شیراز - ایرنا- هر سال فهرستی از کالاهایی که تبلیغات آن بازدارندگی دارد از سوی وزارت بهداشت به صدا و سیما داده می‌شود، هر چند بیشتر کالاهایی که در این فهرست قرار دارد در تبلیغات تلویزیونی جایگاه ویژه دارند ، بسیاری از شهروندان در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس نیز در تیررس این تبلیغات آسیب رسان قرار دارند.

انواع گوشت عمل آوری شده با درصدهای متفاوت ، انواع سس سالاد پرچرب سس فرانسوی، سس تاتار و سس ایتالیایی ، چیپس برگه و خلال سیب زمینی و انواع اسنک ، فراورده های کاکائویی ، انواع شربت میوه ای و غیر میوه ای ، شربت های تزئینی و انواع نوشیدنی های غیر میوه ای ، نوشیدنی مالت (ماء الشعیر )  طعم دار و برخی دیگر از اقلام مصرفی خوراکی از جمله کالاهایی هستند که تبلیغات آن بازدارندگی دارد اما کم و بیش در تلویزیون شاهد تبلیغ این کالاها هستیم.

ممنوعیت تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اساس ماده ۴۸ قانون الحاق برخی موارد به قانون مقررارت مالی دولت، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت در رسانه ها ممنوع است.

 عبدالرسول همتی روز شنبه با اعلام فهرستی از کالاهایی که تبلیغات آن بازدارندگی دارد گفت: افزایش امید به زندگی و تغییر در سبک و شیوه زندگی و کنترل بیماری های عفونی و واگیردار، منجر به گسترش بیماری های غیرواگیر  شده است.

وی افزود: تغییر رفتارهای تغذیه ای، کاهش تحرک و از طرفی مصرف دخانیات و الکل از عوامل موثر در بروز بیماری های غیر واگیر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بر اساس پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در سال ۱۳۹۵ در استان فارس ، ۹.۷۵ درصد از مردم استان فارس مصرف روزانه سیگار دارند، همچنین ۱۸.۰۹ درصد از مردم در استان فارس مصرف منظم فست فود دارند و ۵۷.۵ درصد از مردم چاقی و اضافه وزن دارند.

او تاکید کرد: این عوامل خطر نتیجه رفتارها و عادات شخصی افراد در سبک و شیوه زندگی است؛ رفتارهایی که خطر بیماری یا آسیب را کاهش یا افزایش می دهند و از جمله این رفتارها عادات خرید افراد است که تا حد زیادی تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرد.

دکتر همتی ادامه داد: وزارت بهداشت در راستای رسالت تامین سلامت افراد و برای صیانت از سلامت جامعه، ممنوعیت تبلیغ کالاها و اقدامات اسیب رسان سلامت را پیگیری کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۸ قانون الحاق برخی موارد به قانون مقررارت مالی دولت، تبلیغ کالاها و اقدامات آسیب رسان سلامت در رسانه ها ممنوع است، همچنین بر اساس بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه مصادیق، این کالاها و اقدامات همه ساله از سوی کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد تعیین و ابلاغ می شود.

به گفته همتی هدف از این کار، صیانت از سلامت جامعه در قبال تبلیغات این کالاها و کاهش امکان القای مصرف آنها در جامعه است.

وی رویکرد وزارت بهداشت در تعیین مصادیق این کالاها و خدمات را یک رویکرد تغذیه ای عنوان کرد و گفت: معنی این رویکرد این است که افراط در مصرف این کالا ها سلامت افراد را در آینده به خطر می اندازد.

دکتر همتی بیان کرد: در لیستی که سالانه به روز رسانی می شود، مصادیقی از چند دسته اقلام خوراکی شامل فرآورده های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، نوشیدنی ها و فرآورده های آنها، روغن ها، سایر اقلام خوراکی و همچنین دخانیات و کالاهای آرایشی به عنوان کالاهای آسیب رسان سلامت معرفی می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سطح دانشگاه نیز همه ساله لیست به روز شده به صدا و سیمای استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شیراز از سوی گروه بیماری های غیر واگیر دانشگاه ابلاغ می شود.

او اضافه کرد: برای حسن اجرای این قانون در سطح دانشگاه، نشست های متعددی با متولیان امر در شهرداری، شورای اسلامی شهر شیراز و اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شده و موارد تخلف از اجرای قانون به شکل مستند به مسوولان و متولیان گوشزد می شود.