مرتضی بابایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن اشاره به این موضوع که دانشگاه باید پیوند ساختاری خود را با جامعه و دولت تقویت کند، افزود: در حال حاضر ما با مسائل و مشکلاتی در حوزه های گوناگون مواجه هستیم که دانشگاه با استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی خود، می تواند پاسخ مناسبی برای حل آن پیدا کند.
وی بیان کرد: یکی از نقاط ضعف در ارتباط میان پژوهش و کاربردی کردن یافتهها در نظام علمی و اجرایی، فقدان به کارگیری نتایج پژوهش بر اساس نیازهای واقعی است که در استان قم به دنبال رفع این موضوع با ایجاد فضای تعاملی میان دستگاههای اجرایی و دانشگاه ها هستیم.
وی ادامه داد: در بحث تولید محصولات علمی به صورت نظری وضعیت خوبی داریم، اما درباره عملیاتی شدن ایدهها موفقیت چندانی نداریم و دانشگاه همواره در معرض این پرسش قرار دارد که روابط و مناسباتش را با نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چگونه تنظیمکند و چه خدمتی را ارائه دهد.
بابایی با اشاره به فعالیت دفتر ارتباط استانداری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان، گفت: سوق دادن فعالیتهای علمی دانشگاه به سمت رفع نیازها و حل مسائل استانی و ایفای مسئولیت اجتماعی این نهاد در تعامل با جامعه و دولت، از هدف های راه اندازی این مجموعه است که دستاوردهای مهمی برای رفع چالش های پیش رو به همراه خواهد داشت.
وی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷۰ هزار دانشجو در ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی استان مشغول تحصیل هستند و سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایان نامه و رساله در مقطع تحصیلات تکمیلی در قم تدوین میشود که این موضوع نشانگر ظرفیتهای فراوان علمی و پژوهشی برای حل مسائل و مشکلات استان است.
وی ادامه داد: با توجه به نگاه ویژه استاندار قم به ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان، بستر و زمینه برای تحقق نقش اساتید و نخبگان در مشارکت و حل معضلات استان قم فراهم است و می طلبد فعالان این عرصه رسالت خود را در این شرایط مهم و حساس به انجام رسانند.
مدیرکل سیاسی استانداری قم گفت: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مراکز اصلی تولید فکر و اندیشه و تربیت کننده نیروهای متعهد و متخصص وزمینه ساز پیشرفت و توسعه همه جانبه اند و در این خصوص اساتید دانشگاهها نقش محوری دارند.
وی بیان کرد: در همین رابطه برگزاری “کرسی های آزاد اندیشی” زمینه ای است برای طرح بدون مانع اندیشه های صاحب نظران در همه ی حوزه های علوم با رویکرد ایجاد تولید علم، که آثار و برکات دیگری همچون تقویت روحیه حقیقتجویی، آزادگی و قانونگرایی، ساماندهی مباحث و گفتوگوها با صبغه علمی و ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشههای نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور را نیز به دنبال دارد.
وی ادامه داد: همچنین ابلاغ آیین نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها در جامعه و صنعت توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بر اساس آن استادان و اعضای هیات علمی می توانند از سه ماه تا یک سال برای عملیاتی نمودن یافته های خود و آشنایی با نیازهای واقعی جامعه و صنعت به واحدهای اقتصادی و صنعتی مامور شوند از دیگر راهبردهای موثر برای تقویت حضور دانشگاهیان استان قم برای ارائه راهکار در پاسخ گویی به مسائل و مشکلات در سطح استانی و ملی است.