تهران- ایرنا- رئیس صنف عکاسان فیلم سینما می‌گوید با به‌روزشدن سایت این صنف به‌زودی اطلاعات اعضا در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانه سینما دارای ۳۲ صنف است که تنها ۱۰ صنف آن سایت و اطلاعات منتشر شده دارند. این صنوف عبارتند از: برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و زمانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است.  لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی در همه امور مهم است به همین منظور با علی نیک‌رفتار رئیس صنف عکاسان سینما درباره این موضوع به گفت وگو نشستیم.

نیک‌رفتار  در این باره به ایرنا گفت: از آنجا که سایت صنف عکاسان فیلم به دلیل ساختاری، عملکرد آن کند شده بود، تصمیم گرفتیم سایت را به روزرسانی کنیم. در حال حاضر این کار در حال انجام است و شاید ظرف یک تا دو هفته آینده این امر به پایان برسد. شکل سایت تغییر کرده و در حال حاضر مشغول وارد کردن اطلاعات مربوط به اعضای صنف هستیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر کسی وارد سایت صنف عکاسان فیلم بشود آیین‌نامه، اساسنامه و شرایط عضویت در آن را می‌بیند و حتی اگر متقاضی حضور در این صنف است می‌تواند شرایط عضویت را مطالعه و بعد از به روزرسانی ثبت‌نام کند.

رییس صنف عکاسان فیلم درباره نوع عضویت اعضا افزود: قبلا بر اساس شکل و ساختاری که صنف داشت عضویت پیوسته، ناپیوسته و موقت داشتیم؛ اما در حال حاضر فقط عضویت پیوسته داریم که همان اصلی است و دیگر موقت و ناپیوسته نداریم، مگر آنکه طبق اساسنامه، شرایط عضویت خود را از دست بدهد. بسیاری از اعضای پیشکسوت این صنف که در حال حاضر فعال نیستند به عنوان اعضای افتخاری در جمع خود داریم و از تجربه و حضور آن‌ها در انجمن بهره می‌بریم.

نیک‌رفتار درباره چگونگی وارد کردن اطلاعات اعضا در سایت گفت: اطلاعات اعضا را که حدود ۸۰ نفر هستند در قالب عکس، رزومه اعضا، نمونه کارها که حدود ۲۰ عکس از فیلم‌های مختلف است، وارد سایت می‌کنیم. هدفمان این است دوستانی که می‌خواهند با اعضای انجمن آشنا شوند از طریق سایت بتوانند اطلاعات اولیه را کسب کنند به‌زودی با به‌روزرسانی که در حال انجام است علاقه‌مندان می‌توانند با کلیک روی عکس اعضا رزومه، بیوگرافی مختصر و نمونه کارهای دوستان را ببینند و  مطالعه کنند. معمولا اسکن صورت جلسه آخرین انتخابات، همه مصوبات، آیین‌نامه و لیست اعضا را به صورت به روز شده در اختیار خانه سینما قرار می‌دهیم.

رییس صنف عکاسان فیلم درباره جدول متقاضیان بررسی نشده نیز، گفت: سالی یکبار اواخر شهریور بر اساس متقاضیانی که درخواست عضویت می‌دهند، عضوگیری می‌کنیم. متقاضیان اگر با توجه به شرایطی که در آیین‌نامه و اساسنامه آمده است حایز شرایط هستند، می‌توانند درخواست خود را در سایت اعلام کنند و نمونه کارها و سوابق خود را برای ما ارسال کنند. سپس در جلسه‌ای در زمان عضوگیری متقاضیان بررسی می‌شوند و کسانی که حایز تمامی شرایط باشند به عضویت انجمن درمی‌آیند. کسانی هم که شرایط لازم را نداشته باشند کتبا به آن‌ها اعلام می‌شود که علت چیست. 

تمام اساسنامه و مواد آن و آیین‌نامه عضویت و سایر آیین‌نامه‌های انجمن به تصویب اعضا رسیده است و اینگونه نیست که سلیقه‌ای عمل شود. تلاش می کنیم با نگاه مثبت به آثار متقاضیان عضوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: انجمن صنفی عکاسان سینما در پی حمایت و پیگیری حقوق اعضای خود و بر پایه مواد اساسنامه و آیین نامه عضویت و همچنین تفاهمنامه‌های فی مابین با سایر صنوف سینمایی اعلام می‌کند از این پس تاییدیه‌های لازم از انجمن عکاسان سینما برای تمامی متقاضیان عضویت در انجمن، درباره عکاسی از پروژه‌های سینمایی الزامی و ارایه آنها در زمان عضویت ضروری است.

رئیس صنف عکاسان فیلم، ادامه داد: برای دریافت نامه تائیدیه مواردی از جمله ارسال معرفی نامه رسمی از سوی تهیه کننده، مدیر تولید یا کارگردان پروژه سینمایی به انجمن صنفی عکاسان سینما درباره بهره مندی از خدمات عکاس مذکور، ارایه رزومه از سوی عکاس، ارائه نمونه کارهای عکاسی صحنه و پشت صحنه که توسط شخص عکاس تهیه شده، الزامی است.

وی گفت: همچنین هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما ضمن بررسی موارد فوق پاسخ کتبی خود را درباره این موضوع صادر می کند. از تمام عکاسان فعال در حوزه سینما که قصد عضویت در انجمن صنفی عکاسان سینما را دارند، درخواست می شود ضمن رعایت اصول حرفه ای سینما و عکاسی صحنه، نسبت به ارائه موارد فوق به هنگام شروع فعالیت در پروژه های سینمای اقدام کنند. در صورتی که متقاضی، تاییدیه صادر شده از سوی انجمن را کسب نکنند، آن پروژه به عنوان فعالیت حرفه ای متقاضی در نظر گرفته نشده و فاقد شرایط لازم برای عضویت در انجمن خواهد بود.

برچسب‌ها