به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت استرالیا از نهاد دیدهبان رقابت این کشور (ACCC) درخواست کرده است که تا ماه ژوئیه (تیر-مرداد) پیشنویسی از یک نظامنامه لازمالاجرا در این باره تنظیم کند تا در اسرع وقت تصویب شود.
به نقل از جاش فرایدنبرگ خزانهدار فدرال استرالیا، این تصمیم پس از آن گرفته شد که گفتوگو و مذاکرات اولیه در خصوص تعهد گوگل و فیسبوک به یک نظامنامه اختیاری که برای رسیدگی به شکایت رسانههای استرالیایی تنظیم شده بود، به بنبست رسید. رسانههای محلی استرالیا به این که غولهای فناوری اصلیترین منبع درآمد این رسانهها یعنی تبلیغات را به تصرف کامل خود درآوردهاند، اعتراض دارند.
آنطور که فرایدنبرگ میگوید، نظامنامه جدید لزوم به اشتراک گذاشتن اطلاعات، رتبه بندی و آمار کلیک بر روی مضامین خبری و تقسیم سود حاصل از تبلیغات ضمن اخبار را دربرخواهد گرفت.
دولت استرالیا دسامبر سال گذشته میلادی (آذر-دی) اعلام کرد که گوگل و فیسبوک باید مقررات جدید را پذیرفته و تضمین کنند که برای انحصارطلبی از قدرت خود در بازار سوءاستفاده نخواهند کرد، در غیر این صورت دولت سختگیریهای بیشتری در این باره به خرج خواهد داد.
همهگیری کرونا چون دیگر کشورهای جهان به رسانههای استرالیا نیز ضرر زده است. بسیاری از مطبوعات این کشور به دلیل کاهش درآمد حاصل از تبلیغات دست از چاپ کشیدهاند و برخی از کمپانیهای بزرگ خبری نیز از کارکنانشان خواستهاند تا بین کاهش حقوق و استعفا یکی را انتخاب کنند.
گفتنی است که بازار تبلیغات آنلاین در استرالیا از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از هشت برابر رشد داشته و هم اکنون ارزشی برابر با ۵.۷۲ میلیارد دلار دارد.
با این حال استرالیا تنها کشوری نیست که به مقابله با انحصارطلبیهای گوگل در حوزه رسانه برآمده است. چندی پیش فرانسه قانون جدیدی وضع کرد که به موجب آن گوگل باید برای استفاده از محتوای منتشر شده از سوی شرکتهای انتشاراتی و خبرگزاریها، به آنها پول پرداخت کند. چند کشور عضو اتحادیه اروپا چون آلمان و اسپانیا نیز پیشتر قوانین مشابهی را درباره استفاده از بریده اخبار تصویب کرده بودند اما آن طور که قانونگذاران امید داشتند موفق نشدند از گوگل برای ناشران مطبوعاتی پول بگیرند.