مهاباد- ایرنا- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد گفت: یک حلقه مارسمی که در یکی از خیابان‌های سطح شهر در حال پرسه ‌زدن بود، توسط ماموران امدادی این سازمان زنده‌گیری و به دام افتاد.

رحمان احمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با دریافت گزارش مردمی مبنی بر مشاهده یک حلقه مار در خیابان «ملاجزیری» این شهر، عوامل آتش نشانی برای بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی ادامه داد: وقتی ماموران نجات آتش نشانی به محل رسیدند، این مار ۱.۵ متری را کنار خیابان مشاهده کردند که در حال پرسه‌زدن بود بنابراین بلافاصله دست به‌کار شده و توانستند با تجهیزات مخصوص مارگیری، این مار سمی و خطرناک را قبل از آنکه به کسی آسیبی بزند به دام اندازند.

وی با بیان اینکه این مار در محل مناسب و در طبیعت رهاسازی شد، اضافه کرد: امسال این چهارمین حلقه مار سمی است که در داخل مکان‌های عمومی زنده‌گیری و در دامن طبیعت رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مهاباد ضمن هشدار به شهروندان نسبت به افزایش تعداد مارهای سمی در منطقه، ادامه داد: امسال با توجه به افزایش پوشش گیاهی و شرایط آب‌وهوایی، ورود حیوانات موذی و به ویژه خزندگان از جمله مار به مناطق شهری افزایش یافته است.

«احمدی» از مردم خواست در صورت مشاهده مار در محیط‌های مسکونی، ضمن حفظ خونسردی خود از کشتن و آسیب‌زدن به آن خودداری کرده و با دقت این حیوان را تعقیب و پس از شناسایی محل دقیق اختفای آن، آتش‌نشانی را برای به دام انداختن آن مطلع سازند.

براساس مطالعات علمی مربوط به خزندگان، مارها برای پناه‌بردن به مناطق امن به ساختمان‌های نزدیک زیستگاه‌های خود پناه می‌برند و با توجه به کوهستانی بودن مهاباد و شرایط آب و هوای امسال، احتمال ورود مار به منازل یا دیگر ساختمان‌های اداری و غیراداری دور از ذهن نیست.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مهاباد در قالب سه ایستگاه، ۴۲ نفر پرسنل عملیاتی و با برخورداری از هشت دستگاه خودرو سبک و نیمه سنگین، عملیات امداد و نجات و اطفای حریق را انجام می‌دهد.