اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از آتش سوزی در یک‌هزار و ۲۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: پوشش گیاهی این مراتع طی ۵۲ حادثه از بین رفت.

سرهنگ «منصور بهزادنیا» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین میزان آتش‌سوزی مراتع در این مدت در شهرستان اراک با ۵۳۸ هکتار، ساوه ۲۲۷ و زرندیه با ۱۱۰ هکتار  رخ داده است.

وی اظهار داشت: ۱۳ گروه مقابله با آتش‌سوزی  متشکل از ۶۵ نفر در شهرستان‌های این استان وظیفه مهار حوادث در مراتع را برعهده دارند و در هنگام وقوع آتش سوزی و سایر بحران‌ها با حضور همیاران طبیعت، مردم و جوامع محلی تعداد این افراد افزایش می یابد.

وی عامل انسانی را دلیل اصلی بروز آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان مرکزی در سال‌جاری عنوان کرد و افزود: ۶ نفر امسال به دلیل ارتباط با آتش سوزی مراتع استان دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند.

سرهنگ بهزادنیا یادآورشد: یک هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی طبیعی این استان سال گذشته در ۳۰ فقره دچار آتش سوزی شد که شهرستان های اراک و ساوه بیشترین میزان حریق در عرصه‌های طبیعی را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: با توجه به گرم شدن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی مراتع، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و ایجاد خسارت در اراضی طبیعی و مراتع استان نیاز است  مردم از روشن کردن آتش در اراضی طبیعی، پرتاب ته سیگار و یا انداختن استکان و لیوان در مراتع که م‌ تواند عامل آتش سوزی شود خودداری کرده و در صورت روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.