به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی در برنامه پرسشگر در پاسخ به اینکه امسال حدود ۶۵ درصد بچهها رشته تجربی را در کنکور سراسری انتخاب کردهاند، علت چیست؟، اظهارداشت: در هدایت تحصیلی عوامل متعددی نقش دارند و وزارتخانه به تنهایی نمیتواند این روند را نهادینه کند. نیازمند همکاری بخشهای مختلف از جمله رسانههای گروهی هستیم. آموزش و پرورش بخشی از این فرایند هدایت تحصیلی است. قاعدتا باید تامین نیازها و انتظاراتی که برای تامین نیروی کار جامعه وجود دارد نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: «آموزش و پرورش اقداماتی انجام داده اما بخشی از علل گرایش به سمت رشتهای خاص، اجتناب ناپذیر است. شما شرایط و آینده بازار کار را چه طور میبینید؟ اگر فرزندی بخواهد به رشته نظری برود چه طور بازار کار آینده را برایش به عنوان ولی دانشآموز ترسیم میکنید؟ خانواده به بازار کار توجه میکند و درآمدهایی که برای مشاغل مختلف وجود دارد نیز مطرح است.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که سال گذشته برای ۶۸۰ هزار همکار فرهنگی دوره آموزشی پیرامون نحوه دخالت در فرایند هدایت تحصیلی ترتیب دادیم گفت: اما یک واقعیت وجود دارد که اولیای دانشآموزان در هدایت آنها برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل نقش دارند. در تحقیقات خارجی خانواده بالای ۴۶ درصد در این حیطه نقش بازی میکند و تاثیر گذار است.
شکوهی تصریح کرد: باید توزیع متوازن بین رشتهای را برحسب نیاز کشور انجام دهیم و وزارت علوم باید اینجا پاسخگو باشد. دلایل بسیاری برای اقبال خانوادهها به سمت رشته تجربی وجود دارد. البته کل ظرفیت پزشکی ما محدود است و بسیاری وارد دانشگاه نمیشوند و این تبعات روانی برای آنها که از رقابت جاماندهاند را در پی دارد. حدود ۶۳ درصد شرکت کننده در کنکور تجربی داریم در حالی که کل ظرفیت پذیرش در رشتههای مرتبط در آموزش عالی به ۱۰ هزار نفر نمیرسد.»
وی در پاسخ به اینکه ریشه اصرار به آزمون حضوری در دو پایه نهم و دوازدهم چیست؟، گفت: «واقع قضیه این است که دو مقطع تحصیلی نهم و دوازدهم پیچ تاریخی انتخاب رشته و شغل و ورود به آموزش عالی هستند و نمرات آن برای آموزش و پرورش مهم است چون قرار است ثبت سوابق دارای اعتبار و روایی لازم باشند.»
وی ادامه داد: خانوادهها برای انتخاب بهتر هدایت تحصیلی بدون تعصب کمک کند. علاوه بر پرتال اطلاع رسانی، کانال اختصاصی اداره کل مشاوره در شبکه شاد راهاندازی شده و دانشآموزان و همکاران میتوانند عضو شوند و آخرین اطلاعات را دریافت کنند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: «مرکز بینالملل مرتب تجارب کشورهای دیگر را برای ما ارسال میکند و اینطور نیست که این موضوع فقط برای ما تازگی داشته باشد. کشوری مانند فرانسه هم همزمان در این باره تصمیم میگیرد و طوری نیست که از قبل پیش بینیهای لازم صورت گرفته باشد. کرونا همه کشورها را غافلگیر کرد. ما زیرساخت لازم را نداشتیم اما در ایام نوروز کار جهادی برای راهاندازی شبکه شاد انجام شد و با وجود همه اشکالات و نواقص کار بزرگی بود.»
شکوهی با بیان اینکه راهاندازی شبکه شاد اجباری هم نبوده است و از ۱۴ میلیون دانشآموز حدود ۸ میلیون نفر شبکه شاد را نصب کردند گفت: «الزامی برای ورود به شبکه شاد برای دانشآموزان وجود ندارد اما اگر میخواهند آموزش رسمی را دنبال کنند کانال رسمی ما شبکه شاد است.»
وی در پاسخ به این سوال که برای تامین بهداشت و سلامت مدارس چه اقداماتی انجام شده است؟، تصریح کرد: آموزش و پرورش اعتبار ویژهای را برای گندزدایی و تامین بهداشت مدارس تخصیص دادند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره قتل رومینا دختر ۱۴ ساله تالشی و اقداماتی که آموزش و پرورش برای جلوگیری از چنین آسیبهایی انجام میدهد، اظهارداشت: این اتفاق باعث تاسف شد و فضای عمومی را جریحه دار کرد. آموزش و پرورش کارهای متعددی را در این راستا انجام میدهد. آزمونهای سلامت روان را برگزار میکنیم و همه هفتم و هشتمیها و در واقع بیش از دومیلیون دانشآموز در آن شرکت میکنند.
شکوهی افزود: نقشه خطرپذیری مدارس را آماده و گزارشها و اخطارهای لازم را به مراجع مربوط دادهایم و موارد اورژانسی را مشخص و درصد سلامت روانی اجتماعی و فردی را در دست داریم. مهمترین سامانه ما نماد یا نظام مراقبت اجتماعی است و همه دانشآموزان در این سامانه دارای پروفایل هستند و رصد میشوند. در حوزه روانی و رفتاری هم نیمرخ دانشآموزان و هم نقشه خطرپذیری را در اختیار منطقه و استان قرار میدهیم اما قطعا کافی نیست.
وی با بیان این که اعتباری ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ۱۵ میلیون دانشآموز در اختیار داریم و حتی امکان آموزشهای توانمندسازی هم به طور کامل وجود ندارد گفت: این بودجه عملا هیچ است. امکان اجرای بسیاری برنامههای پیشبینی شده فراهم نشده اما با همه اینها در حوزه مسئولیت خودمان تلاش کردهایم.
شکوهی ادامه داد: هدایت تحصیلی نیازمند همکاری بخشهای مختلف از جمله رسانههای گروهی است.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری این که نمرات ثبت شده پس از آموزش مجازی هم در سوابق تحصیلی تاثیر دارد، گفت: هدایت تحصیلی از سال ۹۴ به شکل جدید بر اساس سندتحول اجرا شد و بخش عمدهای از فرایندها به صورت غیرحضوری انجام میگرفت.