تهران - ایرنا - مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سبد فرهنگی مردم هنر دوست قرار دارد و با افزایش۷۰ درصدی مخاطبانش در سال ۹۸ در ردیف موزه های پربازدید کننده کشور قرار گرفته  است.

۲۹ اردیبهشت ماه مقارن با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان مهم‌ترین میراث فرهنگی کشورمان دارای موزه‌ای به همین نام است.

علی اصغر جعفری روز دوشنبه ضمن آرزوی قبولی طاعات هموطنان درباره چگونگی ایفای نقش موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جهت افزایش علاقه مخاطبان به بازدید از این موزه درگفت وگویی افزود: مجموعه‌ای از دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی در رجوع و استقبال مردم به بازدید از اماکن تاریخی و موزه ای کشور موثر است که با یک بررسی مختصر می توان به سطح پایین این آمار و اقبال پی برد.

وی با بیان اینکه نقش موزه‌ها در سبد فرهنگی مردم کشور پررنگ نیست، ادامه داد :‌ بررسی رشد میزان بازدید مردم از موزه های کشور در سال ۹۸ حاکی افزایش ۱۰ درصدی این اقبال در عموم موزه ها و با افزایش قریب به ۷۰ درصدی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که این تمایز و تفاوت در افزایش بازدیدهای موزه انقلاب اسلامی ودفاع مقدس نسبت به سایر موزه های کشور به دلیل تعلق خاطر تاریخی، ملی و مذهبی مردم ما به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می باشد.

بازدید پرمخاطب از نمایشگاه شکار کرکس‌ها

جعفری گفت:‌ بر اساس نظر سنجی و بررسی به عمل آمده، این جهش افزایشی بدلیل تغییر محتوای ارایه شده در موزه و برنامه ها و ‌نمایشگاه های جانبی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ظرف دو سال گذشته می باشد. به عنوان مثال، بازدید ۳۰ هزار نفره مردم از نمایشگاه شکار کرکس ها در سال گذشته و بروز حس ویژه  غرور ملی، اقتدار واعتماد به نفس توسط بازدیدکنندگان در نظر سنجی های صورت گرفته، یکی از برنامه ها و دست آوردهای مورد اشاره می باشد.

مدیرعامل موزه انقلاب و دفاع درباره نگرش به موزه و ضرورت نیاز به یک حرکت جامع در تمام مجموعه های کشور برای افزایش مخاطبان موزه ها بیان کرد: در دنیای امروز نگاه صرفا تاریخی به موزه که آن را به محلی برای معرفی تاریخ گذشته بدل کرده بود، مردود و منسوخ است. امروزه بر اساس نگاه جهانی ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) موزه ها، مجموعه های آموزشی، فرهنگی و تعاملی برای معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن، ارزش ها و باورهای ‌مذهبی کشورها و ملت ها از گذشته تا به امروز است.

تنظیم و تطبیق محتوا و روایتگری با مخاطب و دستگاه ذهنی

جعفری درباره برنامه های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای انتقال ارزش ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که برای نسل جدید در این حوزه تعریف شده گفت: در خصوص این موضوع در ابتدا به جمله ای از مقام معظم رهبری اشاره می کنم که فرمودند هیچ تفکری تا با هنر آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد شد. امروز روش های انتقال مفاهیم به دلیل تعدد رسانه ها و تغییر ماهیت رسانه ها، دچار تغییر شده و دیگر مثل گذشته نیست. پس باید حتما از هنر، روش ها و تکنولوژی های جدید برای انتقال پیام استفاده کرد.

 وی افزود: وجه تمایز و مزیت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در معرفی، محتوا و انتقال مطلب به مخاطب همین بهره گیری از هنر و تکنولوژی روز در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان مدرنترین موزه غرب آسیا است. هر کسی از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدید می کند از این تلفیق هنر، تکنولوژی و مفاهیم در ارایه محتوا مشعوف می شود.

 مشابه سازی با تکنولوژی‌های بازدید مجازی

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی درباره تمهیدات برای بازدید مخاطبان دربحث  شیوع ویروس کرونا گفت: ‌یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای تسهیل دسترسی و بازدید علاقه مندان علی الخصوص بازدیدهای از راه دور، تامین امکان بازدید مجازی با بهره گیری از هنر و تکنولوژی مدرن می باشد که در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت های فیزیکی و اجتماعی از قابلیت ویژه ای برخوردار گردید.

وی افزود :‌ مشابه سازی و طراحی زیست دفاع مقدس در موزه و بهره گیری از فناوری تور بازدید مجازی (virtual tour)، واقعیت مجازی  (VR)و واقعیت افزوده (AR) بخشی از تجربه و حس حضور در عملیات ها و مناطق عملیاتی جبهه را بازسازی خواهد نمود که از دیگر برنامه های در دستور کار موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تأسی از فرمایش مقام معظم رهبری می باشد.

