به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز یکشنبه در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۲۸) چالشهای خانواده ایرانی در مواجهه با کرونا» آورده است؛ نگاهی به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا و مصوبات دولت، نشان میدهد تمرکز اصلی سیاستگذاران در جامعه درگیر با کرونا، بر حوزه سلامت و اقتصاد کشور متمرکز شده است.
این گزارش افزود: در این میان به تأثیر وضعیت رخ داده بر مهمترین نهاد جامعه ایرانی یعنی خانواده و چالشهای پیش روی آن بهواسطه بحران شکل گرفته (فارغ از اینکه متأثر از عوامل اقتصادی است یا خیر) کمتر پرداخته شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس عنوان کرد: واقعیت این است که نهاد خانواده بهعنوان نهادی قدرتمند و قابل اتکا این توانایی را دارد که با مدیریت صحیح رفتارها، در حل این بحران در کنار نظام سلامت ایفای نقش کند. با این حال لازمه موفقیت نهاد خانواده بهویژه با توجه به امکان طولانی شدن روند مواجهه با کرونا و فرسایشی شدن توصیههای خانهمحوری، توانمندسازی آن در حوزههای روانشناختی و اجتماعی در کنار تقویت مراقبتهای سلامتمحور و حمایتهای اقتصادی است.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در بررسی چالشهای خانواده ایرانی در مواجهه با ویروس کرونا به تشریح درخصوص مواردی همچون چالشهای ناظر به خانوادههای دارای افراد مبتلا به بیماری و متوفی، مشکلات معیشتی خانوار، آسیبپذیری سلامت و بهداشت روان اعضای خانواده، احتمال افزایش اختلافات خانوادگی، اختلال در فرایند ثبت ازدواج و طلاق و چالشهای ناظر به عملکرد رسانه در حوزه خانواده پرداخته است.
مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه پیشنهادهایی همچون تدوین پروتکل مشاوره روانشناختی برای خانواده دارای متوفی و افراد مبتلا به کرونا با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و حوزههای علمیه، اولویت دادن در پرداخت کمکهای خاص معیشتی به گروههای خاص چون زنان سرپرست خانوار، خانوادههای دارای فرد معلول یا بیماری مزمن، زنان باردار، خانواده دارای مشاغل فصلی و روزمزد فاقد پوشش بیمهای، سالمندان فاقد درآمد پایدار و همچنین اختصاص بستههای حمایتی خاص به این اقشار، تمرکز رسانه ملی بر فرهنگسازی در راستای گسترش پویشهای مردمی کمک به اقشار فوقالذکر را در دوران بحران کرونا نام برده است.
در گزارش این مرکز همچنین استفاده از ظرفیت فرهنگ اطعام در ماه مبارک رمضان، اختصاص بخشی از برنامههای رسانه ملی بهویژه شبکههای پُربازدید به آموزش شیوه صحیح مهارتهای زندگی و تقویت سلامت روان در خانواده، تقویت زیرساختهای ارائه خدمات مشاوره تلفنی و مجازی ازسوی سازمان بهزیستی کل کشور و فعالسازی ساز وکارهای مشاوره در نهادهای مذهبی، تهیه پیوست رسانهای جامع با هدف تصحیح رفتارهای گروههای مختلف جامعه در مواجهه صحیح با بیماری و پیامدهای آن از طریق ساخت و تهیه برنامههای تلویزیونی به تفکیک گروههای اجتماعی چون مادران باردار و شیرده، سالمندان، خانوادههای دارای فرد معلول، بیماریهای خاص و مزمن در خانواده، کودکان و...، نیز به عنوان دیگر پیشنهاد در دوران بحران کرونا عنوان شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش، برنامهریزی در جهت تولید و پخش ورزشها و بازیهای خانوادهمحور جهت کاهش فشار روانی، کنترل استرس، ایجاد شادابی و نشاط محیط خانه و تقویت قوای جسمانی اعضای خانوار، مراجعه رایگان مددکاران اجتماعی به خانوادههای دارای فرد معلول و بررسی وضعیت سلامتی آنها، استفاده از ظرفیت شبکههای استانی در فرایند آموزشهای رسمی و غیررسمی و توجه به تفاوتهای زبانی و قومیتی در فرایند آموزشها برای کودکان و دانشآموزان، ضرورت برنامهریزی برای آموزش دانشآموزان استثنایی و ناشنوا را نیز به عنوان پیشنهاد در دوران بحران کرونا مطرح کرده است.
در گزارش این مرکز، تهیه بروشور و سیدیهای آموزشی برای زوجین در آستانه ازدواج با توجه بر توقف کلاسهای آموزشی حین ازدواج و فراهم کردن امکان ارائه آموزش و مشاوره تخصصی به این زوجین پس از پایان درگیری کشور با کرونا، تدوین بخشنامه و دستورالعمل چگونگی ثبت طلاق و طی مراحل آن و ارائه یارانه مشاوره تخصصی تلفنی برای زوجین متقاضی طلاق، اختصاص بستههای اینترنتی رایگان به مشاورین مورد تأیید قوه قضائیه، سازمان بهزیستی جهت ارائه مشاوره تخصصی به زوجین متقاضی طلاق نیز به عنوان پیشنهاد برای دوران بحران کرونا از سوی مرکز پژوهشهای مجلس عنوان شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد ضرورت تدوین پروتکل بازیابی روانشناختی خانوادهها در دوران پسابحران، تصویب بخشنامهای با موضوع اعطای تعطیلات خانوادگی و تسهیلات سفر، تفریح و گردشگری پس از پایان بیماری بهمنظور بازتوانی روحی خانوادهها، تهیه بسته مراقبتی و بهداشتی ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مادران باردار، سالمندان، معلولان و امکان پایش وضعیت و اخذ آزمایش در منزل با توجه به نگرانیها از حضور آنها در مراکز بهداشتی و درمانی و کاهش و ایجاد محدودیت برای آگهیهای بازرگانی مرتبط با تبلیغ مواد غذایی و خوراکیها و... ازسوی تلویزیون را در دوران بحران خاطرنشان کرده است.