بهنام شهدی روز سهشنبه در نخستین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: برند و تجاریسازی در سالی که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده باید در اولویت برنامهها باشد و در این راستا میتوان امسال برای سیب اشنویه، فرش تکاب و عسل خوی برنامهریزی و برندسازی کرد.
وی اظهار داشت: برای دستیابی به این مهم استفاده از بازار سرمایه و بازار پولی برای تامین مالی و تسهیل از امتیازات و مزایای آن جهت توسعه اقتصادی استان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه بر استقلال راهآهن استان از آذربایجانشرقی تاکید کرد و اضافه کرد: این امر یکی از مصوبات جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بوده و باید پیگیریهای لازم در این خصوص انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجانغربی با بیان اینکه معادلات اقتصادی حاکم بر بازار اقتصاد جهان بعد از پساکرونا حتما تغییر خواهد کرد، گفت: باید توجه جدی به بازارهای هدف به خصوص استفاده از تجارت ترکیبی اوراسیا و تعیین مسیرهای کسب و کار صورت گیرد.
وی بیان کرد: بحث گردشگری و توریسم و استفاده از ظرفیتها و استعدادهایی موجود در استان از جمله توریسمدرمانی، اکوتوریسم و ژئوتوریسم و نیز بومگردی به عنوان ظرفیتهای مهم آن توجه و جزو برنامههای توسعه اقتصادی استان عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا تشکیل و اجرایی نمودن برنامه عملیاتی برای تجارت فرامرزی، اصلاح روشها و زیرساختهای صادراتی با بازبینی وضعیت بازارچهها و گمرکات، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی، برگزاری جلسات منظم برای بررسی مسایل و مشکلات زیرساختهای صادراتی در بازارچهها و گمرکات از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجانغربی به دلیل مرز مشترک با سه کشور دارای پتانسیل خاصی برای تجارت جهانی است؛ این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد و یکی از مهمترین استانهای کشور در صادرات و واردات کالا به شمار میرود.
آذربایجانغربی ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی دارد؛ این استان دروازه ایران به اروپا بوده و مرز رسمی کشورمان با ترکیه تنها در این استان وجود دارد.