اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی نمین گفت: در سال جهش تولید و همزمان با روز ملی بهره‌وری، عملیات سمپاشی بیش از ۱۰ هکتار از مزارع غلات این شهرستان توسط پهپاد انجام شد.

شهرام محسنی روز شنبه اظهارداشت: این طرح در روستاهای خانقاه سفلی و کریم‌کندی با هماهنگی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی حومه نمین اجرا شد.

وی با بیان اینکه استفاده از پهپاد سمپاش برای کشاورزان به دلیل سمپاشی دقیق و اصولی کاهش مصرف سم را در پی دارد، افزود: این روش برای کشاورزی هوشمند، مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری ها،کاهش آلودگی محیط زیست و آب، کاهش مصرف سم و جذب بالای کود شیمیایی استفاده می‌شود.

وی گفت: این پهپادها قابلیت‌های صرفه‌جویی در مصرف آب تا ۹۸ درصد، کاهش مصرف سم از ۱۰ تا ۵۰ درصد، عدم لهیدگی محصول، سرعت عمل بالا تا ۶۰ هکتار در روز و دقت بالای سمپاشی در مزارع، سهولت در بکارگیری و تسریع در کار دارند.

محسنی همچنین افزود: این دستگاه‌ها در مدت زمان ۱۰ دقیقه با ۱۰ لیتر محلول، یک هکتار زمین را سمپاشی می‌کنند، در حالی که برای سمپاشی یک هکتار با روش سنتی و بدون استفاده از سمپاش میکرونر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر محلول نیاز است.

وی بیان‌کرد: ورود نکردن کشاورز به زمین‌های زراعی و تماس نداشتن مستقیم کشاورز با سموم،جلوگیری از خسارت وارده به محصولات بر اثر ورود تراکتور به مزرعه، همپوشانی یکنواخت سم در تمام نقاط مزرعه و کاهش مصرف آب و سم از مزایای پهپادها در عرصه کشاورزی هستند.

وی همچنین گفت: در سال زارعی جاری بیش از ۱۹ هزار هکتار از مزارع این شهرستان زیرکشت گندم رفته که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت دیم کشت شده است.

به گفته وی ، تاکنون در سطح سه هزار هکتار از مزارع آبی و چهار هزار هکتار از مزارع دیم شهرستان نمین علیه علف‌های هرز پهن برگ و کشیده برگ مبارزه صورت گرفته و با جدیت و همت کارشناسان مراکز حومه و ویلکیج و حفظ نباتات شهرستان تلاش می‌شود تا میزان خسارت علف‌های هرز به مزارع گندم به حداقل برسد.

کلمه پهپاد مخفف عبارت پرنده هدایت‌پذیر از دور است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می‌شود که در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلفی از جمله حوزه کشاورزی و کاهش مصرف سم در مزارع کشاورزی استفاده می شود.