گزارش خانه ملت، بهرام پارسایی روز سهشنبه با اشاره به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درخصوص صنعت خودرو کشور اظهارداشت: گزارش ارائه شده در صحن چکیده ۱۰ جلد پرونده شامل حجم زیاد شکایات و اشکالات موجود در صنعت خودرو بود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یکی از ایرادات موجود در صنعت خودرو را افزایش ناگهانی قیمت دانست و ادامه داد: طبق بررسیهای صورت گرفته تاثیر ارز در تعیین قیمت تمام شده خودروها کمتر از ۲۰ درصد است و نشان میدهد که در پس گرانیها، فسادها، رانتها و منافع کلان اقتصادی است از این رو نمیتوان همه افسار گسختیگی بازار به قیمت ارز نسبت داد.
گرانی ارز بهانه خوبی برای گرانیها و پیشبرد اهداف خودروسازان داخلی بود
نماینده مردم شیراز در مجلس بیان کرد: با قیمت ارز امروزی و معادل قیمت خودروهای داخلی مردم امکان خرید خودرو کارکرده خارجی را دارند بنابراین ارز نقش اصلی در گرانیهای اخیر بازار خودرو ندارد ولی بهانه خوبی برای افزایش قیمت و پیشبرد اهداف خودروسازان بود.
پارسایی افزود: بدون شک کمیسیون اصل ۹۰ از تولید داخلی حمایت میکند مشروط بر اینکه حقوق مصرفکنندگان حفظ شود و خودروسازان قدرت رقابت داشته باشند.
وی حمایتهای احساسی و غیرکارشناسی از صنایع خودروسازی و اعطای امتیازات رانتی از دلایل گرانیهای اخیر بازار خودرو برشمرد و خاطرنشان کرد: انحصاری بودن بازار برای خودروسازان باعث شده تا انگیزه پیشرفت و توسعه در تولید نداشته باشند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به رخنه کردن لابیهای قدرت به صنعت خودروسازی عنوان کرد: سوء مدیریت در این صنعت موجب شده تا خودروسازان داخلی انحصار را در اختیار داشته باشند و مسائلی مانند کیفیت، تعهدات انجام شده، کاهش میزان مصرف سوخت، طراحی، قیمت واقعی هیچکدام از حقوق مصرفکنندگان رعایت نشود.
پارسایی گفت: با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو و سودهای کلان چند هزار میلیارد تومانی برای افراد ذینفع مبارزه با این جریان را سخت میدانم مگر اینکه ارکان اصلی حاکمیت مانند سران سه قوه اراده جدی در دفاع از حقوق مصرف کننده داشته باشد.
ممنوعیت واردات خودرو موجب انحصار کامل برای خودروسازان داخلی شد
پارسایی تصریح کرد: در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خسارتهای وارد از سوی صنعت خودرو به کشور بر شمرده شد و در بحث کرونا قیمت خودرو در جهان کاهش یافت اما در ایران افزایش پیدا کرد که نشان میدهد بازار خودرو اصولی ندارد و باید اصلاح شود.
وی تاکید کرد: مردم نباید وارد عمل شوند و اقدام به خرید خودرو گران کنند البته با توجه به اینکه در اختیار مردم پول سرگردان وجود دارد و خودرو ب کالای سرمایه تبدیل شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ممنوعیت واردات و سایتهای واسطهای در گرانیهای اخیر بازار خودرو گفت: ممنوعیت واردات بدون شک فضای انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی قرارداد در حالی که ممنوعیت شامل ۵ درصد بازار خودرو میشود اما با ایجاد عدم رقابت و بوجود آوردن افسار گسیختگی انحصار کامل را برای خودروسازان ایجاد کرد.
پارسایی با بیان اینکه خودروسازی داخلی توان پاسخگویی به نیازهای داخلی ندارد، افزود: زمانی که معادله عرضه تقاضا بهم میخورد تبدیل به عامل اصلی گرانی خودرو میشود.
