تهران- ایرنا- مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد که اروپا برای مواجهه با بحران‌های همه‌گیر آینده ملزم به مطالعه و به کارگیری راهکارهای ایجاد هماهنگی متمرکز و تعامل میان کشورها است.

به گزارش روز سه شنبه نشریه ال پائیس، «آندره آمون» مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا (ECDC) اعلام کرد که تنها رمز پیروزی اروپا در مقابل بحران‌های همه‌گیر احتمالی در آینده، افزایش سطح همکاری، ایجاد هماهنگی و برقراری تعامل میان کشورهای همسایه در قاره سبز است؛ معضلی که در این روزهای کرونایی گریبانگیر کشورهای حوزه اروپا است.

به عقیده آمون، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا، نهادی که شخص او در آن صاحب مسئولیت است، در شرایط بحرانی همچون وضعیت کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا، وظیفه اطلاع‌رسانی سریع و اعلام هشدار اولیه را برعهده دارد؛ مسئولیتی که نه تنها این نهاد بلکه همه جهان از عمل به آن سربلند بیرون نیامد.     

این کارشناس آلمانی گفت: در ۲۲ ژانویه (دوم بهمن)، یک روز قبل از شروع قرنطینه در ووهان چین، در گزارشی از سوی این نهاد اعلام شد که با اعمال تدابیر کنترلی مناسب، احتمال شیوع ویروس کرونا در سراسر اروپا  بسیار کم است؛ درست زمانی‌ که اطلاعات ما از این ویروس بسیار ناچیز بود؛ با ثبت اولین موارد ابتلا در گوشه وکنار اروپا، ما به دستورالعمل لزوم استفاده کادر درمانی و افراد دارای علائم مشکوک از ماسک‌های بهداشتی بسنده کردیم،  تا اینکه در تاریخ ۸ آوریل (۲۰ فروردین) با کسب اطلاعات جدیدی از شمار مبتلایانی بدون بروز علائم بیماری، استفاده از ماسک برای همه مردم را در دستورکار قرار دادیم.

با گسترش بیماری همه‌گیر جلوگیری از تجمعات گسترده و لغو رویدادهای ورزشی از دیگر توصیه‌هایی بود که هیچ یک از دولت‌های اروپایی به آن توجه نکردند؛ آن چه حائز اهمیت است این است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا (ECDC) فقط وظیفه جمع آوری داده‌ها، اطلاع رسانی و اعلام توصیه‌های درخور شرایط را برعهده دارد و قادر نیست هیچ دولتی را در شرایط اجبار قرار دهد.   

آندره آمون با اشاره به تجربه به دست آمده خاطر نشان کرد که دولت‌های اروپایی پس از فراغت از این بحران با ارزیابی خطاها و موفقیت‌های خود باید برای بهبود سیستم‌های جمعآوری داده‌ها، تشخیص سریع موارد ابتلا و ارائه اطلاعات استاندارد تلاش کنند؛ چالش جدی که موجب شده تا در این روزها سرعت بالای انتشار ویروس کرونا، ضعف در شناسایی موارد جدید ابتلا و برنامه‌ریزی بر پایه اطلاعات صحیح ارائه شده را به رخ  ما بکشد.    

آمون با تاکید بر این که آمار مبتلایان و جانباختگان در بیشتر کشورهای اروپا رو به کاهش است گفت : دولت‌ها طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت باید در روند بازگشت به زندگی طبیعی تدریجی گام برداشته و پس از مشاهده و بررسی دقیق آثار و نتایج تصمیم‌گیری‌های خود و توجه به آمارهای جدید نسبت به ادامه لغو محدودیت‌ها عمل کنند تا گرفتار تبعات آن نشوند؛ ضمن این که کاهش تدریجی محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه، فرصت مناسبی برای انجام آزمایش‌های تشخیصی در سطح جامعه و بررسی ارتباطات اجتماعی موارد ابتلا و در نتیجه افزایش کنترل بیماری را فراهم می‌کند.   

رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا همچنین با اشاره به اینکه این روزها کشورهای اروپایی با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و کمبود تجهیزات پزشکی، خود را در وضعیت دشوار "اول حفظ جان جوانان" می‌یابند و این مساله سبب شده تا سالمندان به عنوان قشر آسیب پذیر بیش از پیش احساس تبعیض را در قاره پیر تجربه کنند، بر لزوم تصمیم‌گیری‌های جدید برای افزایش سطح بهداشت و ایمنی سراهای سالمندان در صورت مواجهه با بحران‌های همه‌گیر آینده تاکید کرد.

آندره آمون در ادامه گفت که رویکرد اتحادیه اروپا در مقابله با ویروس کرونا، تصویر و بازتاب خوبی در جهان نداشت، معضلی که کشورهای عضو اتحادیه نیز درک کرده‌اند؛ هماهنگی متمرکزتر میان کشورهای حوزه اروپا موضوعی جدی است که در آینده باید در این‌باره بحث شود، با این وجود توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر کشورهای اروپا در مراحل مختلفی از بیماری همه‌گیر قرار دارند، به عنوان مثال اسپانیا و ایتالیا تحت محدودیت‌های جدی قرنطینه به سر می‌برند، در حالی که برخی مدارس دانمارک در حال بازگشایی است، بنابراین رویکرد و نقشه راه یکسانی برای همه وجود ندارد؛ مسئله حیاتی در این برهه زمانی، هماهنگی هر یک از کشورها با همسایگان خود است.

آمون همچنین یادآور شد که در ماه ژانویه (دی-بهمن) زمانی که ووهان چین و مناطق اطراف آن به دلیل شیوع کرونا قرنطینه شدند، مردم اروپا گمان نمی‌کردند که پای این ویروس با این شدت به کشورشان باز شود؛ حتی در آن مقطع، اعمال تدابیر کنترلی شدید قادر به جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ نبود اما قطعا ما را از رسیدن به پیک بیماری و آمار فزاینده‌ای که این روزها شاهد آن هستیم، ایمن می‌کرد.

این کارشناس آلمانی معتقد است : آمادگی جوامع در مراحل اولیه بحران‌های همه‌گیر و انجام اقدامات تهاجمی از اهمیت بالایی برخوردار است و البته اینکه ما اکنون اطلاعاتی در دست داریم که دو ماه پیش از آن محروم بودیم و لذا اطلاعات و آگاهی لازمه تصمیم گیری‌های سازنده است.  

وی در پایان گفت که ناشناخته‌های این ویروس عجیب که تنها چهار ماه از عمر آن می‌گذرد، برای ما بسیار است؛ اینکه چرا تاثیر آن بر مردان بیشتر است، چرا علائم بیماری در کودکان خفیف‌تر است، آیا آنتی بادی‌های افراد مبتلا پس از بهبودی موجب ایمنی آن‌ها می شود یا خیر، آیا ایده مصونیت گروهی در مقابل این بیماری همه‌گیر عملی است یا خیر و صدها سوال دیگر که ذهن پرسشگر محققان در سراسر جهان به دنبال یافتن پاسخ‌های آنان است.

در همان روزهای نخست شیوع کرونا در اروپا، کشورهای عضو اتحادیه مرزهای خود را بستند و این اقدام با اعتراض تعدادی از کشورها روبرو شد. نگاهی به واقعیت‌های موجود در عرصه فضای داخلی اتحادیه اروپا و چالش‌های همه‌گیری بیماری کرونا نشان می‌دهد که قاره سبز پس از پایان این دوران ‌باید در انتظار تحولات گسترده‌ای باشد.

پس از شیوع گسترده، ویروس کرونا اروپا را با بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ دوم جهانی مواجه کرده است. بسیاری از سیاستمداران جریان‌های مختلف کشورهای عضو، اتحادیه اروپا را به انفعال، بی‌تفاوتی، سردرگمی و تاتوانی در رویارویی با ویروس کرونا متهم کرده اند.

اسپانیا با بیش از ۲۲۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۳ هزار مورد فوتی، ایتالیا با بیش از ۱۹۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۶ هزار مورد فوتی، فرانسه با بیش از ۱۶۵ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۳ هزار فوتی و آلمان با بیش از ۱۵۸ هزار مورد ابتلا و انگلیس با بیش از ۱۵۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، به ترتیب در جایگاه پنج کشور اول اروپایی فهرست جهانی تعداد مبتلایان به این بیماری قرار دارند.