تهران- ایرنا- در بحبوحه بحران شیوع ویروس کرونا در جهان، اسپانیا از نظر ابتلای کادر درمانی به این بیماری همه‌گیر در جایگاه نخست قرار گرفت.

به گزارش روز شنبه نشریه ال پائیس، بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده، اسپانیا از نظر ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا در مقایسه با سایر کشورهای درگیر در جایگاه نخست قرار دارد.

مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (ECDC) روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که ۲۰ درصد از آمار کل افراد مبتلا به کووید-۱۹ در اسپانیا، به کادر درمانی و پرسنل بهداشتی تعلق دارد؛ این در حالی است که این جمعیت در ایتالیا ۱۰ درصد، در آمریکا حدود ۳ درصد و در چین به ۳.۸ درصد می‌رسد.  

وزارت بهداشت اسپانیا دیروز (جمعه) اعلام کرد، تعداد کادر درمان مبتلاشده در مقایسه با روز پنجشنبه با ۹۴۰ مورد افزایش به ۳۵ هزار و ۲۹۵ نفر رسیده است،آن‌ هم در حالی که این عدد، طبق آمار سه‌شنبه گذشته از موسسه عالی بهداشتی ایتالیا، به ۱۸ هزار نفر هم نمی‌رسد.

سازمان دانشگاهی پزشکی اسپانیا (OMC) اعلام کرد، آمار بالای ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا ناشی از فقدان تدابیر ایمنی ضروری است که ضامن حفظ سلامت این قشر از جامعه شود؛ کمبود ماسک‌های بهداشتی و نبود کیت تشخیص کافی، ‌نمونه‌هایی از مشکلات عدیده‌ای است که موجب تضعیف توان کادر بهداشتی و درمانی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر شده است.  

«مانوئل کاسکو» رئیس اتحادیه پرستاران (SATSE) نیز اعلام کرد، کمبود تجهیزات مراقبت شخصی و آزمایش‌های تشخیصی از اصلی‌ترین علل افزایش تاثیر ویروس کرونا بر متخصصان نظام سلامت است.  

اتحادیه پرستاران اسپانیا با اعلام اینکه به طور تقریبی بین ۶۰ تا ۶۵ درصد افراد مبتلا، پرستاران هستند، نبود امکانات مراقبتی و سوء تدابیر نهادهای نظارتی بهداشتی را در مواجهه با این بحران «واقعیتی تاسف برانگیز» دانست که موجب شده پرسنل درمانی در مقابل این ویروس بی‌دفاع باشند.

فرناندو سیمون سخنگوی وزارت بهداشت اسپانیا نیز پیشتر در نشستی خبری اعلام کرد، ابتلای کادر درمانی به بیماری همه‌گیر کرونا، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها و چالش‌های دولت است.    

اسپانیا این روزها در حالی با گسترش ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند که وزارت بهداشت این کشور دیروز اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته (پنجشنبه تا جمعه) ۳۶۷ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، که این کمترین تعداد از یک ماه گذشته تاکنون است؛ همچنین در آماری امیدوارکننده برای نخستین‌بار از زمان شیوع کرونا در این کشور، تعداد کل بهبود یافتگان (سه هزار و ۱۰۵ نفر) در یک روز از آمار مبتلایان (۲ هزار و ۷۹۶ نفر) پیشی گرفت.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۱۹ هزار و ۷۶۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده که بیش از ۱۹۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.