تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیات قرآن گفت: صلح باید در چارچوب مقاومت اتفاق بیافتد، چون صلح یک تاکتیک به شمار می‌رود و به معنای عقب‌نشینی و کوتاه آمدن از اصول نیست.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی چهار راهبرد را برای مقابله با عهدشکنی دشمنان برشمرد و با اشاره به آیات ۵۶ تا ۶۱ سوره انفال به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در این آیات تاکتیک ها و شیوه های مختلف مقاومت بیان شده است. مثلا جبهه مقاومت باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند، متجاوز را گوشمالی دهد، در برابر عهدشکن با قاطعیت بایستد و اگر شرایط صلح عادلانه فراهم شد در یک نرمش قهرمانانه و در یک صلح تاکتیکی حاضر شود.

وی با تلاوت آیه ۵۶ اظهار کرد: این آیه اشاره به کسانی دارد که پیامبر اعظم (ص) با آنها عهد بسته ولی آنها پیوسته عهد خود را می شکنند. البته برخی با یک برداشت اشتباه از این آیه تصور کردند که پیامبر بعد از عهدشکنی، دوباره عهد بسته است در حالی که اینگونه نیست و رسول خدا (ص) یک عهد با مشرکان داشته و آنها در مواقع متعددی این عهد را شکستند؛ مانند آمریکای جنایتکار که توافق نامه برجام را بارها نقض کرده است.

اولین راهبرد، گوشمالی دادن دشمن

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: آیه ۵۷ مشخص کرده که درباره این گونه رفتارها چه باید کرد و اولین راهبرد جبهه مقاومت عبارت است از گوشمالی دادن متجاوز که خدا در این آیه می فرماید اگر در میدان نبرد با متجاوز روبرو شدید، به او گوشمالی بدهید تا درس عبرتی برای کسانی باشد که پشت صحنه این تجاوز قرار دارند.

وی ادامه داد: ماجرای حمله به پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق، مصداق عمل به این آیه شریفه بود. کسانی که از پنتاگون دستور می گرفتند و با یک حمله انتقام جویانه سپاهیان اسلام، درس عبرتی به آنان داده شد. در هشت سال دفاع مقدس نیز قاطعانه، مقابل متجاوزان ایستادیم و به این آیه عمل کردیم و حامیان آنان را به شکلی جدی پشیمان کردیم.

برخورد قاطعانه با پیمان شکنان

این حافظ قرآن افزود: راهبرد دوم در آیه ۵۸ بیان شده که برخورد قاطع با کسانی است که عهد و پیمان با مسلمانان را زیرپا می گذارند. خدا می فرماید اگر احساس کردید دشمنان در صدد عهدشکنی هستند و همین که نشانه های عهدشکنی ظاهر شد، شما موظف هستید به آنان اعلام کنید که به این عهد و پیمان پایبند نیستید.

وی ادامه داد: قرآن تاکید می کند که  این عهد و پیمان را به سمت آنان پرتاب کن که یکی از نکات اخلاقی و جوانمردانه اسلام است. چون نمی فرماید مخفیانه و غافلگیرانه عهد را بشکن بلکه می فرماید اعلام کن تا آگاهانه بدانند که شما به پیمانی که آنها زیرپاگذاشتند، وفادار نیستید.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی از امیرمومنان علی (ع) گفت: اگر شما در برابر پیمان شکن، پیمان شکنی کردید بدانید که در نزد خدا وفادار هستید و اگر در برابر پیمان شکن، خواستید وفادار به پیمان باقی بمانید، در نزد  خدا پیمان شکن خواهید بود.

تقویت بنیه دفاعی در همه زمینه‌ها

حاجی ابوالقاسم بر اساس آیه ۶۰ از تقویت بنیه دفاعی به عنوان راهبرد سوم یاد کرد و گفت: خدا دستور صریح می دهد که جامعه اسلامی باید از نظر نظامی خود را تقویت کند. در فضایی که ما با دشمن عهدشکن مواجه هستیم، وظیفه داریم تا حد امکان خود را در برابر دشمن تقویت کنیم که مصداق این آیه می تواند تقویت بنیه جامعه دینی از نظر نظامی، اقتصادی، سیاسی و جلب مشارکت های مردمی باشد.

نویسنده کتاب فراعصری بودن قرآن تاکید کرد: مرز تقویت تا جایی است که در دشمن دلهره ایجاد کند. یعنی امت اسلام باید به قدری قوی باشد که دشمن را به لرزه بیاندازد. در این آیه تاکید شده که هم دشمنان آشکار و هم دشمنان پنهانی که شما آنان را نمی شناسید، از شما بترسند.

نماینده مجلس خبرگان افزود: در جریان پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسدران انقلاب اسلامی برخی منافقان داخلی با مستکبران خارجی همصدا شده و ابراز نگرانی کردند و اینها همان کسانی هستند که قرآن فرمود اگر شما بنیان دفاعی خود را تقویت کنید دشمنان ظاهری و پنهان شما به لرزه درمی ایند بنابر این به هر اندازه در زمینه تقویت ملی تلاش کنیم و هزینه دهیم، این هزینه ها سرمایه است و به ما بازمی گردد.

پذیرش صلح عادلانه، راهبرد چهارم

رئیس پژوهشگاه فقه نظام اضافه کرد: در آیه ۶۱ چهارمین راهبرد بیان شده و آن پذیرش صلح عادلانه است. خدا می فرماید اگر آنها متواضعانه تقاضای صلح کردند تو نیز به سمت صلح روی آور و به خدا توکل کن.

وی افزود: البته باید توجه داشت که آنها باید تقاضای متواضعانه بدهند نه اینکه از موضع فشار و زور بخواهند ملتی را تحقیر و دعوت به تسلیم کنند و آیه تاکید می کند که اگر بال تواضع را برای آشتی گستراندند تو نیز بپذیر.

حاجی ابوالقاسم اضافه کرد: نکته مهم این است که دین اسلام جنگ طلب نیست و صلح عادلانه را می پذیرد و امیرمومنان به مالک اشتر سفارش کردند که اگر دشمن، تو را به سمت صلح دعوت کرد، آن را رد نکن. البته صلحی که خدا به آن راضی باشد. یعنی صلحی که با رعایت همه مصالح و توسط ولی جامعه صلاحدید این صلح تشخیص داده شود مانعی ندارد.

وی افزود: حضرت علی(ع) چنین صلحی را مایه آرامش نظامیان و امنیت جامعه دانستند ولی تاکید کردند که بعد از صلح مراقب دشمن باش و از او به شدت پرهیز کن. چون گاهی دشمن نزدیک می شود تا به شکلی غافلگیرانه ضربه بزند.

این استاد حوزه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمود ما تعبیر نرمش قهرمانانه را به کار بردیم ولی عده ای آن را به معنای دست برداشتن از آرمان ها و اهداف نظام اسلامی دانستند و بعضی از دشمنان آن را مستمسکی قرار دارند برای این که نظام اسلامی را به عقب نشینی از اصول خود متهم کنند که اینها خلاف و بدفهمی است.

وی افزود: رهبر انقلاب در این زمینه تاکید دارند که نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است و هرگونه حرکتی چه حرکت رو به جلو و چه حرکت رو به عقب، مثل میدان رزم نظامی باید به دنبال رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باشد.