شیوع کرونا دنیای فیلم و فیلمسازی را نیز چون دیگر صنایع با بحران و بلاتکلیفی روبهرو کرد. تصویربرداریها متوقف شد، جشنوارههای فیلم لغو شده یا به تعویق افتادند و سالنهای سینما و تئاتر در بیشتر کشورهای جهان تعطیل شدند. تعطیلی سینماها میلیاردها دلار به گیشه جهانی خسارت زد. در پی همهگیری کرونا در چین، در ماه ژانویه (دی ۱۳۹۸) ۷۰ هزار سالن سینمای این کشور تعطیل شدند و درآمد گیشه سینمای آن در دو ماه اول سال جاری میلادی به تنها ۳.۹ میلیون دلار محدود شد، درآمدی که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹، به ۲.۱۴۸ میلیارد دلار رسید. در ادامه با بالاگرفتن بحران شیوع کرونا در ایتالیا، دولت این کشور در تاریخ ۸ مارس (۱۸ اسفند ۹۸) دستور تعطیلی تمام سینماها را به مدت یک ماه، صادر کرد.
حتی پیش از آن که درب سالنهای سینما به روی تماشاگران ایتالیایی بسته شود نیز الگوها از کاهش ۹۴ درصدی درآمد گیشه در مقایسه با سال گذشته حکایت داشت. پس از تعطیلی سینماها در ایتالیا، در پی ادامه بحران کرونا، سینماها در قطر از ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ۹۸)، در آمریکا از ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۹۸)، در مالزی و تایلند از ۱۸ مارس (۲۸ اسفند ۹۸)، در انگلستان از ۲۰ مارس (۱ فروردین ۹۹)، در استرالیا و نیوزیلند از ۲۲ مارس (۳ فروردین ۹۹) و در سنگاپور از ۲۷ مارس (۸ فروردین ۹۹) تعطیل شدند. به دنبال اعلام وضعیت اضطراری در ژاپن نیز از ۷ آوریل (۱۹ فروردین ۹۹) بیش از ۲۲۰ سالن سینما در توکیو و شش استان دیگر این کشور به طور موقت تعطیل شدند.
حال با توجه به طولانی شدن این بحران بهداشتی برای جهان، بسیاری از کشورها محدودیتهای قرنطینهای را کاهش داده و به فکر باز کردن سالنهای سینما، تئاتر و کنسرت و از سرگیری پروژههای فیلمسازی تحت تدابیر پیشگیرانه افتادهاند. اما آیا رعایت این شیوهنامهها در نهایت میتواند مردمی را که مدتها برای جلوگیری از گسترش کرونا گزینه قرنطینه خانگی را انتخاب کرده بودند، به حضور در جمع دیگر تماشاگران حاضر در مراکز هنری راضی کند؟ نتایج نظرسنجیهای اخیری که در آمریکا و انگلستان انجام شده چیز دیگری را نشان میدهد.
ترجیح خانه به سینما
به گزارش ورایتی، در یک نظرسنجی جدید که در کشور آمریکا انجام شد، ۷۰ درصد از جامعه آماری از بین دو گزینه تماشای فیلمهای جدید در سینما یا تماشای نسخه دیجیتال آنها در خانه، گزینه دوم را انتخاب کردند و تنها ۱۳ درصد از آنها سینما را به خانه ترجیح دادند.
جد پرسال (Jed Pearsall) مدیرمسئول دوماهنامه پرفورمنس ریسرچ (Performance Research) در این باره میگوید: به محض این که بازگشاییهای تدریجی در آمریکا آغاز شد، چرخشی به سمت احتیاط بیشتر صورت گرفت و بیشتر مردم آمریکا به صراحت اعلام کردند که هنوز وقت حضور و شرکت در رویدادهای عمومی شلوغ نرسیده است.
تحقیقی که در ماه مه در مورد استقبال تماشاگران از تولیدات تئاتر در آمریکا انجام شد نیز نشان داد که ۵۱ درصد از مردم حتی پس از آن که اعلام شود خطری وجود ندارد، چند ماهی را از تماشای اجراهای تئاتر در منطقه برادوی نیویورک خودداری خواهند کرد و ۱۶ درصد اعلام کردند که ممکن است دیگر هیچوقت به تماشای تئاتر نروند.
استقبال سرد علاقمندان در انگلیس
نتایج یک نظرسنجی سراسری که به کمک سالنهای تئاتر و نمایشگاههای هنری در انگلستان انجام شد، نشان داد تنها ۱۹ درصد از مردم این کشور از بازشدن سالنهای تئاتر و سینما در روزگار کرونا استقبال خواهند کرد. از این ۱۹ درصد، ۲۶ درصد زیر ۳۵ سال و ۱۴ درصد بالای ۶۵ سال سن داشتند.
در این پژوهش که از ۱۶ آوریل تا ۶ مه (۲۸ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت ۹۹) بر روی یک جامعه آماری ۸۶ هزار نفری انجام شد، نشان داد که اگرچه ۹۳ درصد از مردم دلتنگ سینما و تئاتر رفتن هستند اما تنها ۱۷ درصد از آنها برای نمایشهای برنامهریزی شده برای پس از بازگشاییها، بلیت خریداری کردهاند.