تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: دانشگاه‌ها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعده‌ای برای ضمانت‌های پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی افزود: در کنکور ضمانت‌های لازم برای ایجاد آزمون ایمن وجود دارد و سازمان سنجش نیز در این زمینه تلاش بسیاری کرده است، اما آیا این روش صحیح است که سرنوشت دانش‌آموز ظرف چهار ساعت آزمون تعیین شود؟
وی با اشاره به اینکه آزمون در یک فرآیند با آزمون مقطعی تفاوت دارد و دو سیاست متفاوت است، اضافه کرد: اگر به آزمون فرآیندی اعتقاد داریم، در این صورت باید دانش آموز مقطع به مقطع سنجیده شود و در یک دوره چهار ساله جایگاه دانشگاهی خود را پیدا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اراده بزرگ‌تری نیاز است که مسیر کنکور متفاوت دیده شود، خاطر نشان کرد: اولین صحبت بنده با محمدباقر قالیباف به عنوان رییس جدید مجلس شورای اسلامی در مورد کنکور بوده است که بتوانیم با همکاری مجلس مسیر دقیق‌تر و کارآمدتری را برای توانمندسازی و سنجش و سپس پذیرش دانش آموزان در دانشگاه دنبال کنیم.
عاملی بر لزوم تفکیک بین سنجش و پذیرش تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید استقلال پذیرش داشته باشند و ضرورت دارد قاعده‌ای برای ضمانت‌های پذیرش و عدالت در پذیرش فراهم شود.

اعضای اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی روزدوشنبه دوم تیرماه ۹۹ با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار کردند.

عاملی در مورد اهمیت ریاضیات گفت:‌ اهمیت ریاضیات و گسستی که در این حوزه به وجود آمد، به تشکیل اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه دوره جدید به عنوان عصر الگوریتم نامگذاری شده است، افزود: بنیان تکنولوژی‌های جدید بر ماهیت دیجیتال است.
عاملی با بیان این که محیط دیجیتال محیطی عددی است، اظهار داشت: البته باید به این نکته توجه کرد تعبیری که از این محیط به عنوان محیط مبتنی بر صفر و یک می‌شود، دقیق نیست؛ چرا که در بین این دو عدد بی‌نهایت جهان اعداد وجود دارد.
وی ادامه داد: مصالح جهان مجازی، اعداد و مسیر تغییرات و روندها بر مبنای الگوریتم های عددی است. مسیریابی که در فضای دوم انجام می‌شود بسیار خیره‌کننده است و جنبه هوشمندی آن که باعث اتمایزیشن می‌شود، ابتنا بر قابلیت جهان ریاضیات دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشکده کامپیوتر و ریاضیات با هم پیوند خورده‌اند و در دانشگاه‌های ایران هم چنین وضعیتی بود، ولی به مرور زمان علوم پایه از علوم مهندسی جدا شد که قطعاً حوزه اثر و کاربرد ریاضیات را ضعیف کرد.

عاملی با بیان اینکه می‌توان از این منظر نگاه کرد که منابع اصلی مدیریت جهان دیجیتال شده است، افزود: پایه همه کارهای نرم‌افزاری و برنامه‌نویسی طراحی محیط دیجیتال ابتنا بر ریاضیات است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جداسازی در علوم به ایجاد مشکل منجر می‌شود، تاکید کرد: جداسازی گاهی اوقات به انزوای علوم منجر شده و از قدرت آن کاسته است.
عاملی بر لزوم تحول در کتب درسی تأکید کرد و گفت: اصلاح متون آموزش و پرورش نیاز به کار جدی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه کانونی و محوری ریاضیات در فضای دوم گفت: به عنوان مثال فیس بوک که نزدیک به دو میلیارد و چهار صد میلیون جمعیت دنیا در آن فعال هستند، ۷۰۰ هزار اپلیکیشن دارد و همین طور ارزش تراکنش سرمایه‌ای گوگل در سال ۲۰۱۹ نزدیک به یک تریلیون دلار بوده است و بنیان طراحی‌های این محیط به ریاضیات مرتبط است و کاملا ماهیت رقومی دارد.
وی با اشاره به ریاضیات قدیم و جدید، یادآور شد: اشخاصی که دانش ریاضیات قدیم را دارند لزوماً در ریاضیات جدید (منظور ریاضیات دیجیتال است) موفق نیستند. انشعاب به وجود آمده در رشته های جدید باعث شده که جایگاه ریاضیات جدید کم رنگ شود و نیاز به کار جدی‌تر دارد.
عاملی با بیان اینکه پایه‌گذار الگورتیم دانشمند و متفکر ایرانی، خوارزمی است، گفت: فناوری‌های جدید، به اعتبار اینکه رقومی شده‌اند، جدید هستند.

