به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی افزود: همه ساله هفته معرفی مشاغل با هدف شناسایی ظرفیتهای شغلی و همچنین استعدادها و تواناییها و رغبت دانشآموزان با توجه به ظرفیت های شغلی موجود مناطق، شهرستان ها و استان های کشور برگزار می شود تا دانش آموزان متناسب با این اطلاعات بتوانند انتخاب رشته تحصیلی صحیحی داشته باشند.
وی ادامه داد: طی سال های گذشته در حوزه معرفی مشاغل نمایشگاههای مدرسه ای، منطقهای و استانی از اوایل بهمن ماه آغاز و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت و بخش دیگری از کارها مربوط به برگزاری مسابقات بود که در رشته های مختلف مانند خوشنویسی، نقاشی و مقاله نویسی با موضوع معرفی مشاغل و همچنین بازدیدهای شغلی طی این مدت به وفور انجام می شد.
شکوهی اضافه کرد: سعی بر این بود تا همه دانشآموزان این بازدیدها را در طول سال تحصیلی داشته باشند زیرا مهمترین تجربه آموزی که یک دانشآموز میتواند داشته باشد، این است که از نزدیک یک فعالیت شغلی را مشاهده کند و به طور عینی دریابد که فارغالتحصیلان رشته های مختلف به چه کاری مشغول شده اند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته با توجه به برخی از اسناد بالاستی جهت گیری ما در معرفی مشاغل بیشتر معرفی فارغ التحصیلان رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش بود که در این راستا جشنواره هایی از دست سازه های دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش داشتیم که توسط معاونت آموزش متوسطه انجام می شد و ما نیز با آنها مشارکت داشتیم.
وی تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در دستورالعملی که برای هفته مشاغل صادر کردیم و به استان ها ارسال شد، تاکید شده است استانها امکان تورهای بازدید مجازی شغلی را برای دانش آموزان ایجاد کنند. علاوه بر این سامانه ht.medu.ir را فعال کردیم که این سامانه ظرفیت بسیار خوبی دارد تا ما به والدین و دانش آموزان کمک کنیم که چگونه بین استعداد تحصیلی و استعداد روانشناختی خود و دنیای مشاغل ارتباط برقرار کنند تا در نهایت برای یک هدایت تحصیلی صحیح و آگاهانه آماده شوند.
شکوهی یادآور شد: همانطور که می دانید یکی از مهمترین سیاستهای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تهیه اطلس مشاغل مناطق مختلف کشور است که در همین راستا محتوا های کوتاهی را مرتبط با مشاغل مختلف در قالب بروشور آماده کرده ایم که از طریق مشاوران مدارس برای دانش آموزان ارسال می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این مشاوران مدارس در فضای مجازی مصاحبه های فردی و گروهی با دانش آموزان یا اولیا دارند و کانال های مربوط به معرفی مشاغل را در شبکه های اجتماعی مختلف به آنها معرفی می کنند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ضمن فصل آخر کتاب کار و فناوری پایه نهم مربوط به طرح ریزی تحصیلی و شغلی است که معلمان مربوطه آن را تدریس میکنند بنابراین فرآیند معرفی مشاغل در کتب درسی نیز پیگیری می شود.
وی ادامه داد: آنچه در هفته معرفی مشاغل بسیار اهمیت دارد این است که ما بسته ای کامل از فعالیت هایی مهم مورد نیاز برای یک هدایت تحصیلی و شغلی آگاهانه را به دانش آموزان ارائه دهیم تا بتوانند به خوبی آینده تحصیلی و شغلی خود را از هم اکنون طرح ریزی کنند و درک کنند که ورود به دنیای بزرگسالی نزدیک است.
شکوهی اضافه کرد: همچنین سعی می کنیم آنها را از فضای آلوده طرح ریزی تحصیلی که بیشتر متمرکز بر برخی از رشته های خاص است دور کنیم تا بتوانند تصمیمات آگاهانه و عاقلانه ای بگیرند زیرا در تمام دنیا اعتقاد بر این است که وقتی شما مسیر تحصیلی و شغلی خاصی را انتخاب می کنید مسیر زندگی شما نیز بر همان پایه و اساس شکل میگیرد.
شکوهی خاطر نشان کرد: بنابراین دانش آموزان باید ضمن پرهیز از شتابزدگی در انتخاب رشته تحصیلی بدانند که بهترین راهنما برای یک هدایت تحصیلی و شغلی مناسب مشاوران مدارس هستند و اگر قرار است دانش آموزان اطلاعاتی را در زمینه های مختلف تحصیلی و شغلی به دست بیاورند یا از آنها آزمون های خاص گرفته شود، امین ترین افراد مشاوران مدارس هستند.
وی تصریح کرد: والدین نیز وظیفه دارند بستری را برای دانش آموزان فراهم کنند که آنها به خودشناسی دست یابند و انتخاب رشته صحیح و آگاهانه داشته باشند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این امسال نیز آزمون های توانایی و رغبت را برگزار کردیم که اطلاعاتی را در حوزه های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که درک آن ها را نسبت به زمینه های مختلف شغلی که در رشته ها و زمینه های تحصیلی خلاصه می شود را می سنجد و میتواند یک زمینه مستعد برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان باشد.
وی ادامه داد: کار دیگری که قصد داریم انجام دهیم این است که دانش آموزان یک صفحه در سامانه جامع مشاوره داشته باشند و فضای این کار فراهم شده که دانش آموزان آنچه را در ۹ سال تحصیل خود به آن رسیده اند را به عنوان طرح ریزی شغلی و تحصیلی خود وارد کنند تا مشاوران اطلاعات کامل تری از آنها در اختیار داشته باشد.
شکوهی افزود: بیشتر جهتگیریهای ما در هدایت تحصیلی شغلی جهت گیری های کارآفرینی است و اگر قرار است دانش آموزان وارد یک شغل شوند بهتر است که به عنوان کارآفرین باشند و علاوه بر این بتوانند دانش آموزان رزومه نویسی را یاد بگیرند بنابراین می توان گفت این یک بسته کامل مشاوره برای هدایت تحصیلی دانش آموزان است که شامل آزمون های توانایی و رفع معرفی مشاغل فیلم ها و کانال های شغلی است.
نظر شما