تهران – ایرنا – روزنامه استریت تایمز سنگاپور روز جمعه گزارش داد که رئیس سازمان های اسلامی مالزی از همه مسلمانان و عدالت خواهان و مردم صلح دوست جهان خواست تا در روز قدس، به عنوان روز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین برای دفاع از فلسطین اقدام کنند.

براساس این گزارش، 'محمد عظمی عبدالحمید' امروز با تنظیم نامه ای نوشت: ما از همه مسلمانان و عدالت خواهان و مردم صلح ‌خواه جهان می‌خواهیم تا امروز در همبستگی با فلسطینی‌ها متحد شوند و در عین حال از کلیه کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهیم حمایت خود را از قربانیان فلسطینی نشان دهند و ارزش ها و اصول مشترک جهانی و برابری‌، عدالت و آزادی را برای مردم مظلوم فلسطین ابراز کنند.

وی در این نامه ضمن ابراز تاسف از اینکه جامعه جهانی امروزه با نقض گسترده حقوق بشر در تاریخ مدرن در فلسطین کنار می‌آید، افزود: با سکوتی که جامعه جهانی در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است، اشغالگری این رژیم نه تنها پاین نیافته است، بلکه اشغالگران به طور فزاینده مناطق بیشتری را به ناحق به مناطق اشغال شده الحاق می‌کنند، تعداد غیرنظامیان بیشتری را به قتل می‌رسانند، همه مقاومت‌های سیاسی را از بین می‌برند و مطبوعات آزاد را نیز سرکوب می‌کنند.

عبدالحمید سیاست های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی را  مشابه تبعیض و اجرای سیستم مدیریت آپارتاید خواند و افزود: اگرچه رژیم صهیونیستی دسترسی به نیازهای اساسی مانند مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در دروه همه گری کرونا و فرصت‌های شغلی در سرزمین های اشغالی را برای صاحبان اصلی فلسطین محدود کرده است، باز هم با این بارها شاهدین که مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت در مورد فلسطین به ضرر فلسطینیان مظلوم نادیده گرفته می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه حتی آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ از آنچه که رژیم صهیونیستی برای سرکوبی مردم فلسطین انجام می دهد پشتیبانی می کند، از جامعه جهانی خواست تا حمایت کامل خود را از مبارزان آزادی فلسطین نشان دهند

و دولت ها و جنبش‌های مدنی نیز باید حمایت خود را از مردم مظلوم جهان در این قلمرو ابراز کنند.

رئیس سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی در این خصوص افزود: از آنجایی که فلسطینی ها نماد مبارزه برای یک هدف عادلانه، برخاستن علیه رژیم‌های استبداد و مبارزه برای بازپس‌گیری حقوق قانونی خود هستند، ما همبستگی پایان ناپذیر خود را با مردم فلسطین اعلام می‌کنیم و خواستار خودمختاری، استقلال و عزت آن‌ها هستیم.

وی پیشتر نیز در مورد آزادی فلسطین و مسجد الاقصی خواستار تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای جهان اسلام شده بود.

'عبدالحمید' بر جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد و از کشورهای مختلف مسلمان و غیر مسلمان خواسته بود با همراهی یکدیگر از ارائه خدمات و کالا به این رژیم جلوگیری بعمل آورند.

یادآوری می شود امروز جمعی از نهادها و گروه‌های مردم‌نهاد جنوب شرق آسیا به‌مناسبت روز جهانی قدس بیانیه‌ای صادر و همبستگی همه مسلمانان در ایستادگی در مقابل ایدئولوژی صهیونیسم را اعلام کردند.

در بیانیه مشترکی که این نهادهای صادر کردند آمده است: امروز در آخرین جمعه رمضان ۱۴۴۱ هجری/۲۰۲۰ که روز جهانی قدس است، بدین وسیله همبستگی همه مسلمانان و مردمان عدالت خواه جهان در ایستادگی در مقابل ایدئولوژی صهیونیسم و سرزمین غیرقانونی اسرائیل را ابراز می داریم.

در ادامه این بیانیه آمده است: امروز، روز ویژه وحدت و نمایش روشن همبستگی جهانی دربرابر دولتی است که ۷۲ سال پیش ایجاد شد تا کشوری مستقل را با استفاده از زور ظالمانه و جنایاتی وحشیانه علیه بشریت و فلسطینیان بی دفاع اشغال کند.

«همدستی قدرت های امپریالیست غربی به ویژه انگلیس و آمریکا تحت نفوذ جنبش صهیونیست، منجر به ایجاد اسرائیل تروریست و آپارتاید شد که از آن زمان تاکنون با مصونیت، فلسطینیان را مورد آزار قرار داده و به ستوه آورده است. »

نهادها و گروه‌های مردم‌نهاد جنوب شرق آسیا در ادامه بیانیه خود اینگونه آوردند: محاصره صهیونیستی قدس از زمان اشغالگری اسرائیل در سال ۱۹۶۷، حمله ای نه تنها به فلسطین بلکه به صلح جهانی و بیانیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل است. وحدت اسلامی با تروریسم دولتی اسرائیل و اشغال قدس به چالش کشیده می شود. قدس، خط قرمزی است که مسلمانان هرگز درمورد آن سازش نمی کنند و مقاومت در برابر اشغالگری بی شک حق قانونی فلسطینیان و همه مسلمانان است.

این بیانیه متذکر شده است: اعلام می کنیم که همه مسلمانان در سراسر جهان از حق مذهبی مقاومت و اعتراض به اشغال قدس برخوردارند و وحدت آنها شرط لازم برای آزادی این سرزمین مقدس است. همچنین اعلام می کنیم که مبارزه برای آزادی قدس، مبارزه برای عدالت، عزت و استقلال است. همه کشورهای اسلامی باید وظیفه دستیابی به آزادی قدس را برعهده گیرند.

«ما به اصطلاح معامله قرن را که تحت حمایت آمریکا و کاملا به نفع اسرائیل است، قویا محکوم می کنیم. تسلیم محض و به رسمیت شناختن اشغالگری فلسطین از سوی اسرائیل هرگز نمی تواند مبنایی برای توافقی پایدار و عادلانه باشد. »

این بیانیه در ادامه حاکی است: ما از مماشات برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در عادی سازی اعلام نشده روابط با دولت تروریست اسرائیل و در نتیجه مورد بی اعتنایی قرار دادن چند دهه رنج فلسطینیان ابراز تاسف و اعلام می کنیم که قدس پایتخت ابدی بیت المقدس است و مسجد الاقصی به غیر از اسلام برای دیگر مراسم مذهبی ممنوع است.

نهادهای مزبور در ادامه این بیانیه تاکید کردند: ما با شدیدترین لحن برنامه یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی از سوی اسرائیل را رد می کنیم. تحت هیچ شرایطی نمی توانیم تسلیم هر گونه تغییری در هویت اسلامی قدس شویم، چه از نظر نام باشد، یا موقعیت مکانی یا خصوصیت فیزیکی و فرهنگی.

نهادها و گروه های یاد شده در پایان این بیانیه بر اعلام محکومیت با صراحت خود از سیاست آمریکا برای قانونی کردن شهرک سازی غیرقانونی در سرزمین های فلسطینی، به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و برنامه الحاق کرانه باختری تاکید کردند.