وی با اشاره قیمتهای بدون ضابطه در بازار خودرو اظهار داشت: سایتهای واسطه مانند دیوار و شیپور میتوانند در گرانیها موثر باشند اما اگر عرضه و تقاضا متعادل بود هیچ عاملی نمیتوانست باعث گرانی خودرو شود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دلایل عدم عرضه خودرو منافع کلانی است که بازیگران پشت پرده بازار خودرو دارند که مانع از تحقق تولیدهای توسط خودروسازان انبوه شده است.
پارسایی با انتقاد از نحوه ثبتنام و واگذاری خودرو به مردم گفت: شعارهای خودروسازان باید عملی شود و به یک نفر بیش از یک خودرو داده نشود اما مسئولین ذیربط اذعان دارند که سایتهای ثبتنام توسط رباتهایی هک میشود و افراد از ضعف موجود سوء استفاده میکنند.
وی با بیان این که از لحاظ علمی و فناوری کشورمان توانایی ایجاد سایت غیرقابل هک وجود دارد، بیان کرد: به نظر میرسد کسانی که اقدام به طراحی این گونه تارنماها میکنند راههایی را در نظر گرفتند تا افراد سود جو بتوانند سوء استفاده کنند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عدم برخورد جدی با متخلفین را از مهمترین عوامل افسار گسیختگی برشمرد و گفت: این موضوع باعث شده تا منفعتطلبان گستاخانهتر به اهداف و برنامههای خود برسند اما اینکه بگویند به صورت متعدد امکان هک یک سایت وجود دارد نشان از عدم وجود اراده برای ایمن کردن سایتهای ثبت نام دارد.
پارسایی با بیان اینکه ادامه شرایط موجود باعث افزایش تقاضای کاذب و گرانی خودرو میشود، تصریح کرد: در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع اشاره شد افرادی خودرو ثبت نام میکنند و با استفاده از نفوذ خود به نام افراد دیگر میکنند.
بیشتر مردم از شرایط مدیریت بازار خودرو ناراضیاند
پارسایی ادامه داد: اگر نظرسنجی انجام شود ۹۸ درصد مردم مخالف نحوه مدیریت فعلی بازار خودرو خواهند بود چون باعث نارضایتی عمومی شده و تضییع حقوق شهروندی شده است. شرایط ایجاب میکند تا سران سه قوه در راستای جلوگیری از خدشهدار شدن بیشتر اعتماد مردم به سیستم مدیریتی و حاکمیتی این مساله را جدی گرفته و با متخلفان برخورد قانونی شود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد: قیمت تمام شده پراید که بعنوان نماد خودروهای داخلی مطرح است، بسیار پایین تر از قیمت موجود در بازار است.
ارسال ۱۱ هزار شکایت در سال ۹۸ به سازمان تعزیرات
پارسایی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره شکایات واصل شده از سوی خودروسازان داخلی به کمیسیون اصل ۹۰ گفت: شکوایهها به صورت گروهی است و هرکدام چندین هزار شاکی دارد که این موضوع نشان میدهد آمار نارضایتی مردم بسیار بالاست.
وی عنوان کرد: تعهدات انجام نشده خودروسازان بیش از ۴۰۰هزار فقره است و در سال گذشته ۱۱ هزار شکایت در این زمینه به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط بازار نشان میدهد اراده خودروسازان بر ادامه به عدم تعهداتشان است، تاکید کرد: در صورت عدم صحت این موضوع آنها اقدام به پیش فروش جدید خودروهایشان نمیکردند.
پارسایی بیان کرد: در فروشهایی که خودروسازان تحت عنوان فروش فوری انجام میدهند قادر نیستند یک ماهه خودروهای ثبت نام شده را تحویل دهند.
وی خاطرنشان کرد: از این آشفته بازار خودروسازان داخلی و مافیایی که اقدام به مدیریت بازار میکند بهرهمند هستند و با توجه رانتهایی که در صنعت قطعهسازی وجود دارد نشان میدهد که اراده برای مبارزه با این جریان وجود ندارد.