تهران – ایرنا – یکی از بنگاه‌های بزرگ خبری استرالیا از شرکت گوگل و سایر غول‌های فناوری جهان خواست تا بر اساس شیوه نامه جدید سالیانه ۴۰۰ میلیون دلار به خبرگزاری‌های این کشور بپردازند. این اقدام درپی آن صورت گرفت که کانبرا پیشتر اعلام کرده بود که با تصویب قانونی این شرکت‌ها را مجبور به دادن سهم از درآمدهای میلیاردی در استرالیا خواهد کرد.

به گزارش  روز شنبه شبکه خبرآسیا، استرالیا ماه گذشته طرحی را برای وادار کردن گوگل، فیسبوک و سایر شرکت‌های اینترنتی برای درآمدهای تبلیغاتی ناشی از محتوای خبری در موتورهای جستجوی آن‌ها اعلام کرد.  دولت استرالیا در ابتکاری که در سرتاسر جهان با دقت مورد توجه قرار گرفته است، قرار است در ماه ژوییه (تیر) جزئیات این پرداختهای اجباری به عنوان بخشی از شیوه کاری غول‌های فناوری در تعامل با رسانه‌های خبری را اعلام کند.  

استرالیا به دنبال تصویب قانونی برای الزام گوگل و فیس بوک به تقسیم درآمدهای تبلیغاتی با رسانه‌ها و شرکت‌های اطلاع رسانی این کشور بوده است. اگر این قانون به طور کامل تصویب شود این دو شرکت آمریکایی وسایر غول‌های فناوری جهان باید بخشی از درآمدهای تبلیغاتی را که از استرالیا به دست می‌آورند، به رسانه‌ها و شرکت‌های اطلاع رسانی این کشور بپردازند. در این موضوع استدلال می‌شود که بخشی از کار و درآمدزایی گوگل و فیسبوک برپایه اطلاعات ارائه شده از سوی کاربران در استرالیا و فعالیت آن‌هاست.  

در همین حال "پیتر کاستلو" رئیس شرکت "ناین اینترتینمنت" (Nine Entertainment) دومین شرکت رسانه‌ای بزرگ استرالیا روز جمعه گفت که این مبلغ پرداختی باید ۱۰ درصد درآمد آگهی‌های شرکت‌های فناوری در استرالیا باشد که دولت استرالیا این درآمدها را سالیانه ۶ میلیارد دلار استرالیا (حدود ۴ میلیارد دلار آمریکا) برآورد می‌کند که ۱۰ درصد آن ۴۰۰ میلیون دلار می‌شود.  

کاستلو گفت: کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا  مشخص کرده که ۱۰ درصد از درآمد تبلیغاتی شرکتهای اینترنتی از محل تبلیغات با محتوای خبری ناشی می‌شود.  

وی افزود: در این صورت گوگل و فیسبوک حدود ۶۰۰  میلیون دلار استرالیا از محتوای خبری درآمد آگهی دارند که باید به رسانه‌ها اختصاص داده شود. این شرکت‌ها از محتوای تولیدی رسانه‌ها استفاده می‌کنند که پولی برای آن پرداخت نکرده‌اند و این درآمد آگهی باید برای حمایت از روزنامه نگاری استفاده شود.  

وزیر خزانه داری استرالیا پیشتر ارزش بازار آگهی‌های اینترنتی در استرالیا را  حدود ۹ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۵. ۷ میلیارد دلار آمریکا) در سال برآورد کرده بود که این رقم از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۸ برابر شده است. 

وی افزود: از هر ۱۰۰ دلار که برای آگهی‌های اینترنتی در استرالیا هزینه می‌شود به استثنای نیازمندیها، یک سوم آن‌ها به صندوق گوگل و فیس بوک ریخته می‌شود. 

دولت استرالیا می‌گوید که شیوه نامه اجباری تعامل شرکت‌های فناوری با رسانه‌ها را پس از آن اعمال می‌کند که چندین ماه مذاکرات درباره توافقی داوطلبانه با گوگل، فیسبوک و سایر شرکت‌ها به توافقی منجر نشد.  

گوگل و فیسبوک به این طرح دولت استرالیا اعتراض کرده و خواستار ادامه مذاکرات هستند. هر دو شرکت گفته‌اند که میلیون‌ها دلار در طرح‌هایی برای کمک به صنعت خبری استرالیا سرمایه گذاری کرده‌اند. گوگل و فیسبوک با گرفتن دو سوم تبلیغات آنلاین تاثیر زیادی بر صنعت خبری استرالیا گذاشته‌اند.  

رسانه‌ها و موسسات خبری استرالیا در مواجهه با این کاهش درآمد تبلیغات در۶ سال گذشته ۲۰ درصد مشاغل خود را کاهش داده‌اند. این بحران در شرایط محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا وخیم‌تر شده و موجب بسته شدن ناشران خبری کوچک شده است. اگر استرالیا در تلاش خود برای تضمین درآمد بیشتر تبلیغاتی موفق شود اولین کشوری خواهد بود که این کار را انجام داده است.  

مقررات جدید استرالیا همچنین به اشتراک گذاشتن داده‌ها و رتبه‌بندی و نمایش محتوای خبری را نیز پوشش خواهد داد.  

برآورد می‌شود که ۱۷ میلیون نفر کاربر استرالیایی هر ماه از فیسبوک استفاده می‌کنند و به طور میانگین هر روز ۳۰ دقیقه را صرف فیسبوک می‌کنند و همچنین ۹۸ درصد از جستجوی اینترنتی در استرالیا با گوگل انجام می‌شود.