عاملی با تاکید بر اینکه ناتوانی حل مساله به خشونت منجر می‌شود، گفت: در سواد اینترنتی، وقتی فرد به سواد تحلیلی برسد توان مرز ایجاد کردن دارد. ریاضیات دانش حل مسئله است و اگر بتوانیم تفکر ریاضی را در جامعه تقویت کنیم، بجای ناراحتی و خشونت کلامی یا حتی بدنی، برای حل مساله و یافتن راه حل تلاش می‌کنیم.

نقشه جامع علمی کشور در شرف بازنگری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقشه جامع علمی کشور در شرف اصلاح و بازنگری است، به اعضای اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی پیشنهاد داد: به منظور پیشرفت تقویت علوم پایه به طور عام و ریاضیات به طور خاص در نقشه جامع علمی کشور پیشنهادهای خود را به ستاد نقشه ارائه دهند.
همچنین عاملی به آغاز فعالیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: فعالیت این شورا با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی پیشنهادهای خود را برای تقویت علوم پایه در آموزش و پرورش ارائه دهند و حتماً استقبال خواهیم کرد.

تشکیل دبیرخانه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در فرهنگستان علوم
محسن محمدزاده استاد تمام رشته آمار در دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اهداف تشکیل اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی گفت: این اتحادیه متشکل از ۹ انجمن آمار، ریاضی، تحقیق در عملیات، شورای خانه‌های ریاضیات، اتحادیه‌ انجمن‌های ریاضی ‌معلمان، انجمن فیزیک و... است و موارد بررسی صرفاً در حوزه آموزش‌عالی نیست و  مدارس نیز لحاظ شده است.
وی در مورد اقدام‌های انجام شده توسط این اتحادیه تصریح کرد: تاکنون ۲ سمینار به منظور بررسی مشکلات و چالش‌های ریاضیات برگزار شده است و خروجی این سمینارها به ارائه و احصای راهکار عملی و انتشار کتاب‌ها و مجموعه مقالات در این زمینه انجامید.
محمدزاده با اشاره به تشکیل دبیرخانه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در فرهنگستان علوم، گفت: این اتحادیه مأموریت‌های خود را بر اساس برنامه و اقدامات نقشه جامع علمی کشور قرار داده است.

ارائه پیشنهادهایی برای اصلاح کنکور به وزارت علوم
در ادامه مگردیچ تومانیان رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم گفت: ۱۴ نفر از اساتید باسابقه و پیشکسوت حوزه ریاضی‌ کشور در شاخه ریاضی فرهنگستان برای بررسی‌ مشکلات و ارائه راهکار در حوزه ریاضی حضور دارند.
وی در توضیح مسائلی که اخیراً در فرهنگستان علوم بررسی شده است، گفت: در بررسی مسئله کنکور با ارزیابی انجام شده به عنوان مثال متوجه شدیم داوطلب با کسب امتیاز بالا در زبان انگلیسی و کسب امتیاز پایین در ریاضی در رشته فنی پذیرفته می‌شود که بررسی‌هایی برای ارائه راهکار انجام شد و پیشنهادهایی برای اصلاح این موضوع به وزارت علوم ارسال شده است.
تومانیان با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان نیز مورد بررسی قرار گرفته، افزود: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تأکید به جذب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در آموزش‌وپرورش و معلمی دارد، باعث می شود فارغ‌التحصیل کارشناسی ریاضی از یک دانشگاه دیگر نتواند به عنوان معلم ریاضی جذب شود.

ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است
در ادامه نظام‌الدین مهدوی امیری رییس انجمن ایرانی تحقیق در عملیات با اشاره به اینکه ریاضی در کشور مورد غفلت واقع شده است، گفت: امروزه ریاضی در دنیا به عنوان مجموعه‌ای به عنوان علوم ریاضی که ترکیبی از ریاضیات سنتی، ریاضیات کاربردی و تحقیق در عملیات است، شناخته می‌شود.
وی با تشریح یکی از دلایل تشکیل اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی، گفت: یکی از مأموریت‌های اتحادیه این است شاخه‌های مختلف ریاضی را که در قرن بیستم شکل گرفت، یک جا گردآوردی کند.
مهدوی با بیان این که کاربرد عمده تحقیق در عملیات به عنوان یکی از شاخه‌های ریاضی این است که دانشمندان گروه‌های مختلف را برای دستیابی به نتایج بهینه گرد هم جمع می‌آورد، گفت: شاخه دیگر ریاضی، کدگذاری و رمزگذاری است که برای امور نظامی و کامپیوتر کاربرد دارد.
وی با اشاره به اینکه به شاخه‌های ریاضی در کشور کم‌توجهی شده و نگاه سنتی به ریاضی وجود دارد، افزود: در اتحادیه تلاش داریم علوم ریاضی در کشور از این حالت گذار به حالت پیشرفته ارتقاء یابد.
مهدوی با بیان این مطلب که در حال حاضر در ریاضیات این مشکل وجود دارد که به سبک گذشته آموزش داده می‌شود، گفت: ریاضیات باید با سبک جدید یعنی به صورت ترکیبی آموزش داده شود و ریاضیات در سطح عمومی تحول پیدا کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال مریم میرزاخانی، خودش تمایل به یادگیری همه زمینه‌های ریاضی داشت و ترکیب کردن زمینه‌های مختلف ریاضی برای پیدا کردن راه‌حل مفید به عنوان یکی از خصیصه‌ها در کسب بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات توسط میرزاخانی مطرح شد.
مهدوی ابراز امیداواری کرد: با توجه به کاربردهای متنوع علوم ریاضی در سیاست‌گذاری لحاظ و بودجه‌گذاری شود.

نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و ‌سیاست‌گذاری
در ادامه جلسه رستمی عضو اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی با تأکید بر اینکه هدف از تشکیل اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی این است که مشکلات به صورت ریشه‌ای حل شود، گفت: نگرانی از افت ریاضیات در مدیریت و ‌سیاست‌گذاری وجود دارد که ضرورت دارد این موضوع بهبود یابد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور، گفت: نقشه جامع علمی به طور کامل در اتحادیه مورد بررسی قرار گرفته و اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی می‌تواند اثرگذاری ویژه‌ای با توجه به فهرست اقدامات نقشه جامع برای اجرایی شدن آن داشته باشد.
رستمی با تأکید بر اینکه این نگرانی وجود دارد که دانش‌آموزان توانایی حل مسئله را نداشته باشند، گفت: شاید بتوان گفت علت اصلی این است که دغدغه معلم و دانش‌آموز تست‌زنی است و ناتوانی در حل مسئله منجر به تربیت مدیرانی در سطح جامعه می‌شود که نمی‌توانند به درستی تحلیل کنند.
وی تأکید کرد: اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی داوطلب است با تشکیل کارگروه‌های ویژه به اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور کمک کند.