مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: مفتخریم اعلام کنیم شرکت بین‌المللی پدیده شاندیز چشم‌انداز روشنی در پیش رو دارد زیرا مزیتهای اقتصادی این مجموعه در سطح کشور بی‌نظیر است.

علیرضا رزم‌حسینی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از طرحهای اقتصادی شرکت پدیده در شهر شاندیز واقع در شمال غرب افزود: سهامداران شرکت پدیده از روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه می‌توانند با بازگشایی نماد این شرکت که عنوانش "گشان" اقدام به خرید و فروش سهامی نمایند که در اختیارشان قرار دارد. 

وی با بیان این که طی یک سال و سه ماه گذشته ۴۰ جلسه با هدف و موضوع رسیدگی به وضعیت شرکت پدیده شاندیز در  خراسان رضوی و در سطح ملی برگزار شده است ادامه داد: اهمیت دادن به اوضاع ۱۲۱ هزار سهامدار این شرکت و احقاق حقوق آنان در قالب قانون موجب چنین توجهی به این شرکت شده است.

استاندار خراسان رضوی در خصوص مزیت های اقتصادی شرکت پدیده شاندیز گفت: این شرکت تنها شرکتی در کشور است که در شرایط فعلی هیچ گونه بدهی ندارد.
رزم حسینی افزود: از دیگر ویژگی‌های مثبت اقتصادی پدیده می‌توان به احقاق حقوق سهامداران و واگذاری سهام جبرانی به آنان طبق انتظار قبلی و وعده‌های انجام شده اشاره کرد و این واگذاری در راستای حمایت از مردم بود که با اعتماد اقدام به مشارکت در اجرای پروژه عمرانی در راستای آبادانی استان کردند.
وی ادامه داد :شرکت پدیده شاندیز یک شرکت گردشگری - خدماتی است و دارنده دارایی‌های بسیار ارزشمندی است که این امر باید مورد توجه سهامداران آن قرار گیرد.
استاندار خراسان رضوی از دیگر مزیت‌های این شرکت را حمایت رییس جمهوری و حکومت از آن دانست و افزود :مصوبات سران سه قوه برای شرکت پدیده شاندیز که با هدف حمایت از سهامداران انجام شد برای هیچ شرکتی در کشور سابقه ندارد.

رزم حسینی با اشاره به لزوم مصوبه فراقانونی سران قوا در در خصوص شرکت پدیده شاندیز گفت: تامین اعتبارات مورد نیاز شرکت برای پیشرفت توسط بانک‌ها و تمرکز کلیه پرونده‌های شکایت با موضوع پدیده در دادگستری مشهد از جمله بندهای مصوبه مذکور است.

وی اظهار داشت: بی شک بازگشایی نماد پدیده در فرابورس همزمان با دوران طلایی بورس در کشور نقطه عطف و دورنمای روشنی را برای این شرکت و توسعه آن و سهامداران صبورش نمایان می‌کند.

تداوم حمایت از پدیده
رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی نیز در جریان این بازدید و برگزاری نشست مشترک با اعضای جدید هیات مدیره شرکت پدیده شاندیز گفت: سهامداران پدیده به طور قطع صدمه دیده‌اند اما مطمئن باشند صبرشان نتیجه داده و دلگرم باشند که روزهای خوش و روشنی پیش روی آنهاست.
غلامعلی صادقی با بیان این که حمایت‌هایی که در سطوح و بخش‌های مختلف از این شرکت انجام شده همچنان ادامه دارد افزود: از امروز به بعد فعالیت پدیده با محوریت مدیران و سهامداران این مجموعه ادامه پیدا می‌کند و دیگر قرار نیست ما برای آینده بالندگی و رونق پدیده تصمیم بگیریم.
وی تاکید کرد: حمایت از این شرکت به عنوان یک بخش مهم در اقتصاد و توسعه اقتصادی خراسان رضوی ادامه دارد و امید داریم که خیر و برکت ناشی از آن، این شرکت را با توجه به جایگاه اقتصادی اش به رونق مورد نظر برساند.
رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی با بیان این که رساندن پدیده به مرحله امروز بدون حتی یک ریال استفاده از منابع دولتی انجام شده است گفت: اگر شرکت پدیده در گذشته دارای نقاط منفی از جمله بی قانونی و عدم شفافیت بود امروز از جهات مثبت و مزایای اقتصادی اش یک پدیده است.

صادقی با بیان این که خدمات استاندار خراسان رضوی در دوران تصدی استانداری کرمان در قلعه گنج این استان به یادماندنی است افزود: اصلاح وضعیت شرکت پدیده و نقش آن برای اقتصاد خراسان رضوی بی شک پدیده را به قلعه گنج خراسان رضوی تبدیل می کند.

عضو هیات مدیره شرکت بین المللی پدیده شاندیز نیز گفت: شفافیت در عمل و گفتار و ارائه اطلاعات صحیح به سهامداران از این پس ملاک عمل و رفتار در این شرکت است.
علی کریمی افزود: وجود ۵۴۷ فقره سند متعلق به شرکت پدیده و افزون بر ۱۲۰ هزار سهامدار آن در سراسر کشور، جایگاه و اهمیت شرکت پدیده را نشان می‌دهد. 

وی گفت: انجام روندی که برای ورود سهام یک شرکت به بازار بورس بطور معمول ۶ ‌ماه زمان می‌برد در عرض فقط یک ماه برای شرکت پدیده، نشانگر اوج همکاری در سطح ملی برای فراهم شدن زمینه رشد و بالندگی این شرکت است.

پیش از تحولات راهگشای اخیر، فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد، در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در "فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار" و دیگر تخلفات مدیران این شرکت، چهار سال پیش با دستور مراجع قضایی متوقف شد. مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام شرکت را با حکم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیتهای کل این پروژه نیز متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد پروژه پدیده شاندیز ظرف چهار سال اخیر از دغدغه‌های جدی و سنگین مسوولان بود بطوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه‌اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت. 

پرونده ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده از ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با برپایی ۱۶ جلسه دادگاه در مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت و در شانزدهمین روز تیر ماه پارسال ختم رسیدگی آن اعلام و روز ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸ رای ۵۰۹ برگی این پرونده صادر شد. بر اساس رای قطعی قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده پدیده که روز پنجم مرداد ماه ۱۳۹۸ اعلام شد "محسن پهلوان مقدم" متهم ردیف نخست به تحمل حبس ابد محکوم و ۲۱ متهم دیگر این پرونده علاوه بر الزام به استرداد مال تحصیل شده از فعالیت‌هایشان در شرکت پدیده شاندیز، به مجازات‌هایی از تحمل ۲ تا ۲۰ سال حبس در زندان محکوم شدند.

در همین مدت تلاشهای همزمان مسئولان در سطح استانی و کشوری برای رفع مشکلات شرکت پدیده و خروج سرمایه هنگفت آن از رکود، منجر گشایش کار با عقد مجموعه قراردادهایی با ۴۵ شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه‌های شرکت پدیده از مهر ماه پارسال شد.
هم‌اینک گروه شرکتهای پدیده در قالب ۶ شرکت اصلی و ۲ مؤسسه وابسته در حال فعالیت است. این شرکت دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و بطور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف پروژه‌های شرکت پدیده در شهر شاندیز واقع در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غرب مشهد مشغول کار هستند. 

نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی پدیده شاندیز با عنوان "گشان" نیز هم‌اینک در فهرست اوراق بهادار "بازار پایه فرابورس ایران" قرار گرفته و از روز بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بازگشایی می‌شود.