سنندج - ایرنا - مدیرکل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: یک هزار و ۱۹۸ واحد تولیدی این استان که بر اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند برای دریافت تسهیلات حمایتی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

برهان صلواتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا کنون ۱۹ هزار و ۴۷۹ واحد تولیدی و خدماتی این استان برای دریافت تسهیلات حمایتی آسیب‌های شیوع ویروس کرونا در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند و کار پایش این واحدها نیز توسط دستگاه‌های ذیربط آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تا کنون مدارک و درخواست یک هزار و ۹۴۶ واحد بررسی شده و از این تعداد یک هزار و ۱۹۸ واحد به اتمام رسیده و با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار درخواستی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: همچنین از بین ثبت نام‌کننده تا کنون پرونده یک هزار و ۹۴۶ نفر از رانندگان نیز تکمیل و به بانک‌های عامل معرفی شده است.

صلواتی افزود: دولت به منظور حمایت از کسب‌ و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان چهار هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده تا در راستای تثبیت اشتغال به این واحدها پرداخت شود.

وی یادآور شد: این تسهیلات به ۱۹ هزار و ۴۷۹ واحد آسیب دیده پرداخت می‌شود که شامل ۶ هزار و ۷۵ واحد در سنندج، چهار هزار و ۲۲۱ واحد در سقز،یک هزار و  ۸۸۹ واحد در بانه، ۵۶۶ واحد در دهگلان، ۱۱۰ واحد در دیواندره، یک هزار و ۵۷۹ واحد در قروه، یک هزار و ۸۲۲ واحد در کامیاران، یک هزار و ۷۲۰ واحد در مریوان و یک هزار و ۴۹۷ واحد در بیجار است.

صلواتی مبلغ تسهیلات برای واحدهای کسب و کار را ۱۲۰ میلیون ریال برای کسب و کارهای آسیب دیده و ۱۶۰ میلیون ریال برای واحدهایی که به دستور ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند، اعلام کرد و افزود: ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های دستمزد و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: واحدهای کسب و کاری که در قالب کارفرمایی و خویش فرمایی دارای لیست بیمه بوده و سال گذشته و امسال نیز فعالیت داشتند می‌توانند در سامانه کارا ثبت نام نموده و برای یک بار و حداکثر تا پایان خردادماه جاری مشمول دریافت تسهیلات پیش‌بینی شده، شوند.

وی گفت: بانک‌های ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، پارسیان، پارسارگاد، اقتصاد نوین، سینا، شهر، حکمت و موسسه‌های کوثر و ملل بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات حمایت از کرونا تعیین شده‌اند.

۱۴ رسته شغلی از جمله مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری، حمل و نقل عمومی، تولید و توزیع پوشاک، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و آموزشگاه‌های رانندگی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی در مقابل آسیب‌های شیوع ویروس کرونا هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر جمعه ۳۰ خرداد در مجموع ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۹۳۹۲ نفر رسید.