واگذاری ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و رهایی آنان از قید و بندهای قوانین و مقررات دولتی یکی از اقداماتی است که در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است. اقدامی که اگر با موفقیت به پایان برسد بدون شک از آن به عنوان یک دستاورد بینظیر و یک تابو شکنی در فوتبال کشور یاد کرد. وزارت ورزش که این روزها با چشمپوشی از حق رای خود در مجمع فدراسیون فوتبال عملا زمینه را برای غیر دولتی شدن فوتبال فراهم کرده است به دنبال اجرایی گردن گام دوم خصوصی شدن فوتبال تا اواخر تابستان ۹۹ است.
در این مرحله قرار است سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران در چند مرحله مختلف واگذار شود و در نهایت سرخآبیها لیگ بیستم را با مالکیت بخش خصوصی آغاز کنند. با این اقدام مدیران وزارت ورزش و جوانان دولت دوازدهم به دنبال آن هستند که طرفدران و پیشکسوتان فوتبال ایران را در اداره این ۲ باشگاه سهیم کنند.
البته این طرح از نخستین روزهای دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت اما به خاطر نبود شرایط لازم و شفافیت در مسائل مالی با تاخیر مواجه شد. البته این شرایط موجب نشد تا دولت تدبیر و امید مانند دولتهای گذشته از واگذاری این ۲ باشگاه چشم پوشی کند بلکه با در دستور کار قرار دادن شفافیت مالی، تراز تجاری و حسابرسی دقیق زمینه را برای خصوصی کردن فراهم کرد. با فراهم شدن زمینه های خصوصیسازی سرخآبیها واگذاری این ۲ باشگاه در بودجهای سال ۹۸ قرار گرفت و قرار بود استقلال و پرسپولیس در بورس و فرابورس عرضه شوند اما زخم چرکین برخی از نابسامانی های اقتصادی در دوره های گذشته اجازه نداد تا اسفند سال ۹۸ این کار عملی شود لذا به توصیه سازمان خصوصیسازی، بورس و وزارت ورزش زمان نهایی این کار به شهریور ۹۸ موکول شد.
در شیوه واگذاری سرخآبیها قرار است ۱۰ درصد سهام باشگاه ها در بورس عرضه تا قیمت پایه ان نیز تعیین تکلیف شود. پس از تعیین قیمت پایان کارهای مربوط به واگذاری نهایی انجام خواهد شد تا از لیگ بیستم ۲ باشگاه پرطرفدار ایران توسط بخش خصوصی اداره شوند.
اگر وزارت ورزش و جوانان بتواند وعده واگذاری خصوصی سازی را در گام پایانی آن عملی کند نه تنها به ۲ دهه وعده و وعید در این زمینه پایان خواهد داد بلکه با جدا کردن بند ناف فوتبال از دولت چند کار مهم و حیاتی برای این رشته پرطرفدار به سرانجام رسانده است. وزارت ورزش در سال پایانی دولت دوازدهم اگر در واگذاری موفق شود برای همیشه واژه تیم حکومتی و فوتبال دولتی از تیتر روزنامهها رخت بر خواهد بست. همچنین پس از این واگذاری میزان بودجه و کمک به تیمها به حداقل یا صفر میرسد.
برخی از منتقدان پیش از واگذاری سرخآبیها مدعی هستند که تراز تجاری این ۲ باشگاه مثبت نیست و تا جایی که برخی آن را د ر زمره شرکت های زیانده تعرف میکنند. در پاسخ به این شائبه باید گفت که استقلال و پرسپولیس با طرفدران بیشمار خود هیچگاه در زمره یک شرکت زیان ده قرار نمیگیرند بلکه محبوبین انان در بین بیش از ۵۰ میلیون طرفدار فوتبال موجب شده است تا هر سرمایهگذاری آرزوی مالکیت برند این باشگاه ها را داشته باشد. برندهای این ۲ باشگاه می توانند زمینه را برای درآمدزایی فراهم کند.
فروش لباس، تبلیغات تجاری، جذب حامی مالی (اسپانسر)، تبلیغات دور زمین و حق پخش از طریق برندسازی مهمترین راهکار درآمدزایی برای یک سرمایهگذار به شمار می رود.