهد کرد.

شهردار سنندج هم در این جلسه اظهار داشت: در سال گذشته ۱۶۲ میلیارد تومان مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی استان ثبت شد که به صورت تملک از موسسه ملل دریافت خواهد شد.

حشمت‌الله صیدی افزود: امسال نیز دولت ۱۸۷ میلیارد تومان به شهرداری سنندج تخصیص داده است که تلاش می‌شود اتمام پروژه‌های عمرانی و شهری اولویت‌دار را در در دستور کار قرار دهیم.