صفحاتی از مجله ایکوم جهانی به موزه دفاع مقدس اختصاص داده شد

 جعفری درباره بومی سازی شعارهای جهانی با فرهنگ مردم کشورمان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار کرد: معمولا شعارهای جهانی به نحوی طراحی می شوند که با فرهنگ های همه ملل تناسب یا هماهنگی داشته باشند. خوشبختانه کشور ما آنقدر ظرفیت فرهنگی بالایی دارد که با ارایه فعالیت هایی که هر سال انجام می دهد تمام کشورها را متحیر می کند. بنابراین اگر نمای درستی از فرهنگ اصیل و غنی ما ترسیم شود، در آن نابرابری وجود نخواهد داشت و به طور طبیعی این شعار در آن محقق می شود. اما باید این فرصت و اجازه به مخاطب داده شود تا خودش  برداشتی از این موضوع داشته باشد و از قبل ذهن وی جهت داده نشود. به عبارتی فارغ از تعصبات و دیدگاه ها یا فشارها، اطلاعات درست در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود:‌ موزه آینه ای است برای آنکه فرهنگ، تمدن، سبک زندگی، آداب و رسوم و فضائل یک ملت را جمع آوری و در معرض دید مخاطبان و بازدیدکنندگان قرار دهد. در این حوزه نیز موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سعی دارد آینه ای تمام قد باشد تا فرهنگ و تمدن کشور را به خوبی به بازدید کنندگان خارج از کشور و دیگر ملت ها نشان دهد و تصورات غلطی که با جنگ روانی در مورد کشور ما به راه انداخته اند از ذهن ها پاک کند و مخاطبان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا نماید.

بازدید مهمانان خارجی از موزه

بسیاری از مهمانان خارجی و مقامات کشورهای مختلف که از این موزه بازدید می کنند، پس از بازدید، اذعان به تغییر و اصلاح نگاهشان به کشورمان به واسطه ی بازدید از این موزه می شوند. به عنوان مثال معاون ارتش چین به عنوان یک فرد بلندپایه نظامی که موزه های مختلفی را در دنیا مشاهده کرده است، چند ماه قبل از این موزه بازدید کردند. در پایان این بازدید ایشان از تاثر شدید خود نسبت به ظلمی که به کشور ما شده است اعلام کرد.

جعفری بیان کرد :‌ بنابراین ما از این شعارها متناسب با فرهنگمان بهره گیری می کنیم و در لوای آن شعار تولیدات بسیاری منطبق با فرهنگ خودمان ارائه می کنیم و از این ظرفیت بهره می بریم تا فرهنگ و تمدن خود را به دنیا معرفی کنیم. سال گذشته ما توانستیم چهار صفحه از مجله ایکوم جهانی را به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص دهیم و ذیل شعار آن سال به تبیین مبانی خودمان بپردازیم.

 موزه مقاومت با نام شهید سلیمانی

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره برنامه های آتی و توسعه ای موزه گفت :‌ از سال ۹۷ در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تمهیداتی صورت گرفته است و با هدف گذاری انجام شده، در چند حوزه، طراحی و ایجاد بخش‌موزه های جدید را پیش بینی کرده ایم. حسب اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، موزه نقش تهران در دفاع مقدس ایجاد و موزه مقاومت، نمایانگر حماسه ی بی نظیر جبهه مقاومت، در اولویت کار ما قرار گرفت. که فاز اول آن با کمک‌های سردار آسمانی، حاج قاسم سلیمانی آماده بهره برداری شده بود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا فعلا افتتاح نشده است.

معرفی الگوی سوم با عنوان الگوی زن ایرانی مسلمان به جهان

جعفری با اشاره به موزه زنان که نقش زنان را در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نشان می‌دهد، تصریح کرد:‌ این موزه یکی دیگر از بخش های جدید موزه انقلاب اسلامی است. زنان سرزمین ما چه در انقلاب اسلامی و چه در دفاع مقدس نقش بسیار مهم و ارزشمندی داشتند و تنوانستند در مقابل الگوی زن غربی و الگوی زن شرقی یک الگوی سومی را با عنوان الگوی زن ایرانی مسلمان به جهانیان معرفی کنند که مورد استقبال و توجه خیل زیادی از افراد قرار گرفته است. ما در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تلاش هستیم تا با ایجاد موزه زنان، نسبت به بیان حماسه ها و نقش آفرینی آنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع آنان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و معرفی الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اقدام کنیم.

راه اندازی موزه کودکان

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی گفت :‌ بخش دیگر از تازه های موزه مربوط می شود به کودکان زیر ۶ سال و کودکان ۶ تا ۱۲ سال که مفاهیم و ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در قالب بازی، شعر، قصه گویی و کاردستی به کودکان آنچه که شایسته است انتقال دهیم. همچنین موزه جهاد را در دستور کارداریم. لوازم و وسایلی که اکنون به صورت پراکنده در این حوزه ها وجود دارد در حال تجمیع و انتقال به موزه هست. در سال جاری ان شاالله فاز اول این موزه ها را برای ایجاد تنوع و تحول و جذب مخاطب بیشتر افتتاح خواهیم نمود.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقانی تهران قرار دارد.